اخبار   
 

 تصمیم‌های غیرکارشناسی اصفهان را تکه‌تکه کرده است

معضلاتی مانند زمین‌خواری، تخریب آثار تاریخی، بی‌توجهی به محیط زیست و... مشکلات بسیاری را برای شهروندان و کشور پدید آورده، که اصفهان هم به‌عنوان یک شهر غنی در طی بیست ‌سال اخیر بی‌نصیب از این مشکلات نبوده و به‌خاطر تصمیم‌ها و اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصیِ برخی مسئولان، خسارت‌ها و آسیب‌های بسیاری دیده است. از یک سو زاینده‌رود خشک و از سوی دیگر چهارباغ و بافت تاریخی به‌خاطر اجرای پروژه‌ی مترو، تکه‌پاره شدند! اکنون نوبت به صفه، محبوب‌ترین کوه شهر اصفهان رسیده است ...

تصمیم‌های غیرکارشناسی اصفهان را تکه‌تکه کرده است
■ پس از زاینده‌رود و چهارباغ عباسی، نوبت به کوه صفه رسیده است


معضلاتی مانند زمین‌خواری، تخریب آثار تاریخی، بی‌توجهی به محیط زیست و... مشکلات بسیاری را برای شهروندان و کشور پدید آورده، که اصفهان هم به‌عنوان یک شهر غنی در طی بیست ‌سال اخیر بی‌نصیب از این مشکلات نبوده و به‌خاطر تصمیم‌ها و اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصیِ برخی مسئولان، خسارت‌ها و آسیب‌های بسیاری دیده است. از یک سو زاینده‌رود خشک و از سوی دیگر چهارباغ و بافت تاریخی به‌خاطر اجرای پروژه‌ی مترو، تکه‌پاره شدند! اکنون نوبت به صفه، محبوب‌ترین کوه شهر اصفهان رسیده است.

طی چند روز گذشته اصغر خیامیان، مدیرعامل گروه هتل‌های هما اعلام کرد که تا کنون هیچ مرجع قانونی، نامه مکتوبی مبنی بر توقف قطعی ساخت هتل هما اصفهان به این گروه ارسال نکرده؛ گرچه شهرداری اصفهان پیشنهاداتی برای اهدا زمین معوض، در منطقه‌ای غیر از کوه صفه به گروه هتل‌های هما ارائه کرده اما هنوز این پیشنهاد بررسی نشده است و گروه هتل‌ها هما همچنان در انتظار مجوز ساخت است. سرمایه‌گذار جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که برای او منفعت داشته باشد.

همچنین خیامیان تاکید داشته که اگر قرار است اتفاق جدیدی در این رابطه رخ بدهد باید منافع کارگران تامین اجتماعی در نظر گرفته شود. تا کنون چند میلیارد هزینه شده و بابت طراحی و اصلاح نقشه‌ها نیز هزینه‌های بسیاری بر دوش گروه هتل‌های هما قرار گرفته است. اگر چنین مشکلاتی وجود داشته، باید در همان روز نخست سازمان تامین اجتماعی را در جریان می‌گذاشتند تا از حق‌الناس و پول ۴۵ میلیون بازنشسته و کارگر این هزینه‌ها انجام نشود.

به گزارش اسکان نیوز، مدیرعامل گروه هتل‌های هما در حالی بر ساخت این هتل در کوه صفه اصفهان تاکید دارد که فعالان میراث فرهنگی، محیط زیست و بسیاری از مدیران استانی انتقادات جدی به این طرح داشته‌اند و آخرین اخبار هم حکایت از صدور حکم توقف برای ساخت این هتل دارد.

بسیاری از فعالان محیط زیست معتقدند که این منطقه یک پهنه طبیعی و تاریخی است و طبق قوانین، فضا سبز و پارک کوهستانی بوده. در سال ۷۳ به دلایل نامعلومی زمین برای ساخت هتل واگذار شد! البته این‌که چطور برای ساخت، مصوبه کمیسیون ماده ۵ را گرفته، جای بازرسی دقیق قضایی دارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
ارزش‌های منابع طبیعی همچون کوه صفه را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند؟

و اکنون این سئوال مطرح است که مگر می‌شود، کوتاهی مسئولان مشمول گذشت زمان شده و مجازات نشوند، ولی اصل تخلف یعنی ساخت‌وساز در اراضی ملی سال‌ها پس از واگذاری غیرقانونی، قابل انجام باشد؟

به گزارش اسکان نیوز، معضلاتی همانند زمین‌خواری، تخریب آثار تاریخی، بی‌توجهی به محیط زیست و... مشکلات بسیاری را برای شهروندان و کشور بوجود آورده است و به طبع این تصمیمات شهر اصفهان هم طی بیست سال اخیر خسارت‌های زیادی از اقدامات غیرکارشناسی و غیرتخصصی برخی مسئولان دیده است. از یک طرف زاینده‌رود خشک و از سوی دیگر چهارباغ و بافت تاریخی به‌خاطر اجرا پروژه مترو، تکه پاره شده است. لذا به سبب همین مشکلات باید مدیران استانی نسبت به محبوب‌ترین کوه شهر با حساسیت و دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنند.

گفتنی است که طبق اعلام نظر برخی از فعالان، دادستانی اصفهان و سازمان بازرسی بر بازگشت زمین هتل هما به پارک کوهستانی صفه مصمم هستند، علاوه بر آن پرونده‌ای با حدود هزار شاکی نیز در دادستانی کل کشور و چند مرجع دیگر از جمله دیوان محاسبات این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند که تا رفع تصرف اراضی، پیگیری‌ها ادامه دارد.

همچنین اخبار محلی حکایت از آن دارد که مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان اصفهان هم مخالفت جدی با احداث هتل هما در کوه صفه دارد.

ناگفته نماند که اعتراض مدیران هتل هما تا حدی قابل درک است، اما این اعتراض به مدیرانی که در سال‌های گذشته مجوز ساخت هتل را صادر کردند، وارد است.

به گزارش اسکان نیوز، زمین‌های منطقه صفه اراضی ملی و تفرجگاه طبیعی مردم بوده و در نتیجه ساخت‌وساز در این منطقه اقدامی غیرقانونی به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر اداره راه و شهرسازی و شهرداری زمینی در محلی با فاصله نسبتا کم پیشنهاد داده و اصرار به تصرف پارک طبیعی کوه صفه معنایی ندارد.

در کنار نگرانی برای اتلاف هزینه‌های پروژه هتل هما کوه صفه، باید نگران تخریب منابع ملی هم بود؛ کوه صفه یک گنجینه طبیعی، هویت اصفهان و محل تفریح و ورزش و سلامت شهروندان است. ارزش‌های منابع طبیعی همچون کوه صفه را چگونه قیمت‌گذاری می‌کنند؟

معترضان به اجرا این طرح، موارد مطرح شده از سوی ذی‌نفعان طرح‌های غیرقانونی را ترفند‌های زیرکانه می‌دانند. همانند تله کابین صفه که آن زمان هم برای توجیه تعرض به عرصه باستانی هزاروهفتصد ساله، موضوع هزینه تله کابین و بیت‌المال را مطرح کردند. آیا تصرف فضا سبز صفه که متعلق به هشتاد میلیون شهروند و سرمایه ملی کشور بوده به بیت‌المال لطمه وارد نمی‌کند؟

به گفته یک فعال میراثی و زیست محیطی حتی اگر مالکیت زمین قانونی باشد که نیست، ساخت‌وساز جدید در آن منطقه آلودگی‌های بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. در صوت مجوز ارتفاع مانع جریان هوا می‌شود و منظر کوه را از بین می‌برد و در صورت اجرا طرح در زیرزمین، باز هم رفت و آمد، ترافیک و ساخت‌وسازهای جانبی آن پهنه را به یکی از آلوده‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق شهر تبدیل می‌کند؛ به عبارتی شهروندان و کوهنوردان بخاطر منافع یک سازمان از آرامش و هوای پاک کوهستان محروم می‌شوند.

به گزارش اسکان نیوز، هر گونه دست‌اندازی جدیدی در دامنه کوه صفه، زمینه اقدامات مخرب و اجرا طرح‌های ضدمیراثی و زیست محیطی را فراهم می‌کند. لذا تنها راه رفع این معضل الحاق زمین هتل به پارک کوهستانی صفه است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
ـ در همین زمینه :
تخریب قلعه ساسانی شاه‌دژ توسط شهرداری اصفهان
درخواست ۹۰۰ شهروند اصفهانی از دکتر ابتکار
شاه‌دژ اصفهان جایگاه نگه‌داری خزانه‌ها در حکومت سلجوقی بوده است
پارک صفه، نگین اصفهان است/ هتل ۵ستاره در صفه احداث می‌شود
بلندمرتبه‌سازی در حاشیه‌ی زاینده‌رود و صفه، خط قرمز است
آغاز بهره‌برداری از نخستین توربین بادی اصفهان و چند پروژه‌ی دیگر

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  16:39   چهارشنبه 10 مرداد 1397  
 نظرات