اخبار   
 

 با اجرای طرح بدنه‌سازی غرب چهارباغ، باغ‌های دولت‌خانه‌ی صفوی احیا می‌شوند

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از انجام مطالعات و تهیه‌ی طرح تفصیلیِ ویژه برای اجرای طرح بدنه‌ی غربی چهارباغ عباسی به منظور احیای باغ‌های تاریخی دولت‌خانه صفوی خبر داد...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
ارسال توسط مهندس امیریاشار فیلا

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از انجام مطالعات و تهیه‌ی طرح تفصیلیِ ویژه برای اجرای طرح بدنه‌ی غربی چهارباغ عباسی به منظور احیای باغ‌های تاریخی دولت‌خانه صفوی خبر داد.
به گزارش اداره‌ی ارتباطات رسانه‌ای روابط عمومی شهرداری اصفهان، حسین جعفری با بیان این که این سازمان ۳۳ طرح و پروژه در بافت فرسوده‌ی شهر اصفهان در سطح مناطق چهارده‌گانه‌ی شهرداری اصفهان در دست اقدام دارد، افزود: طرح ویژه‌ی بدنه‌ی غربی چهارباغ عباسی با وسعت ۷/۳۵ هکتار، از پروژه‌های مهم این سازمان برای سامان‌دهی و نوسازی بافت فرسوده‌ی کلان‌شهر اصفهان به شمار می‌رود.
وی با اشاره به موقعیت طرح ویژه‌ی بدنه‌سازیِ غرب چهارباغ عباسی اظهار داشت: این طرح در غرب خیابان چهارباغ عباسی، حد فاصل میدان انقلاب، خیابان‌های طالقانی و شمس‌آبادی اجرا خواهد شد .
وی با بیان که ۲۵درصد از غربِ چهارباغ عباسی مخروبه و متروکه شده، اذعان داشت: بیش از نیمی از بناهای موجود در این محدوده، قدمتی ۳۵ساله دارند و کاربری عمده‌ی آن‌ها تجاری و اداری است. همچنین، محدوده‌ی طرح بدنه‌ی غربی، بخشی از محور فرهنگی ـ تاریخی اصفهان محسوب می‌شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، در ادامه‌ی سخنانش به اهدافِ اجرای طرح بدنه‌سازی غرب چهارباغ عباسی اشاره و تصریح کرد: نوسازی بخشی از محور تاریخی ،سامان‌دهی و ارتقای کیفیت محور ویژه‌ی چهارباغ عباسی با رویکرد پروژه‌محور، احیای باغ‌های تاریخی دولت‌خانه‌ی صفوی و تغییر ماهیت چهارباغ از یک خیابان متعارف شهری به محور تاریخی، از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح هستند.
وی روش اجرای طرح بدنه‌سازی غرب چهارباغ عباسی را «شیوه‌ی مشارکت با ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران» خواند و خاطرنشان کرد: بر پایه‌ی مطالعات کالبدیِ طرح بدنه‌سازی غرب چهارباغ، این محور در دوران صفوی و پهلوی به‌ترتیب دارای ۱۰۰ و ۴۰درصد فضای سبز و باز بوده، و این در حالی‌ست که هم‌اکنون این فضا به ۲۱درصد کاهش یافته است.
جعفری طرح احیای میدان عتیق، پروژه‌ی احیای بدنه‌ی شرقی چهارباغ عباسی، و طرح سامان‌دهی بافت فرسوده و تاریخیِ جنوب میدان نقش‌جهان را از دیگر طرح‌های مهم و اولویت‌دارِ در دست اقدام سازمان نوسازی و بهسازی برشمرد و افزود: بازسازی و احیای میدان عتیق در طول تاریخ معماری و شهرسازی کشورمان، از نادرترین پروژه‌های بازسازی و مرمت شهری است که در آن ۲۰ پروژه برای فاز دوی این طرح در نظر گرفته شده است؛ که از آن جمله، اتصال بازار بزرگ در محدوده‌ی خیابان عبدالرزاق، مرمت بدنه‌ی شرقیِ بازار بزرگ (حد فاصل بازار ریسمان تا خیابان عبدالرزاق، و همچنین حد فاصل خیابان عبدالرزاق تا مجموعه‌ی هارون ولایت)، پروژه‌ی مرمت بدنه‌ی جنوبی میدان (بقعه‌ی هارونیه)، پروژه‌ی بازسازی بدنه‌ی شرقی میدان (مجموعه‌ی بازار جدید هارونیه) و پروژه‌ی مرمت بدنه‌ی شمالی میدان (ضلع جنوبی مدرسه‌ی کاسه‌گران و مدرسه‌ی حکیم)، و همچنین دو طبقه پارکینگ زیر میدان ، بدنه‌ی میدان و بخشی از پروژه های پیرامون میدان را می‌توان نام بُرد.

توضیح : متن خبر زیر، در فایل Word پیوست نیز در دسترس است.
  منبع : ارسال توسط مهندس امیریاشار فیلا
  13:19   یکشنبه 9 مرداد 1390  
 نظرات