اخبار   
 

 «مصوبه‌ی الحاق ۱۴۰ هکتار، در تضاد با سند توسعه‌ی اصفهان است»

نایب‌رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمرانِ شورای شهر اصفهان می‌گوید: مصوبه‌ی الحاق ۱۴۰ هکتار سه پهنه (جی‌شیر، کِردآباد و پینارت) به اصفهان، برخلاف منافع شهر و در جهت تأمین منافع فردی بوده، همان‌گونه که برابر برنامه‌ی ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان و با تکیه بر ظرفیت‌های آن، توسعه‌ی شهر باید به‌صورت عمودی و درو‌ن‌زا باشد، نه برون‌زا. بنابراین، با تصویب این لایحه، شورای شهر سیاست‌های توسعه‌ایِ اصفهان را نادیده گرفته است ...

«مصوبه‌ی الحاق ۱۴۰ هکتار، در تضاد با سند توسعه‌ی اصفهان است»
■ تصمیم بی‌هدف و بی‌فرجام مدیریت شهری


نایب‌رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمرانِ شورای شهر اصفهان می‌گوید: مصوبه‌ی الحاق ۱۴۰ هکتار سه پهنه (جی‌شیر، کِردآباد و پینارت) به اصفهان، برخلاف منافع شهر و در جهت تأمین منافع فردی بوده، همان‌گونه که برابر برنامه‌ی ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان و با تکیه بر ظرفیت‌های آن، توسعه‌ی شهر باید به‌صورت عمودی و درو‌ن‌زا باشد، نه برون‌زا. بنابراین، با تصویب این لایحه، شورای شهر سیاست‌های توسعه‌ایِ اصفهان را نادیده گرفته است.

به گزارش اسکان نیوز، عضو شورای شهر اصفهان با انتقاد به مصوبه اخیر پارلمان شهری براین باور است که در بحث الحاق سه پهنه (جی شیر، کردآباد و پینارت) به مساحت تقریبی ۱۴۰ هکتار از حریم شهر به محدوده منطقه ۴ شهرداری اصفهان به‌جای حرکت در جهت منافع شهر در جهت تامین منابع فردی حرکت می‌کنیم.

امیراحمد زندآور، نایب‌رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمرانِ شورای شهر اصفهان با بیان این‌که معتقد به توسعه شهر هستیم، می‌گوید: معتقدم توسعه‌ای که در منطقه ۴ شهرداری از آن صحبت می‌کنیم، توسعه‌ای نیست که منافع شهر در آن تامین شود زیرا الگو توسعه اصفهان توسعه درون‌زا، نه برون‌زا.

زندآور در گفت‌وگو با اسکان نیوز ضمن اشاره به این‌که در سه پهنه (جی شیر، کردآباد و پینارت) شهرداری مالکیت ندارد و مالکیت‌ها خرده‌مالک است، می‌گوید: این الحاق نمی‌تواند سودآوری برای شهرداری داشته باشد.

او با تاکید بر این‌که زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها تشکیل‌دهنده بخش عمده مساحت ۱۴۰ هکتاری موردبحث است، می‌گوید: با فرض این‌که الحاق صورت بگیرد و زمین‌ها تغییر کاربردی داده شوند. قیمت زمینی که در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تومان است متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش پیدا می‌کند، ارزش‌افزوده‌ای کاذب که سود آن در جیب کسانی می‌رود که قبلا در این منطقه اقدام به خرید زمین کرده‌اند و این یعنی رانت.

کسب درآمد شهرداری از طریق الحاق درست نیست

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر اصفهان بابیان این‌که بزرگ کردن شهر راه درآمد مناسبی برای شهرداری نیست، می‌گوید: در برنامه ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان تاکید شده که با توجه به ظرفیت اصفهان توسعه آن عمودی و درون‌زا باشد نه توسعه برون‌زا. این مصوبه شورای شهر در تضاد کامل باسیاست‌های توسعه‌ای اصفهان است که مدیریت شهری آن را تدوین کرده است. در سند توسعه اصفهان قرار نیست توسعه در افق شهر انجام شود.

به گزارش اسکان نیوز، با تصویب این لایحه شورا سیاست‌های توسعه‌ای اصفهان را نادیده گرفته است. سیاست‌ها و چشم‌اندازهایی که شهرداری برای افق ۱۴۰۴ اصفهان تعریف کرده با این مصوبه شورای شهر همخوانی و هماهنگی ندارد.

این عضو شورا با اشاره به وجود ۷۶ هکتار بافت فرسوده در منطقه ۴ شهرداری اصفهان تصریح کرد: از مجموع ۷ هزار و ۵۰۰ هکتاری منطقه حدود ۷۶ هکتار آن بافت فرسوده است. بافتی که نیاز به بهسازی و نوسازی دارد و شهرداری باید بستر و شرایط نوسازی را فراهم کند. منطقه‌ای فقیر که شهرداری آن باید به‌جای الحاق ۱۴۰ هکتار و بزرگ‌تر کردن شهر برای نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آن برنامه‌ریزی کند.

به‌عنوان مخالف طرح الحاق این پرسش را دارم که باوجود فراهم بودن زیرساخت‌ها چون خیابان، گذر، بافت تجاری، فاضلاب شهری، آب، برق، گاز و... در بافت فرسوده منطقه ۴ شهرداری خواهان ایجاد توسعه در منطقه‌ای است که فاقد هرگونه زیرساخت اولیه است. با الحاق مخالف هستم چون معتقدم این روش توسعه خارج از منطق تاکنون سابقه نداشته و شهر را دچار مشکل می‌کند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
پی‌گیری مصوبه‌ی الحاق ۱۴۰هکتاری، حرکت در کوچه‌ی بن‌بست است

زندآور با تاکید بر این موضوع که مصوبه شورای شهر علاوه بر هم‌خوان نبودن باسیاست‌های توسعه‌ای شهر اصفهان باسیاست‌های توسعه‌ای شورای عالی شهرسازی و معماری هم در تضاد است، ادامه داد: با علم به این‌که می‌دانیم این مصوبه در مراحل بعدی بررسی به دلیل همخوان نبودن باسیاست‌های کلان رد می‌شود چرا باید بودجه شهر را صرف آن کنیم؟ وقتی مطمئن هستیم و آگاهی کامل داریم مسیری که طی می‌کنیم انتها آن بن‌بست است چرا میسر بن‌بست را طی می‌کنیم؟ چرا شهرداری برای طرحی که درنهایت اجرایی نمی‌شود، هزینه می‌کند؟ اقدامات این‌چنینی راه‌حل مشکلاتی که شهرداری اصفهان با آن درگیر است، نیست.

عضو شورای شهر با گلایه از مستندات ارائه‌شده از سوی شهرداری برای الحاق سه پهنه، تصریح کرد: نسبت به ارائه اطلاعات از سوی شهرداری گلایه دارم چراکه معتقدم شورا به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری باید نسبت به لوایح پیشنهادی اطلاعات کامل داشته باشد. اطلاعاتی که بخش قابل‌توجهی از آن باید از طریق شهرداری در اختیار شورا قرار بگیرد.

همچنان عقیده دارم اطلاعات شورا برای تصمیم‌گیری درباره الحاق ۱۴۰ هکتار بسیار محدود بود. کل اطلاعات ارائه‌شده به اعضا شورای شهر سه برگ فتوکپی و سه نقشه از سه پهنه به مساحت ۱۰۵ هکتار و دو پهنه ۱۹ هکتاری بود. کل اطاعات ارائه‌شده سه نقشه بود فقط همین.

شهرداری برای الحاق ۱۴۰ هکتار در حد یک خط هم دلایل توجیهی ذکر نکرده بود. دلایل ذکرشده از سوی شهرداری یک کنترل آلودگی محیط و دوم تبدیل‌شدن این زمین‌ها به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی بود. دلایلی توجیهی که بنده با صراحت هر دو را رد می‌کنم. چراکه هیچ‌کدام صحت ندارد.

چطور زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها که کنترل‌کننده آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند در طرح توجیهی شهرداری به مراکز تولیدکننده آلودگی زیست‌محیطی تبدیل‌شده‌اند؟

به‌عنوان نماینده مردم در شورای شهر تاکید دارم که شهرداری باید برای این طرح دلایل توجیهی کاملی ارائه دهد. چگونه است اگر بخواهید روی زمینی به متراژ ۲۰۰ مترمربع تغییر ایجاد کنید باید بر اساس نقشه و ضوابطِ باشد؛ اما شهرداری لایحه الحاق ۱۴۰ هکتار از حریم به محدوده شهر را ارائه می‌کند و شورا بدون داشتن پیوست‌های اقتصادی، فرهنگی، سلامت و... آن را تصویب می‌کند. همچنان معتقدم دلایل شهرداری برای پروژه ۱۴۰ هکتاری قانع‌کننده نیست.

زندآور بابیان این‌که دانستن حق اعضای شورا است، می‌گوید: افراد باید نسبت به تصمیماتی که می‌گیرند آگاه باشند، تصمیم بزرگی برای شهر گرفته‌شده است تصمیمی که معتقدم بی‌هدف، نافرجام و کم‌فایده برای شهر است.

الحاق محور تشریفات در اولویت شهرداری نیست

نائب رئیس شورای شهر اصفهان با انتقاد از بلاتکلیف ماندن طرح ساماندهی محور تشریفات (مسیر فرودگاه اصفهان تا میدان لاله)، تصریح کرد: اگر شهرداری به دنبال منافع جمعی است چرا باوجود فراهم بودن شرایط تاکنون برای الحاق ۱۱ کیلومتر مسیر فرودگاه اصفهان اقدام نکرده است. الحاقی که منافع شهر و شهرداری را تامین می‌کند.

چرا پیگیری و تلاشی که برای الحاق ۱۴۰ هکتار به منطقه ۴ در شهرداری وجود دارد برای الحاق ۱۱ کیلومتر محور تشریفات وجود ندارد.

مسیری که با پیگیرهای انجام‌شده از سوی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی در حال حاضر هیچ مانعی برای الحاق آن وجود ندارد. مسیری که یکی از ورودهای اصلی کلان‌شهر اصفهان است.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان بابیان این‌که حرایم بخشی از ذخایر شهر هستند، ادامه داد: حریم شهر پشتوانه و حلقه‌ دوم استحکام‌بخشی به پهنه‌های شهری هستند. حریم شهر زمین‌های بایر و بلااستفاده نیست. حریم شهر پشتوانه شهر برای توسعه هستند. باید با دقت نظر بیشتر نسبت به این بخش از شهر تصمیم‌گیری کرد.

ـ در پیوند با همین موضوع :
اصفهان طرح استراتژیک می‌خواهد، نه طرح تفصیلی
وظیفه‌ی سنگین مدیریت شهریِ اصفهان در قبال این شهر/موزه
کارخانه‌ی روغن ‌نباتی اصفهان به مجتمع تجاری ـ تفریحی تبدیل می‌شود

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  14:25   دوشنبه 2 مهر 1397  
 نظرات