اخبار   
 

 «مردم از مزایای زندگی در ساختمان‌های سبز و پایدار بی‌خبرند»

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که احداث ساختمان‌های پایدار به معنای افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و یا صرفه‌جویی ۱۰۰درصدی انرژی نیست، گفت: نکته‌ی مهم این است که با صرف هزینه‌ی ۱۰‌درصدی، می‌توان به صرفه‌جوییِ ۷۰ درصدیِ انرژی در این ساختمان‌ها دست یافت ...

«مردم از مزایای زندگی در ساختمان‌های سبز و پایدار بی‌خبرند»
■ «اجازه‌ی ساخت‌و‌ساز غیرصنعتی در شهرها داده نشود»


عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که احداث ساختمان‌های پایدار به معنای افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و یا صرفه‌جویی ۱۰۰درصدی انرژی نیست، گفت: نکته‌ی مهم این است که با صرف هزینه‌ی ۱۰‌درصدی، می‌توان به صرفه‌جوییِ ۷۰ درصدیِ انرژی در این ساختمان‌ها دست یافت. علی علایی در گفت و گو با «صما» با انتقاد از ورود افراد فاقد تخصص به حرفه ساخت و ساز اظهار داشت: سازمان های ذیربط ضوابط لازم برای رعایت عوامل زیست محیطی را صادر و شهرداری نیز در کنترل انجام کلیه مراحل ساخت و ساز اعم از طراحی، نظارت و اجرا توسط متخصصین ذیربط و نیز صدور پایان کار با رعایت دستورالعمل‌ها و مجوزها سختگیری کند، صدور پایان کار را منوط به رعایت عایق‌کاری دیوارها و بام، نصب پنجره‌های دو ‌جداره و نیزایجاد بام سبز و... کند.

وی با بیان اینکه با ایجاد ضابطه لازم است سازندگان را وادار به رعایت این الزامات کرد، افزود: اگر مردم نسبت به مزایای زندگی در ساختمان‌های سبز و پایدار پی ببرند و تجربه زندگی در این بناها را بدست آورند؛ دیگر حاضر به سکونت در خانه‌هایی نخواهند بود که از این قابلیت ها برخوردار نیستند. بنابراین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و مردم از اثرات این اقدامات آگاه شوند.

لزوم کار گذاشتن عایق گرمایی مناسب در پشت‌بام‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم نصب عایق حرارتی مناسب در پشت‌بام ساختمان‌ها گفت: موضوع بعدی این است که غیر از عایق کاری بام برای مناسب‌سازی فضای داخلی ساختمان‌ها لازم است به عایق کاری بام ها برای جلوگیری از انعکاس نور خورشید در فصول گرم سال نیز تا حد امکان توجه کرد. به عنوان مثال با توجه به تابش شدید خورشید در ماه‌های گرم سال در تهران، باید سعی کنیم که رنگ پشت بام‌ها روشن نباشد و تا حد ممکن سایه ایجاد کند. در‌صورت اجرای این اقدام در کل شهر ممکن است در فصل تابستان بتوان تا حدود ۵ درجه از دما و حرارت هوای سطح شهر کاهش داد.

وی افزود: اگر عایق حرارتی مناسب (مثل چمن مصنوعی یا شن بادامی یا از همه بهتر فضای سبز) در پشت بام‌ها داشته باشیم که نور خورشید را در خود جذب کنند، باعث می‌شود که انعکاس نور رخ ندهد و به این ترتیب از گرمای هوا کاسته می‌شود. درواقع با نصب عایق مناسب در پشت بام‌ها می‌توانیم از انعکاس نور و درنتیجه گرم شدن هوا جلوگیری کنیم. علایی در عین حال گفت: ما حتی با صرف هزینه اندک می‌توانیم از امکان جذب آب باران در پشت بام‌ها نیز استفاده کنیم و شن و خاک سبک روی پشت‌بام بریزیم تا علف و چمن طبیعی روی آنها بروید.

به گفته این کارشناس، یکی از دلایلی که باعث شده تا درجه حرارت شهرها همیشه از بیابان‌های اطراف گرمتر باشد، سطوح بیشتر و گسترده‌تر منعکس‌کننده نور خورشید در شهرهاست. بویژه سطوح روشن پشت‌بام ساختمان‌ها که نور خورشید را در هوا انعکاس می‌دهند، که یکی از راهکارها برای جلوگیری از آن ایجاد بام سبز یا بام طبیعی است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
ورود فله‌ایِ مصالح ساختمانی به شهرها

وی در بخش دیگری از سخنان خود، حمل بار توسط کامیون‌ها را از دیگر آلاینده‌های پنهان ساخت و ساز شهری برشمرد و گفت: حجم زیاد کامیون‌هایی که در طی شب بار و مصالح ساختمانی حمل می‌کنند، مقدار زیادی آلودگی شهری را ایجاد می‌کند. در حالی که ما اگر بتوانیم اولاً مکان‌هائی را در داخل شهرها برای جمع آوری این نخاله‌ها و تبدیل آنها به مصالح قابل (بازیافت ضایعات ساختمانی) استفاده در داخل شهر ایجاد کنیم و ثانیاً ساخت و سازها را به سمت صنعتی سازی ببریم، نیازی به ورود فله مصالح مثل گچ و سیمان به داخل شهر نیست و مصالح ساختمانی به صورت پنل و قطعات صنعتی وارد کارگاه‌های ساختمانی می‌شود. این اتفاق در درازمدت کاهش آلودگی محیط‌زیست را به همراه خواهد داشت.

علایی تشریح کرد: به عنوان مثال لازم است برای ساخت و سازهای غیرصنعتی عوارض دریافت کرد تا سازندگان روی به اجرای ساخت و سازهای صنعتی بیاورند. اجراهای غیرصنعتی علاوه بر دورریز و اسراف زیاد در مصالح که خود مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی و صوتی نیز در فضای شهر ایجاد می‌کنند. در این خصوص می‌توان به اجرای سنگ‌کاری در محل اشاره کرد که علاوه بر سروصدا هوای شهر را آلوده می‌کند. ضایعات اضافی باقیمانده از اجراهای غیرصنعتی حداقل ۲۰% است. علایی افزود: این بدان معنی است که با اجرای ساخت و ساز صنعتی شاید بتوان تا‌حدود زیادی از تولید این ضایعات که معدوم کردن آن نیز بسیار مشکل‌ساز است جلوگیری کند. بعلاوه در این خصوص لازم است به آلودگی هوای شهرها برای حمل و نقل مصالح را نیز افزود. اگر قرار باشد ۲۰% مصالح بیشتر به محل اجرای هر ساختمان حمل و ۲۰% ضایعات نیز از آنجا به بیرون از شهر انتقال پیدا کند، این بدان معنی است که حدود ۴۰% حمل و نقل وسائل نقلیه سنگین ساخت و ساز در شهر که یکی از عوامل مهم ایجاد آلودگی در شهرها هستند به واسطه ساخت و ساز غیر‌صنعتی صورت می گیرد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در هیچ کشور پیشرفته ای اجازه ساخت و ساز غیرصنعتی در شهرها داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در این کشورها با هرگونه ایجاد سروصدا و از آن مهمتر آلودگی هوا در سطح شهرها و نیز تولید ضایعات بیشتر از حد متعارف (با کنترل جدی ساخت و ساز) برخورد و جلوی آن را می گیرند. این در حالی است که ما می‌بینیم در پایتخت ایران، در وسط کوچه سنگ‌بری می کننند و یا یک کامیون ماسه و کیسه های گچ را در کوچه خالی می کنند. علایی تاکید کرد: این رویه‌ها غلط است و ما با اصلاح این روند می‌توانیم شهرهای خود را به شهرهای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم.

  منبع : وبگاه صما
  14:34   شنبه 16 آذر 1398  
 نظرات