اخبار   
 

 لیست ۶۲ باغی که به‌زودی برج می‌شوند

۶۲ باغ مجوز ساخت‌وساز دریافت کردند. برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند تا زمانی که پیوست طرح جامع در این باره تغییر نکند، صاحبان باغ‌ها می‌توانند از طریق محاکم قضایی حکم تخریب باغ‌ها را بگیرند و برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند که مصوبه‌های شورای شهر تهران به دلیل تأیید در فرمانداری لازم‌الاجرا هستند ...

لیست ۶۲ باغی که به‌زودی برج می‌شوند
■ لغو نصفه و نیمه‌ی مصوبه‌ی برج‌باغ‌ها


۶۲ باغ مجوز ساخت‌وساز دریافت کردند. برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند تا زمانی که پیوست طرح جامع در این باره تغییر نکند، صاحبان باغ‌ها می‌توانند از طریق محاکم قضایی حکم تخریب باغ‌ها را بگیرند و برخی از اعضای شورای شهر هم معتقدند که مصوبه‌های شورای شهر تهران به دلیل تأیید در فرمانداری لازم‌الاجرا هستند.

به گزارش اسکان نیوز ، اعضای شورای شهر پنجم می گویند وصله تخریب باغ ها به آنها نمی چسبد و لغو مصوبه برج باغ ها را دلیل این ادعا می دانند . اما تشکیل پرونده برای ساخت و ساز در باغات به جای مانده قبل از و بعد از بررسی این مصوبه شورا نشان می دهد ،این تصمیم شورا صاحبان باغ های به جا مانده را مشتاق گرفتن پروانه کرده است و آنها از بیم کشیده شدن ترمز ساخت و ساز در باغ ها ، با شتاب بیشتری پیگیر دریافت پروانه ساخت شده اند.

این در حالی است که روز گذشته در جریان بررسی استفساریه شهردار درخصوص تعیین تکلیف ۶۲ پرونده باغات که عوارض خود را به طور کامل پرداخت کرده بودند مشخص شد مصوبه شورای شهر در خصوص کشیدن ترمز باغ کشی الزام آور نیست و تا زمانی که شورای عالی شهرسازی مصوبه خانه باغ را جایگزین پیوست کنونی طرح جامع نکند صاحبان باغ می توانند با حکم دیوان عدالت اداری به ساخت و ساز ادامه دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران این موضوع را سوراخ لغو مصوبه برج باغ ها می داند و آرش میلانی هشدار می دهد ممکن است که این پرونده ها از ۶۲ پرونده به ۱۵۰ پرونده افزایش پیدا کند. این موضوع را محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم تایید می کند . او به خبرگزاری موج گفته است:معترضان به پرونده های برج باغ احتمالی می توانند به مراجع ذی صلاح مراجعه کنند و دلایل خود را مطرح کنند و اگر این دلایل قانع کننده باشد می توان نسبت به آن اقدامات بعدی را انجام داد. هرچند محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران می گوید : مصوبه شورای شهر تهران برای شهرداری ها الزام آور است و شورای عالی شهرسازی همیشه برای اجراو به سرانجام رسیدن مصوبات خوبه همراهی شورای شهر نیاز داشته اما گزارشی که افشین حبیب زاده از صدور پروانه ساخت در باغات پس از مصوبه شورای شهر تهران می دهد ،مشخص می کند که مناطق چندان هم به مصوبه شورای شهر تهران پایبند نبوده اند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

در میان تصاویر ۶۲ باغی که قرار است به زودی در آنها برج ساخته شود ،زمین های سبز و پردرخت کم نیستند . بیشترین درخواست ها مربوط به مناطق ۱،۲ ،۴ و ۵ است . در منطقه یک ، ۲۷ درخواست ،منطقه دو ،۸ درخواست ،منطقه چهار ۷ درخواست و منطقه پنج ، ۶ درخواست ثبت شده است.

در میان ۷۳ پرونده که به صورت علی الحساب عوارض پرداخت شده باغ های پر درخت بیشتر دیده می شود ،زمین های که بر اساس نفشه هوایی شان همچنان سبز مانده اند . بیشتر این باغ ها نیز در منطقه یک هستند . در میان آنها باغ های معروف نیز نیستتند . در میان این ۷۳ پرونده نیز منطقه یک رکورد دار است. توصیف شهردار تهران از حکم دیروز شورای شهر اینرسی است که پس از ترمز محکم قطار برج باغ ها حادث شده است.

پیروز حناچی از مخالفان جدی مصوبه برج باغ ها و شهردار امروز تهران در حاشیه کاشت درخت امید در بیمارستان شریعتی گفته است: «چیزی که دیروز تحت عنوان مجوز ساخت ۶٢مورد برج‌باغ‌ شاهد بودیم، دقیقا همان اینرسی است که پس از ترمز محکم قطار برج‌باغ‌ها حادثه شده است. مورد اخیر کم‌ترین تبعاتی است که می‌توانستیم انتظارش را داشته باشیم.»

آن چه دیروز درجریان سخنان موافقان و مخالفان مشخص شد این بود که می توان همچنان با حکم دیوان عدالت اداری همچنان به باغ خواری ادامه داد. محمد سالاری رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهر تهران در این رابطه به اسکان نیوز می گوید: متاسفانه بعد از مصوبه شورای شهر تهران در خصوص لغو مصوبه برج باغ ها و ابلاغ آن توسط رییس شورای شهر تهران ما شاهد این بودیم که در برخی مناطق به صورت محدود پرونده هایی تشکیل شده و عوارض گرفته شده است .که شورا مصوب کرد برای این تعداد پرونده ،پروانه ای بر اساس مصوبه برج باغ ها صادر نشود.

سالاری تاکید می کند: در کمیسیون معماری و شهرسازی ،کارشناسان تشخیص باغات بازدیدهای خود در سطح مناطق را آغاز کرده تا پروژه هایی که در بازده زمانی پس از ۷ فروردین ۹۷ روند اصولی را طی نکرده و در حال ساخت و ساز هستند شناسایی کنند. این گزارش‌ها برای پیگیری به حراست و بازرسی ارسال می شود و پرونده متخلفان نیز به هیات تخلف کارکنان ارائه می شود و تا جایی که بتوانیم جلوی ادامه ساخت و ساز را هم خواهیم گرفت.

او در پاسخ به این پرسش که می توان به استناد پیوست طرح جامع همچنان از دیوان عدالت اداری حکم ساخت و ساز گرفت می گوید: تمامی مصوبات شورای شهر تهران که به تایید هیات تطبیق فرمانداری رسیده باشند لازم الاجرا هستند. بنابراین لغو مصوبه برج باغ ها که به تایید فرمانداری رسیده قانونی است. شورای عالی شهرسازی برای لغو این مصوبه منتظر پیشنهاد شهرداری بود که پس از ارسال این پیشنهاد این دستور العمل نیز با سپری شدن ساز و کار قانونی لغو می شود.

ـ در پیوند با همین موضوع :
فایل پی‌دی‌اف لیست ۷۳ پرونده‌ای که بخشی از عوارض خود را به صورت علی‌الحساب پرداخت کرده‌اند
فایل پی‌دی‌اف مشخصات ۶۲ باغی که به‌زودی برای آن‌ها پروانه‌ی ساخت صادر می‌شود
فایل پی‌دی‌اف ۱۵ پرونده‌ای که پس از ابلاغ مصوبه‌ی لغو، درخواست پروانه داده و به‌طور کامل و یا بخشی از عوارض را پرداخت کرده‌اند

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  08:19   آدینه 17 اسفند 1397  
 نظرات