اخبار   
 

 عزم شورای شهر برای کاهش تخلف‌های ساختمانی

تخلف‌های ساختمانی در شهر تهران یک معضل اساسی است که تا امروز هیچ مدیر شهری نتوانسته این مشکل را حل کند. بسیاری معتقدند شهرداری‌ها به عمد اجازه می‌دهند تخلف ساختمانی در شهر ایجاد شود تا بعد از آن با ارسال این تخلف‌ها به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ از دریافت جریمه درآمد کسب کنند...

عزم شورای شهر برای کاهش تخلف‌های ساختمانی

تخلف‌های ساختمانی در شهر تهران یک معضل اساسی است که تا امروز هیچ مدیر شهری نتوانسته این مشکل را حل کند. بسیاری معتقدند شهرداری‌ها به عمد اجازه می‌دهند تخلف ساختمانی در شهر ایجاد شود تا بعد از آن با ارسال این تخلف‌ها به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ از دریافت جریمه درآمد کسب کنند. اما حالا شورای شهر تهران برای کاهش این تخلف‌ها وارد عمل شده است و به گفته محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در این کار جدیت دارد.

در آخرین روزهای سال 93 شورای شهر تهران لایحه‌ای که از طرف شهرداری برای تعیین نرخ عوارض تغییر کاربری‌ها و تعیین ارزش بهینه به شورا ارسال شده بود را تصویب کرد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با CHN معتقد است تصویب این لایحه می‌تواند به میزان زیادی در کاهش تخلف‌های ساختمانی تاثیرگذار باشد. پیش‌بینی او کاهش بیش از 70 درصدی تخلف‌های ساختمانی در شهر است.

به گفته سالاری این مصوبه یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مصوبه‌های شورای شهر تهران است چرا که 80 درصد تخلف‌ها در مرحله صدور پروانه رخ می‌دهد که این موضوع به علت شفاف‌نبودن در حوزه دریافت عوارض است.

به اعتقاد رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اخذ عوارض‌هایی با عنوان عوارض متفرقه، ضریب‌های K و A و عوارض‌هایی که از طرف شوراهای معماری و شهرسازی مناطق دریافت می‌شد باعث آشفتگی در دریافت عوارض ساخت و ساز در شهر بود.

سالاری معتقد است با تصویب مصوبه مربوط به لایحه ارزش بهینه و حذف عوارض متفرقه و واقعی‌ و شفاف کردن اخذ عوارض تجاری و اداری در کل شهر تهران و قرار دادن در سایت معاونت شهرسازی شهرداری تهران درصد قابل توجهی از تخلف‌های ساختمانی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته او از این به بعد کمیسیون‌های شهرسازی و کمیسیون توافقات حق ندارند بر خلاف جدول‌هایی که شورا تصویب کرده است هیچگونه تصمیم متفاوتی بگیرند و در صورت اجرای این مصوبه 70 درصد از تخلف‌های حوزه صدور پروانه و پایان کار کاهش پیدا می‌کند.

  منبع : میراث فرهنگی
  11:51   سه شنبه 25 فروردین 1394  
 نظرات