اخبار   
 

 فعالیت مجریان فاقد صلاحیت ساخت و ساز در ساختمان‌هایی با طبقات پایین

دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان گفت: مجریان فاقد صلاحیت در اصفهان عموما در ساخت و ساز ساختمان هایی کم حجم و با طبقات پایین در اصفهان فعالیت می کنند...

فعالیت مجریان فاقد صلاحیت ساخت و ساز در ساختمان‌هایی با طبقات پایین

دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان گفت: مجریان فاقد صلاحیت در اصفهان عموما در ساخت و ساز ساختمان هایی کم حجم و با طبقات پایین در اصفهان فعالیت می کنند.

احمد تولا در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص اجرای طرح مجریان ذی صلاح برای ساختمان های گروه "د" از ابتدای اردیبهشت ماه، در پاسخ به این سوال که افراد فاقد صلاحیت چطور وارد بحث ساخت و ساز شده اند، اظهار داشت: افراد بدون تخصصی که وارد حوزه ساخت و ساز می شوند اگر به صرف سرمایه گذاری باشد نمی توان مانع فعالیت آنها شد چرا که هر کس می تواند به اختیار خود دارایی اش را در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: اما اگر این افراد خودشان بخواهند در امر ساخت و ساز، مسائل فنی و مدیریتی پروژه دخالت کنند این امر، جای اعتراض و ایراد است.

دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان تاکید کرد: سرمایه گذاران بخش ساختمان باید سرمایه های خود را در اختیار افرادی قرار دهند که صلاحیت اجرای پروژه را داشته باشند. با این حال بعضا شاهد هستیم که افراد صنف های مختلف بدون هیچ تجربه ای وارد گود ساخت و ساز می شوند که این موجب ساخت و سازهایی به دور از استانداردهای موجود می شود.

تولا با تایید این مطلب که پزشکان، برخی ورزشکاران، زرگران و برخی از بازاریان متمول با رونق بازار ساخت و ساز وارد این کار می شوند، بیان داشت: اگر این افراد صرفا سرمایه گذار باشند ایرادی وجود ندارد در غیر این صورت فاقد صلاحیت در ساخت و ساز هستند.

وی تصریح کرد: با اجرای طرح مجریان ذی صلاح برای ساختمان های گروه "د" جلو فعالیت این غیر متخصص در ساخت و سازها گرفته می شود.

دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چند درصد ساختمان های اصفهان توسط مجریان فاقد صلاحیت ساخته می شود، گفت: آماری در این خصوص وجود ندارد با این وجود مجموعه هایی که توسط مجریان فاقد صلاحیت در اصفهان ساخته می شود ساختمان هایی کم حجم با طبقات پایین است اما پروژه های بزرگ ساختمانی در اصفهان معمولا توسط شرکت های دارای صلاحیت و رتبه بندی انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که مجریان ذی صلاح چگونه مشخص خواهند شد، تاکید کرد: این مجریان از طریق سازمان نظام مهندسی و یا انجمن انبوه سازان تایید می شوند.

تولا تاکید کرد: شرکت های مورد صلاحیت با توجه به ضوابط مشخص، کارت مجریان ذی صلاح دریافت می کنند و آنها می توانند در ظرفیت ساختمان های گروه "د" فعالیت کنند.

وی همچنین درباره مجریان فاقد صلاحیت ساختمان، بیان داشت: به طور قطع شهرداری با عدم صدور پروانه از فعالیت افراد فاقد صلاحیت جلوگیری می کند و پیش بینی می شود با این اقدام ساختمان های گروه "د" به طور اصولی تر ساخته شود.

دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان در پاسخ به این سوال که چند درصد ساختمان های اصفهان، استانداردهای لازم را دارند، تاکید کرد: بخشی از استاندارد ساختمان ها به مصالح ساختمانی برمی گردد و طبیعتا اگر این پارامترها در ساخت و ساز رعایت شود تاثیر بر کلیت ساختمان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استانداردهای سازه در عموم ساختمان ها رعایت می شود، ادامه داد: عدم رعایت استانداردها عموما در بخش نازک کاری و تاسیسات خود را نشان می دهد که با اجرای این طرح پیش بینی می شود این تخلفات کاهش یابد.

  منبع : ایمنا
  17:51   دوشنبه 31 فروردین 1394  
 نظرات