اخبار   
 

 واکنش حناچی به احتمال صدور مجوز برای ۶۰ «برج‌باغ»

پیروز حناچی درباره‌ی احتمال دادنِ مجوز ۶۰ «برج‌باغ» در دوره‌ی مدیریتیِ وی گفت: بر پایه‌ی تصمیم شورا رفتار می‌کنیم، اما بدانیم: ترمز قطار را هم که بکشیم، ۲۰۰ متر تا توقف کامل حرکت می‌کند ...

واکنش حناچی به احتمال صدور مجوز برای ۶۰ «برج‌باغ»/font>

پیروز حناچی درباره‌ی احتمال دادنِ مجوز ۶۰ «برج‌باغ» در دوره‌ی مدیریتیِ وی گفت: بر پایه‌ی تصمیم شورا رفتار می‌کنیم، اما بدانیم: ترمز قطار را هم که بکشیم، ۲۰۰ متر تا توقف کامل حرکت می‌کند.

به گزارش اسکان نیوز، شهردار تهران در نشست خبری خود که ساعت ۹:۵۰ آغاز شد، با اعلام این خبر که «خط ۶ مترو تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد»، گفت: خط ۷ از میدان مهدیه تا میدان صنعت نیز آماده بهره‌برداری است و برای آماده‌سازی این خط، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رساندیم که آخرین رقم این اوراق، دی ماه وصول شد.

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی که شهریور ۹۶ انجام شد، ترافیک و آلودگی هوا در صدر مشکلات شهر تهران بود، مدیریت گذشته و کنونی شهر تهران، مهمترین مشکلات خود را در حوزه حمل و نقل داشتند و خبر خوش ما به شهروندان این است که به زودی خط ۶ و ۷ مترو را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

حناچی با بیان اینکه در شهرداری تهران با چالش جدی درآمد مواجه هستیم، گفت: شهرداری جزو دستگاه‌های درآمد ـ هزینه‌ای است و عمده هزینه خود را از محل درآمدهای شرکت‌ها و سازمان‌ها، تهیه و هزینه می‌کند. از محل مالیات ارزش افزوده نیز کمک‌هایی از دولت دریافت می‌کند. همچنین کمک‌هایی در قالب دیون که در حال محاسبه است، به شهرداری تهران می‌شود.

شهردار تهران گفت: شهرداری تهران برای آنکه بتواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند، باید ۲۵ تا ۳۰ میلیارد کسب درآمد کند در غیر این صورت در اداره شهر با مشکل روبرو می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم مترو در ترددهای روزانه، کمتر از دو میلیون نفر است گفت: این رقم باید به ۷ میلیون سفر در روز برسد.

شهردار تهران در ادامه بابیان اینکه حدود هزار میلیارد ریال برای سیویل خط ۶ هزینه شده است، گفت: این خط به جهت مهندسی قابلیت‌هایی دارد به‌طور مثال می‌توان در این خط از قطارهایی استفاده کرد که راننده نداشته باشند.

وی همچنین بابیان اینکه ۷۰ دستگاه واگن در این مدت خریداری‌شده است، گفت: ۸۵ درصد ترخیص این واگن‌ها انجام‌شده و به دلیل بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده، بخشی از ترخیص آن باقی‌مانده و مونتاژ آن در شرکت واگن سازی در حال انجام است.

وی بابیان اینکه قرارداد تهیه ۳۷۶ واگن از طریق فاینانس و خرید هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰ اتوبوس دیزلی بسته‌شده است، گفت: سهم روزهای پاک در پاییز و زمستان امسال از سه روز به ۲۰ روز در سال رسیده و هیچ روز ناسالمی نداشتیم.

حناچی ابراز امیدواری کرد ۲۲ کیلومتر شامل ۸ ایستگاه از خط ۶ به بهره‌برداری برسد. همچنین توسعه مجتمع‌های ایستگاهی را یکی از محورهای مهمی دانست که امسال به آن توجه می‌شود. احداث پارکینگ خط متروی اکباتان یکی از دیگر از برنامه‌های ترافیکی شهر تهران بود. به گفته حناچی، خرید ۲ هزار اتوبوس، ۷۰۰ فیلتر دوده و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی در دستور کار قرار دارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

شهردار تهران در خصوص فعالیت‌هایی که در حوزه معماری و شهرسازی انجام‌شده، به بازنگری اسناد موضعی کن و فرحزاد اشاره کرد و تصویب کلیات طرح تفصیلی منطقه ۲۲، همچنین در حوزه عمرانی جمع‌آوری کارگاه‌های عمرانی، بهره‌برداری از پنج پروژه تا پایان سال، اتمام ۳۲ پروژه نیمه‌تمام و به سرانجام رساندن ۳۹ پروژه فنی و عمرانی تا پایان سال ۹۸ را عنوان کرد.

واکنش شهردار به نامه‌ی حق‌شناس
«ترمز قطار را هم بکشیم، ۲۰۰ متر حرکت می‌کند»


شهردار تهران پس از ارائه گزارش در خصوص عملکرد سه‌ماهه خود به‌عنوان شهردار پایتخت به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص نامه یک عضو شورای شهر تهران به وی و تغییرات دیدگاهی که وی به‌عنوان شهردار تهران در زمان مسئولیتش در وزارت راه و شهرسازی داشت، گفت: سؤال، نظارت، اعتراض حق اعضای شورای شهر تهران است. نامه منتشرشده نامه جدیدی نیست و مربوط به یک ماه پیش است. در پاسخ به این نامه به ادبیات خود نامه رجوع می‌کنم و به قول حافظ وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم در طریقت ما کافری است رنجیدن، ما تمام تلاش خود را برای همراهی شورای شهرداریم و هر هفته جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: سخنانی که در ابتدای جلسه گفتم تأییدی بر این می‌دانم که حناچی به سخنان و وعده‌های خود وفادار بوده اما به آن دلیل آن زمان ادبیات تندتری داشتم که در جایگاه کنترل‌کننده بودم و الان در جایگاه اجرا طبیعتاً در جایگاه جدید برای ادامه روند اجرایی ملاحظاتی را در نظر می‌گیرم که کار خدمت به مردم و فعالیت اجرایی به‌خوبی انجام شود. اداره شهر و مسئولیتی که در این حوزه وجود دارد می‌طلبد به حواشی نپردازیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اجازه ساخت بیش از ۵۰ پرونده برج باغ‌ها گفت: برج باغ‌ها اتفاق پسندیده‌ای نبود که اگر به سوابق آن رجوع کنیم می‌بینیم از سال ۸۲ نامه‌ای در این خصوص فرستادیم و با دلایلی این مصوبه را رد کردیم اما بعضی از رویه‌ها به روال زندگی عده‌ای گره‌خورده است و اگر ما ترمز قطار را هم بکشیم ۲۰۰ متر برای ایست کامل حرکت می‌کند در خصوص این پرونده‌ها نیز ما به تصمیم شورای شهر تهران عمل خواهیم کرد.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص مبارزه با فساد در شهرداری گفت: در خصوص مبارزه با فساد تعارفی با موضوع فساد نداریم اما سروصدا هم نمی‌کنیم. این موضوعات از طریق همکاران ما پیگیری و صحت سنجی می‌شود و تاکنون با این موضوعات برخورد شده و می‌شود اما آن‌ها را خبری نکرده‌ایم زیرا معتقدیم این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است.

وی در خصوص اعتراض پیمانکاران طلبکار شهرداری گفت: تلاش کرده‌ایم مطالبات پیمانکاران خرد و کلان را در این مدت بپردازیم این‌گونه نیست که ما به آن‌ها بدهکار نیستم اما این واکنش‌ها عادی نیست، همکاران مالی ما در مناطق در حال رسیدگی به این موضوعات هستند و به هر شکل حتی پرداخت غیر نقدی این مطالبات درصدد پرداخت مطالبات هستند؛ اما برخی باانگیزه‌های متفاوت ازجمله زیاده‌خواهی می‌خواهند مدیران شهرداری را تحت‌فشار قرار دهند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره برنامه های مدیریت شهری در حوزه مناسب سازی شهر برای معلولان گفت: با معنای امروز، معلول کسی است که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کند. پس ما وظیفه داریم در درجه اول تمام ساختمان های عمومی را برای تمام اقشار مناسب‌سازی کنیم. این یک فرایند است. مسایلی که فرایند هستند در یک نقطه متوقف نمی‌شوند، بر اساس مطالعه شکل پیدا می‌کنند و باید مستمراً مورد نظارت قرار بگیرند. به طور قطع می‌توانم بگویم که در فضاهای عمومی تلاش شهرداری بر این است که مناسب‌سازی صورت بگیرد. در بخش‌های تخصصی‌تر نیز ایجاد امکانات برای شهروندان روشندل و دوستان ناشنوا در دستور کار است. موضوع مناسب‌سازی برای من کاملا جدی است.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تغییرات طرح ترافیک و حذف طرح زوج و فرد توضیح داد: در مورد طرح زوج و فرد تمامی مطالعات نشان می داد این طرح به صورت مقطعی و آنی تأثیرگذار خواهد بود و اگر قرار باشد به صورت دائمی اجرایی شود تأثیرگذاری خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: در این خصوص پلیس راهور وزارت کشور، شورای عالی ترافیک و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با یکدیگر اتفاق نظر داشتند.

شهردار تهران با اشاره به جزئیات طرح ترافیکی که طی سال های گذشته اجرایی می شد توضیح داد در طرح ترافیک پیشین ۴۴۱ گروه مختلف سهمیه دریافت می کردند و در این باره قاعده مناسبی برای توزیع وجود نداشت. و حتی قسمتی از مجوزها به صورت رایگان توزیع می شد و به جای اینکه مردم را به قانون مداری تشویق کنیم با جریمه ۲۰۰۰۰ تومانی و ورودی ۴۰۰۰۰ تومانی آنها را به بی قانونی تشویق و ترویج می کردیم.

حناچی با اشاره به اینکه امروز شهروندانی که در محدوده طرح زندگی می کنند در طرح ترافیک سال ۹۸ می توانند از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوند اضافه کرد: شهروندان ساکن در محدوده طرح ترافیک اگر قبل از ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج شوند و از ساعت ۱۷ به محدوده وارد شوند نیازی به پرداخت عوارض ندارند و این یک امتیاز ویژه برای ساکنان است و البته دارندگان وسایل پاک و هیبریدی تا ۹۰ درصد از تخفیف برای دریافت مجوز برخوردار خواهند شد. همین طور در این طرح برای جانبازان و توانیابان تخفیف در نظر می گیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از تردد وسایل موتوری است، اضافه کرد: ۴۰ درصد این آلودگی ها به دلیل تردد وسایل شخصی است و تنها راه حل این است که تردد خودروهای شخصی در پایتخت کاهش پیدا کند. باید تلاش کنیم در شهر سالم زندگی کنیم و راه حل این، استفاده نکردن از خودروهای شخصی خواهد بود. این گونه نیست که فقط گروه های خاص مجبور شوند کمتر از خودروهای شخصی شان استفاده کنند. در طرح جایگزین به مسایل کارشناسی، تأثیرگذاری آن بر جامعه و افکار عمومی توجه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می آید اقشار کم درآمد در تهران به حاشیه رانده می شوند، گفت: جهت‌گیری عمومی در شهرداری این است که هر کسی که بیشتر از منافع شهر استفاده می کند هزینه بیشتری بپردازد. طبیعتاً مردم عادی از حداقل امکانات استفاده می‌کنند. کسانی که استفاده بیشتری می‌کنند، طبیعتاً هزینه‌اش را نیز از ایشان می‌گیریم. در خیلی از خیابان‌ها رستوران هایی می‌بینید که علاوه بر درآمد، تولید زباله بسیار زیادی دارند. قطعاً شهرداری از این‌ها نخواهد گذشت.

شهردار تهران تصریح کرد: تمام تلاش شهرداری این است تا چیزی را که مردم به صورت متناسب استفاده می‌کنند، مورد حمایت قرار دهد. ما یارانه بسیار زیادی برای مترو می‌دهیم چرا که اکثر مردم شهر به شکل مساوی از آن استفاده می‌کنند؛ شاید یکی از دلایل عدم مداخله بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی و مترو نیز همین یارانه بسیار زیاد بر این حوزه است.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  12:29   دوشنبه 6 اسفند 1397  
 نظرات