اخبار   
 

 کارشناسان: صنعتی‌سازیِ ساختمان از مسیر طراحی مدولار می‌گذرد

پایین بودنِ عمر مفید و ایمنیِ ساختمان‌ها امروز به یکی از چالش‌های حوزه‌ی صنعت ساختمان تبدیل شده است. در همین زمینه کارشناسان معتقدند که با بهره‌گیری از سازوکارِ «طراحی مودولار» ـ که می‌توان از آن به‌عنوان مقدمه‌ی صنعتی‌سازی یاد کرد ـ افزون بر جلوگیری از هدررفتِ مصالح ساختمانی، کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها نیز ارتقا می‌یابد ...

کارشناسان: صنعتی‌سازیِ ساختمان از مسیر طراحی مدولار می‌گذرد

پایین بودنِ عمر مفید و ایمنیِ ساختمان‌ها امروز به یکی از چالش‌های حوزه‌ی صنعت ساختمان تبدیل شده است. در همین زمینه کارشناسان معتقدند که با بهره‌گیری از سازوکارِ «طراحی مودولار» ـ که می‌توان از آن به‌عنوان مقدمه‌ی صنعتی‌سازی یاد کرد ـ افزون بر جلوگیری از هدررفتِ مصالح ساختمانی، کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها نیز ارتقا می‌یابد.

طراحی مدولار، شتابنده و فزاینده در حالِ گسترش است

به گزارش خبرنگار صما دراین زمینه بهروز سرابندی مدرس دانشگاه درگفت وگو با خبرنگار «صما» با بیان اینکه اساسا طراحی مودولار مقدمه صنعتی سازی ساختمان است تاکید کرد: بدون صنعتی سازی وسپردن تولید ساختمان به ماشین امکان تولید ساختمانهای با دوام وبا عمرمفید بالا وجود ندارد.

وی گفت: تقریبا ۹۰ درصد ساختمان‌های جدید درکشورهای اروپایی و آمریکا به صورت صنعتی یا با استفاده از ماشین و ابزاربهینه به جای بکارگیری نیروی انسانی تولید می شوند.

سرابندی با بیان اینکه درکشورهای مذکور صرفا معدودی ازساختمان‌ها به صورت سنتی اجرایی می شود گفت: بنابراین همانطورکه کشورهای پیشرفته به صورت صنعتی نسبت به تولید مسکن اقدام می‌کنند کشور ما نیز باید در این راه گام بردارد و به سرعت صنعتی سازی با مقدمه طراحی مدولار را که در حال حاضر به سرعت در حال گسترش است را جایگزین شیوه‌های سنتی کند.

وی درباره مزایای بهره‌گیری از ساز وکار طراحی مودولار در ساختمان‌ها گفت: با استفاده از این مکانیزم از پرت مصالح ساختمانی جلوگیری می شود و همچنین از این رهگذر به اقتصاد ساختمان و دوام آن کمک شایانی می‌کنیم.

این استاد دانشگاه درباره سازوکاراجرایی کردن این روش گفت: مرکز تحقیقات با همکاری وزارتخانه راه برای نهادینه کردن طراحی مدول و صنعتی سازی سازی در ساختمان‌ها گام‌های موثری برداشته است به طوری که از این رهگذر به عنوان مثال صنعتی سازی در اکثر رشته های فنی مهندسی عمران و معماری به عنوان یکی از واحدهای خاص درسی گنجانده شده است.

وی افزود: امیدواریم فاصله ای که بین ایران و سایرکشورهای پیشرفته در امر صنعتی سازی ساختمان وجود دارد سریعا پرشود و به زودی با تدابیری که مراکز علمی و فرهنگی و وزارتخانه های مربوطه در پیش گرفته اند هر روز نسبت به گذشته شاهد رشد صنعتی‌سازی در ساختمان‌ها باشیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
صنعتی‌سازیِ ساختمان از راهِ طراحی مدولار

همچنین دراین زمینه پروفسور محمود گلابچی چهره ماندگارمعماری نیز درگفت‌وگو با خبرنگار «صما» با بیان اینکه اگر بخواهیم درتولید صنعتی ساختمان از ماشین به جای انسان بهره بگیریم باید به ابعاد و اندازه هایی که بر اساس نظام مشخصی تعیین می‌شود اشراف داشته باشیم گفت: ‌این امر باعث تولید با کیفیت و با ابعاد مناسب که لازمه رسیدن به یک معماری خوب است می‎‌شود.

وی گفت: دراین راستا تولید قطعات در فرایندهای مدولار با اندازه های مشخص براساس یک نظام رتبه بندی در اندازه‌ها ی مشخص کمک به یک تولید معماری با کیفیت می‌کند.

وی گفت: مدولارکردن ساختمان‌ها سبب می ود که از اتلاف و پرت مصالح ساختمانی جلوگیری به عمل بیاید .

گلابچی با تاکید براینکه مدولارکردن سبب افزایش نظارت وکیفیت معماری ونیز مانع از هدررفت مصالح ساختمانی می شود درباره ارتباط بهره گیری از روش مدولار و نیز جلوگیری از پرت شدن مصالح ساختمانی گفت: با توجه به اینکه بهره گیری ازاین روش سبب می شود که نیاز به تولید مصالح درمحل کارگاه های ساختمانی کاهش پیدا کند در نتیجه این امر نقش بازدارنده ای در هدررفت مصالح ساختمانی دارد.

وی با اشاره به دیگر مزایای طراحی مدولار که شامل کاهش هزینه های تولید وخطاهای انسانی است تاکید کرد:‌لازمه دستیابی به صنعتی سازی درتولید مسکن استفاده ازشیوه مودلاراست.

همه‌ی برتری‌های طراحی مدولار

اما درهمین زمینه جعفر قرایتی ستوده – دبیرانجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان نیز در گفت‌وگو با «صما» گفت: نظام مدولار در ارتباط با صنعتی کردن فن ساخت ، حائز اهمیت ویژه است و فرایند ساخت صنعتی، بدون استاندارد کردن مصالح و ابعاد و قطعات ساختمانی امکان پذیر نخواهد بود و استاندارد کردن هم زمانی مفید است که هماهنگی ابعادی بکار گرفته شود .

وی گفت:‌ هماهنگی مدولار و هماهنگی ابعاد در ساختمان، کیفیت عملیات ساخت را بهبود بخشیده و انجام عملیات را تسریع می‌کنند. در اکثر کشورهای جهان مدول پایه را به عنوان مدول ملی انتخاب کرده و بر اساس سیستم های اندازه گیری مورد استفاده در آن کشور ، این مدول از سیستم متریک و یا یارد تبعیت می نماید .

وی خاطرنشان ساخت: در ایران نیز پیشنهاد شده که مدول ملی ۱۰ سانتیمتر و یا یک دسی متر باشد . هنوز این مدول ملی به تصویب ارگان های ذیربط نرسیده و مورد استفاده عمومی طراحان و مجریان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی قرار نگرفته است. متأسفانه هنوز در کشور ما تولید مصالح ساماندهی نشده و متأثر از اینکه خط تولید متعلق به کدام کشور باشد ، با مدول و اندازه های آن کشور تولید می گردند .

قرایتی ستوده تاکید کرد:مدول در بسیاری از رشته ها اعم از طراحی صنعتی ، مدولاریستی در هنرهای زیبا ، هنرهای تجسمی ، نقاشی ، موسیقی، ریاضی و معماری و ..... کاربرد داشته و در هر کدام از آنها تعاریف مخصوص به خود را دارد . این تعریف در معماری به این منظور است که ما در شکل گیری یک حجم یا سطح ، از مدول هایی به دفعات تکرار شونده

به گفته وی (مدول پایه ) به منظور ایجاد ترکیبی بزرگتر استفاده کنیم . در واقع هنگامی که از مدول صحبت می کنیم ، منظور همان اندازه است که در سیستم مدولار ، تنوع اندازه ها از ترکیب تعداد محدودی اندازه پایه به دست می آیند .

وی افزود: در معماری عواملی از قبیل ویژگی های اقلیمی ، فرهنگی ، ابعاد و اندازه های بدن انسان و چگونگی حرکت او در فضا ، اندازه های لوازم زندگی و .... در شکل گیری اندازه ها در سیستم مدولار و اصول و مبانی آن نقش مهمی دارد که مجموع این عوامل با هدف تأمین آسایش برای انسان در نظر گرفته می شوند .

وی افزود:‌علاوه بر آن یکی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم مدولار ، صرفه جویی در وقت ، هزینه ، جابجایی و سرعت نصب آنها می باشد . در یک سیستم مدولار هر طرحی به نظامی از استانداردها و اندازه ها متکی است .

قرایتی ستوده تاکید کرد:‌در خصوص طراحی سیستم مدولار ، هماهنگی و همخوانی اندازه ها در طراحی و تولید آن بسیار با اهمیت است . سیستم مدولار از جمله ، متشکل از قطعات پیش ساخته است که در معماری بیشترین کاربرد را در اجرای صنعت ساختمان ، انبوه سازی و ساخت صنعتی دارد .

وی افزود:‌با انتخاب مدول مناسب ، طراحی و اجرای ساختمان به خصوص مسکن از منطق مناسب برخوردار می شود و تولید قطعات و اجزای ساختمانی ، از هماهنگی و نظم علمی تبعیت خواهند نمود .

دبیرانجمن تولید کنندگان وفناوران صنعتی ساختمان گفت:‌با توجه به تنوع وسیع ابعاد برای تطبیق آنها با ابعاد منظم ، با حذف بعضی از اندازه ها و انطباق تعداد دیگری از آنها با یکدیگر می توان به یک طیف منطقی از اندازه های مدولار رسید ( ماژول ) گرایش به این نوع طراحی و اجرا که از اصول ساخت صنعتی و مکمل توسعه پلت فرم های ساختمانی است .

وی به شاخص ترین مزایای مودلار اشاره کرد وگفت: امکان کنترل کیفیت، قبل از نصب ماژول تولید شده در کارخانه مبدأ در تهیه نقشه ها و قطعات، هم شکل و بهره گیری از دقت و نظم ، جلوگیری از اتلاف مصالح و نیروی کار ، افزایش سرعت اجرا و راندمان کار، امکان بهره گیری از نیروهای متخصص و متبحر در عملکرد خاص، ایجاد اشتغال دائم برای کارگران و تکنسین های ساختمانی، همخوانی تولیدات ساختمان در کارخانه و کارگاههای مختلف و امکان جایگزینی آنها با یکدیگر، افزایش دقت در نصب و اجرا ، سهولت در تعمیرات و تغییرات بعدی ازجمله شاخص ترین مزایای این روش است.

  منبع : وبگاه صما
  12:06   سه شنبه 23 بهمن 1397  
 نظرات