اخبار   
 

 مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای راه و شهرسازی راه‌اندازی می‌شود

معاون آموزش و توسعه‌ی فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پس از شناسایی حرفه‌ها و مشاغل، طراحی، تدوین و تصویب استانداردهای صلاحیت حرفه‌ایِ حوزه‌ی راه و شهرسازی با کمک تشکل‌های حرفه‌ای، مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد می‌شود ...

مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای راه و شهرسازی راه‌اندازی می‌شود

معاون آموزش و توسعه‌ی فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پس از شناسایی حرفه‌ها و مشاغل، طراحی، تدوین و تصویب استانداردهای صلاحیت حرفه‌ایِ حوزه‌ی راه و شهرسازی با کمک تشکل‌های حرفه‌ای، مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد می‌شود. علی اکبر حدادی هرندی در نشست مدیران دبیرخانه شورایعالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور با اشاره به مشکلات و چالش‌های ناشی از ضعف شایستگی‌های حرفه‌ای در حرفه‌ها و مشاغل حوزه راه و شهرسازی گفت: در یک دهه اخیر سهم ساخت و ساز مسکن از تولید ناخالص داخلی حدود ۶ درصد و سهم حمل‌ونقل حدود ۹ درصد بوده است. این درحالی است که سالانه بالغ بر ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف آسیب دیدگان تصادفات رانندگی می‌شود. با تحلیل علت و معلولی این مسائل می توان پی برد که شکاف زیادی بین دانش، مهارت و نگرش افراد با استانداردهای شغلی وجود دارد.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی همچنین با اشاره به حوادث شغلی ۳۷ درصد شاغلان صنعت ساختمان افزود: یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای است که با اجرای استانداردهای فنی و ایمنی، به حفظ ساختارها و پیشگیری از حوادث مرتبط با ساخت و ساز و همچنین ارتقای کیفیت ساخت و ساز راه و ساختمان و بهبود فرآیندها و بهره‌وری در صنعت کمک می‌کند. هرندی ادامه داد: طراحی نامناسب زیرساخت‌ها و عدم تکافوی منابع مالی برای نگهداری مناسب راه‌های کشور از دیگر مشکلات وزارت راه و شهرسازی است که با استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای و ارتقای دانش، مهارت و نگرش ذی‌نفعان و ارائه تحلیل‌های دقیق و پیش‌بینی نیازهای طراحی و نگهداری، می تواند به بهبود نظام طراحی، نگهداری و تعمیرات زیرساخت‌های حمل‌ونقل کمک کند. وی با تشریح نقش مراکز تحقیقاتی در فرایند پیاده‌سازی نظام صلاحیت حرفه‌ای گفت: مراکز تحقیقاتی با استقلال و مرجعیت علمی خود می توانند نقش محوری بین صنعت و صنف ایفا کرده و با شناسایی مشاغل، تعیین استانداردها و ایجاد معیارهای ارزیابی به تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی مشاغل و درصورت لزوم به آموزش و دانش‌افزایی افراد بپردازد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، مدیر اجرایی دبیرخانه شورایعالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور در این نشست با تشریح قانون صلاحیت حرفه‌ای و اقدامات انجام شده گفت: هر چند در اجرای صلاحیت حرفه‌ای تاخیر داشته ایم و اجرای آن زمانبر است ولی این قانون الزام‌آور است و کلیه مشاغل دولتی و غیر دولتی تحت پوشش آن قرار می گیرند. حمیدرضا ثابت نژاد با تاکید بر نگاه ملی بر اجرای قانون گفت: آموزش‌های رسمی و غیر رسمی در کشور باید متناسب با نیازهای شغلی حال و آینده طراحی شوند و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید همکاری کنند افرادی را بکار بگیرند که ویژگی‌های لازم برای انجام مشاغل را داشته باشند. وی همچنین با تاکید بر استقلال مراکز سنجش صلاحیت حرفه‌ای گفت: مراکز سنجش نباید دارای تعارض منافع و تابع مقتضیات و محدودیت‌ها فعالیت کنند بلکه باید با مشارکت نظام‌های حرفه ای از دانش، مهارت و نگرش شاغلان اطمینان حاصل نمایند که از شایستگی و ویژگی‌های شغلی برخوردارند و عدالت شغلی محقق گردد.

مدیر اجرایی دبیرخانه شورایعالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی کشور، با اشاره به محدود بودن نقش وزارت راه و شهرسازی در قانون و آیین نامه‌های اجرایی آن به راهبری و سیاستگذاری گفت: این خلأ قانونی باید برطرف شود و از مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه‌های تخصصی دعوت خواهد شد تا در طراحی و تدوین استانداردهای آموزش، ارزشیابی و سنجش، و همچنین هماهنگی با سازمان‌های زیر مجموعه حوزه راه و شهرسازی با شورا همکاری کند. گفتنی است در پایان این نشست که با حضور مدیران بخش‌های پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، مدیران دبیرخانه شورایعالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی از بخش‌های پژوهشی مرکز بازدید و با امکانات آزمایشگاهی، آموزشی و پژوهشی مرکز آشنا شدند.


  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  11:52   شنبه 16 دی 1402  
 نظرات