اخبار   
 

 آهنگ کند اجرای طرح تفصیلی در تهران

با وجود تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی این طرح به کندی اجرا می‌شود و حتی برخی از مسئولان شهری بعید می‌دانند که این طرح به طور کامل اجرا شود. نکته حائز اهمیت این است که تعویق در اجرای طرح تفصیلی خسارت‌های زیادی را به مردم وارد می‌کند...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، طرح تفصیلی، نقشه راه مدیریت شهری برای هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام در پایتخت است. این طرح سندی از وفاق مدیریت یکپارچه و کلانشهری برای توسعه و عمران شهر است.
کلان شهر تهران مدت‌ها بدون طرح منسجم و کامل بوده است. مسئولان شهری در سال 82 تصمیم گرفتند طرح تفصیلی برای تهران تعریف کنند. این طرح‌ها مدت‌ها در شهرداری، شورای شهر و کمیسیون ماده 5 مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا اینکه در نهایت مهدی چمران از تصویب و ابلاغ این طرح خبر داد.
بی‌قانونی، ترافیک، عدم همسانی و هماهنگی‌های ساختمان‌ها به نحوی است که در یک کوچه 8 متری ساختمانی 15 طبقه بدون پارکینگ ساخته می‌شود این اقدام باعث می‌شود شهر زشت و خدمات‌رسانی مختل شود با اجرای طرح تفصیلی مشکلات برطرف می‌شود.
اجرا شدن این طرح نه تنها محدودیتی ندارد بلکه همه کارها را قانونمند می‌کند و گستردگی فضاها و امکانات بیشتری برای توسعه شهر ایجاد می‌کند.
*طرح تفصیلی تصویب و ابلاغ شد
------------------------------------
برخی از اعضای شورای شهر از تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی تهران خبر می‌دهند و برخی از اعضای شورا می‌گویند که شائبه‌ای در خصوص عدم اجرای طرح مطرح است.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران از تصویب و ابلاغ این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح بعد از تصویب در شورای شهر به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شد و لازم به بررسی مجدد در شورای شهر نیست.
وی با بیان اینکه این طرح به شهرداری تهران ابلاغ شده است، تصریح کرد: طرح تفصیلی نه به صورت 100 درصد ولی از ابتدای سال تاکنون بخش‌هایی از این طرح اجرایی شده اما نقشه‌های الکترونیکی که قرار بود برای دسترسی مردم و مسئولان روی سایت قرار گیرد.
محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز می‌گوید: سؤالات بسیاری در مورد اجرای این طرح داریم ضمن اینکه شائبه‌های زیادی در ارتباط با عدم اجرای این طرح مطرح شده است.
مقاومت بدنه شهرداری‌ در اجرای طرح تفصیلی
------------------------------------------------------
برخی از مسئولان شهری معتقدند که مقاومت‌هایی در بدنه شهرداری تهران برای اجرای طرح تفصیلی وجود دارد و مدیران ارشد باید این مقاومت را بشکنند چرا که عدم اجرای این طرح هزینه‌های زیادی را به شهر و شهروندان متحمل می‌کند.
خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در این‌بار می‌گوید: زمزمه‌هایی در سطح شهر آغاز شده مبنی بر اینکه با اجرایی شدن طرح تفصیلی اتفاقاتی می‌افتد که باعث هجوم مردم برای گرفتن جواز ساخت به شهرداری‌ها شده است.
وی با بیان اینکه این شرایط ممکن است کارایی طرح تفصیلی و طرح جامع را مختلف کند، می‌گوید: به نظر می‌رسد عزم جدی برای اجرایی کردن این طرح وجود نداشته باشد که شهر از این نظر متحمل هزینه می‌شود و تبعاتی برای شهرداری دارد که قابل پذیرش نیست.
دانشجو ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد بدنه شهرداری برای اجرای طرح تفصیلی مقاومت می‌کند که از مدیران ارشد شهرداری انتظار داریم با تدابیر خاصی این مقاومت را بشکنند.
البته هیربد معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران معتقد است که هیچ مقاومتی در بدنه شهرداری برای اجرای این کار وجود ندارد.
وی در ادامه می‌گوید: با اجرای این طرح مساحت تهران از سمت شمال محدود می‌شود و سازنده‌ها اجازه ساخت‌وساز در محله‌های شمال شهر را نخواهند داشت.
*قیمت مسکن بالا نمی‌رود
----------------------------------
شنیده شده با اجرای طرح تفصیلی در تهران قیمت مسکن بالا می‌رود. این در حالی است که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و هیربد معصومی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران این موضوع را تکذیب و اعلام می‌کند اجرای این طرح هیچ تاثیری بر قیمت ندارد.
معصومی با تاکید بر این که شفاف سازی اطلاعات در راستای تحقق عدالت اجتماعی از رویکردهای شهرداری تهران است، می‌گوید: هرچند از سال 86 طرح به طور تدریجی در تهران اجرا شده و نقشه‌های مناطق در کمیسیون ماده 5 با طرح جدید تطبیق داده می‌شد تا مشکلات احتمالی طرح برطرف شود، اما به طور رسمی این طرح از سالجاری به اجرا درآمد و سال اول نیز اجرای آن به عنوان پایلوت خواهد بود تا نواقص و خطاهایی که ممکن است در طول اجرا ایجاد شود برطرف شود.
*ساخت‌وسازهای بدون سند در تهران
---------------------------------------------
ساخت‌وسازها در کلان شهر تهران از زمان قبل از انقلاب تا سال 86 بدون سند انجام شده است.
مقیمی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تهران طی سال‌های گذشته در مدیریت توسعه ساخت و ساز شهری چندان موفق ظاهر نشده، بیان می‌کند: تمامی طرح‌هایی که در گذشته برای رفع مشکلات توسعه شهری مطرح می‌شد، مقطعی بوده، اما به نظر می‌رسد طرح تفصیلی جدید شهر تهران با ارائه راهکارهای کاربردی سند محکمی برای توسعه شهری محسوب شود.
عضو کمیسیون عمران و رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی به تاریخچه این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: تهران در پیشینه مدیریت شهری خود ابتدا طرح فرمانفرمایان را دارد که این طرح به دلیل شرایط پیش آمده، ملاک عمل قرار نگرفت. در واقع ساخت و سازهای تهران از زمان قبل از انقلاب تا سال 86 که طرح جامع تهیه شد، بدون سند انجام می‌گرفت.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: پس از تدوین طرح جامع، کارشناسان 22 منطقه، تهران را مورد بررسی قرار دادند و پس از مطالعات بسیار، طرح تفصیلی جدید را برای رفع مشکلات موجود شهر به کمیسیون ماده 5 ارائه کردند.
*اطلاعات طرح تفصلیی در پورتال شهرداری تهران قرار نگرفت
--------------------------------------------------------------------
قرار بود اطلاعات طرح تفصلیی در پورتال شهرداری تهران قرار گیرد تا از هرگونه رانت اطلاعاتی در زمینه اجرای طرح تفصیلی جلوگیری شود ولی این امر تاکنون اجرایی نشده است.
محمد هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: تمام اطلاعات طرح تفصیلی در پورتال شهرداری گذاشته و از هرگونه رانت اطلاعاتی پیشگیری می‌کنیم.
*از ابتدای سال طرح تفصیلی اجرایی شده است
-------------------------------------------------------
برخی از مسئولان شهری معتقدند که طرح تفصیلی در تهران در حال اجرایی شدن است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: شهر تهران براساس طرح تفصیلی اداره خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گرفت، می‌گوید: نقشه یک دو هزارم تصویب می‌شود و لازم به تغییراتی در شورای شهر بود.
شهردار تهران با تأکید بر این موضوع که امروز سند شهر تهران طرح تفصیلی است، ادامه می‌دهد: از ابتدای سال 90 طرح تفصیلی را به عنوان سند جامع داریم که در حال اجرای آن هستیم.
*بعید است طرح تفصیلی در تهران قابلیت اجرا داشته باشد
------------------------------------------------------------------
برخی از اعضای شورای شهر بعید می‌دانند که طرح تفصیلی در تهران قابلیت اجرا داشته باشد و همچنین شهرداری به بهانه‌های مختلف از ابلاغ طرح تفصلیی خودداری می‌کند.
حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در این‌باره می‌گوید: این طرح بر اساس ساختاری تدوین شده که اکنون با توجه به تحولات بسیار زیاد شهر تهران این ساختار تقریبا متحول شده است.
به اعتقاد شکیب تا زمانی که طرح تفصیلی به صورت رسمی ابلاغ نشود، شهرداری‌های مناطق خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند و شورای شهر نیز نمی‌تواند عدم انطباق عملکرد مناطق با طرح تفصیلی را مورد سوال قرار دهد.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با بیان اینکه بعید می‌دانم که بتوانیم طرح تفصیلی را با آن آرزوهایی که برای آن داشتیم اجرایی کنیم، خاطرنشان می‌کند: هرچه بیشتر زمان بگذرد مساله اجرای طرح تفصیلی پیچیده‌تر و احتمال اجرای دقیق آن کمتر می‌شود.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:21   یکشنبه 9 مرداد 1390  
 نظرات