اخبار   
 

 حفاریِ بخشی از تاریخی‌ترین خیابانِ جهان با لودر!

عضو شورای فنیِ اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به نبود نیروی متخصص در سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان و بهره نگرفتن از متخصصان در بافت ارزشمند چهارباغ عباسی انتقاد و گلایه کرده که حفاری‌ها در چهارباغ عباسی با لودر انجام گرفته و در نتیجه، بخشی از آثار در لایه‌های زیرین به هم خورده و تخریب شده است ...

حفاریِ بخشی از تاریخی‌ترین خیابانِ جهان با لودر!

عضو شورای فنیِ اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به نبود نیروی متخصص در سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان و بهره نگرفتن از متخصصان در بافت ارزشمند چهارباغ عباسی انتقاد و گلایه کرده که حفاری‌ها در چهارباغ عباسی با لودر انجام گرفته و در نتیجه، بخشی از آثار در لایه‌های زیرین به هم خورده و تخریب شده است.

مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بابیان این‌که در تبدیل خیابان چهارباغ عباسی به پیاده راه درست عمل‌نکرده‌ایم، گفت: اتفاق و روندی که در چهارباغ عباسی طی شده است، روند درستی نیست. مشخصا چیزی که تاکنون اتفاق افتاده درشان و جایگاه چهارباغ و درخور ارزش‌های تاریخی و میراثی اصفهان و چهارباغ نبوده و باید اصلاح شود.

احمد منتظر در گفت‌وگو با اسکان نیوز با تاکید بر این‌که روند اصلاحی در چهارباغ عباسی امکان‌پذیر است، گفت: بخشی از یافته‌های به دلیل این‌که حفاری‌ها در این محدوده درست و منطقی انجام‌نشده، توسط کارشناسان بررسی نشده است. حفاری‌های که در تصمیم‌گیری برای چهارباغ تعیین‌کننده است و باید یافته‌های این حفاری‌ها به‌دقت بررسی شود.

عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگر استان اصفهان با گلایه از این‌که بخشی از حفاری‌ها در چهارباغ عباسی با لودر انجام‌شده است، گفت: حفاری با لودر سبب شده تا بخشی از آثار در لایه‌های زیرین به‌هم‌خورده و تخریب شود. بخشی از آثار هم بدون این‌که بررسی شوند در زیر کف‌سازی موجود دفن شده‌اند که باید کف‌سازی‌ها دوباره برچیده و آثار موجود در جا خود اصلاح و بازسازی شوند.

منتظر با انتقاد از نبود نیروی متخصص در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: متاسفانه برای فعالیت در بافت ارزشمندی مثل چهارباغ از نیروهای متخصص استفاده‌نشده است، چرا چون نیروی متخصصی در بدنه شهرداری وجود ندارد. روال کار این‌گونه است که تعدادی از کارمندان شهرداری در جلسه‌ای بدون َآشنایی به آثار تاریخی و نحوه برخورد با میراث فرهنگی برای این آثار ملی و هویت اصفهان تصمیم‌گیری می‌کنند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

منتظر بابیان این‌که معمولا در سال نخست فعالیت شهردار نمی‌توان انتظار داشت که کارها درست و اصولی پیگیری شود، گفت: حداقل یک سال زمان نیاز است تا شهردار به مسائل و مشکلات شهر اشراف پیدا کند. روال کار این است که در یک سال نخست شهرداری طبق روال گذشته کارها را انجام دهند.

مدیر اسبق اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: برای اصلاح و تغییر باید بدنه غیرکارشناس در شهرداری تغییر و به‌جای آن‌ها از نیروهای متخصص استفاده شود.

منتظر با اشاره به نقل‌قولی از شهردار اصفهان گفت: شهردار اعلام کرده در مورد چهارباغ در مقابل عمل انجام‌شده قرار گرفتیم؛ اما در بازدید هادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی و شورای فنی سازمان از چهارباغ و مذاکرات انجام‌شده گویا قرار است دوباره حفاری در چهارباغ انجام شود و آثار در جا خود قرار بگیرند و بخش‌های دوباره بازسازی شود. روندی که قدرت الله نورزی، شهرداری اصفهان آن را پذیرفته و امیدواریم با این روش بتوان بخشی از هویت تاریخی چهارباغ را حفظ و حراست کرد.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  18:54   سه شنبه 24 مهر 1397  
 نظرات