اخبار   
 

 باغ گیاه‏‌شناسی نجات یافت؟

شهرداری تهران از توافق با مالک پروژه‌ی برج‌‌سازی در حریم باغ ملی گیاه‌‌شناسی برای «توقف و پایان همیشگی ساخت‌وساز» در این نقطه خبر داد. بر پایه‌ی گزارشی که روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماریِ شهرداری تهران ارائه داده، ارتش به‌عنوان مالک و صاحب پروژه‌ی ساخت‌وساز بلندمرتبه در زمین کناری باغ ملی گیاه‌‌شناسی، به توافق تازه‌ای با شهرداری تهران رسیده که بر اساس آن، «حقوق مالکانه‌ی مجوز ساخت برج‌‌ها در حریم باغ گیاه‌‌شناسی» به نقطه‌ی دیگری از تهران منتقل شود ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  11:07   شنبه 19 اسفند 1402  

 نوشدارو پس از مرگ سهراب؟

معاون وزیر راه و شهرسازی از بازنگری طرح‌‌های توسعه‌ی شهری بر پایه‌ی حفظ باغ‌ها خبر داد. خسرو دانشجو گفت: در بازنگری‌‌ها و در تهیه و تدوین طرح جامع، با مصوباتی که با حفظ باغ‌ها مغایرت دارند، مخالفت خواهد شد. وی با بیان این که هم‌اکنون برخی از مشکلات عمده‌ی کشور، همچون آلودگی هوا به دلیل پیشگیری نکردن از تخریب باغ‌ها و فضاهای محیط‌زیستی ایجاد شده است، افزود: «بخشی از دلایل مشکل کلان و کنونی آلودگی هوا، به عدم‌حفاظت و صیانت از باغ‌ها با توجه به تراکم جمعیت مرتبط است» ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  07:56   سه شنبه 3 بهمن 1402  

 تخریب لایه‌های تاریخی با احداث گذر کمر زرین اصفهان

سرپرست اداره‌ی میراث‌فرهنگی اصفهان گفت: مقرر بود احداث گذر کمر زرین اصفهان به‌صورت محدود انجام گیرد و صرفاً کفِ این گذر با میدان امام‌علی هماهنگ شود و تأسیسات به‌صورت محدود از این گذر گذرانده شود. حمیدرضا محققیان امروز (۲ بهمن‌ماه) با اعلام این مطلب، افزود: با توجه به هماهنگی‌های قبلی شهرداری منطقه‌ی ۳ اصفهان با این اداره‌ی کل، مقررشده بود احداث گذر کمر زرین اصفهان در قلب بافت تاریخی این شهر و در جنب مجموعه‌ی جهانی مسجدجامع عتیق، به‌صورت محدود و با نظر این اداره انجام پذیرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:18   دوشنبه 2 بهمن 1402  

 عوارض ساخت‌‌‌وساز افزایش می‌‌‌یابد؟

عضو شورای شهر تهران نسبت به «تأخیر احتمالی شهرداری در ارائه‌ی لایحه‌ی نرخ عوارض ساخت‌وساز ۱۴۰۳» در صحن شورا تذکر داد. بر پایه‌ی گزارشی که وبگاه آگاهی‌رسانی شورای شهر تهران منتشر کرده، رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر تهران با اشاره به الزام شهرداری تهران به فرستادن لایحه‌ی تعیین نرخ عوارض سالانه به شورای شهر در زمان مقرر، از شهرداری تهران خواست تا هر چه زودتر این لایحه را پیش از تصویب لایحه‌ی بودجه‌ی ۱۴۰۳شهرداری تهران، به شورا بفرستد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  12:15   دوشنبه 2 بهمن 1402  

 تهران، ابرشهر افسرده‏‏‌ها

گزارش یک نهاد رسمی زیرمجموعه‌ی شهرداری پایتخت، «تهران» را به عنوان «ابرشهر افسرده‏‏‌ها» معرفی می‌کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، گزارش اخیر مرکز مطالعات و برنامه‏‏‌ریزی شهر تهران با عنوان «سرزندگی شهری در مناطق ۲۲‌گانه‌ی شهر تهران؛ از ارزیابی تا مداخلات اصلاحی»، دربردارنده‌ی هشدار مهم «نارضایتی شهروندان از مدیریت شهری» و «شرایط نامطلوب زندگی در پایتخت» است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:36   دوشنبه 18 دی 1402  

 مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای راه و شهرسازی راه‌اندازی می‌شود

معاون آموزش و توسعه‌ی فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پس از شناسایی حرفه‌ها و مشاغل، طراحی، تدوین و تصویب استانداردهای صلاحیت حرفه‌ایِ حوزه‌ی راه و شهرسازی با کمک تشکل‌های حرفه‌ای، مرکز ملی سنجش صلاحیت حرفه‌ای در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد می‌شود ... ادامه»

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  11:52   شنبه 16 دی 1402  

 شهر بدون «خانه‏‌کلنگی»

تهران با فرسودگی شدید بخش‌هایی از محله‌‌ها در «مناطق پایین‌‌شهر» روبه‌روست و به‌رغم آن که شهرداری تهران طی دو دهه‌ی گذشته سبدسبد طرح و پروژه ـ از «نواب» گرفته تا «فروش متری» و «نوسازی بافت‌‌ به نام مسکن‌‌مهر» تا «تاسیس قرارگاه مسکن» ـ را برای «احیای تهران قدیم» پیاده کرده، اما امروز، نیمه‌ی جنوبی پایتخت با «بحران ناشی از فقیرنشینی در محله‌‌های کلنگی» روبه‌روست. مهم‌ترین علت بی‌‌خاصیت بودن این سیاست‌‌های شهری، آن بوده که این سیاست‌‌ها پاسخی برای قفل‌‌های مسیر نوسازی نداشته‌اند ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:45   یکشنبه 10 دی 1402  

 ساخت‌و‌ساز بی‌رویه، بلای جان بافت تاریخی تبریز

ساخت‌وساز بی‌رویه، ارتفاع گرفتن برج‌ها و سودجویی برج‌سازان و احداث سیتی‌سنترها، بلایی است که سال‌هاست به جان بافت تاریخی تبریز افتاده و اندک‌اندک آن را نابود کرده و برج‌های عظیم را جایگزین می‌کند. بسیاری از مجوزهایی که اکنون برای ساخت‌وسازها صادر شده‌اند، سال‌ها بعد اثر خود را در این بافت تاریخی ارزشمند نشان خواهند داد ... ادامه»

  منبع : وبگاه «شبکه‌ی شرق»
  13:53   چهارشنبه 22 آذر 1402  

 «شبه‏‏‌پرند» به‏‏‌جای تهران‏‏ غربی؟

بارگذاری تازه‌ی جمعیتی در حومه‌ی پایتخت در حالی در کارگروه زیربنایی استان تهران تصویب شده که چهار پرسش بی‌پاسخ در برابر این پیش‌مصوبه‌ی دولتی هست. بررسی‏‏‌ها درباره‌ی دو تصمیم متضاد و متفاوت که به‌تازگی در کارگروه زیربنایی استان تهران تصویب شده و دو مرحله تا تصویب نهایی آن مانده است، جزئیات تازه‏‏‌ای از ایجاد «شبه‏‏‌پرند» در غرب و به‌نوعی جنوب‌غرب پایتخت در برابر «طرح تجزیه تهران و تشکیل استان تهران غربی» با مرکزیت «شهریار» را نشان می‌دهد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:46   چهارشنبه 22 آذر 1402  

 خط تولید خانه‌ی خالی

طی دوره‌های گذشته، بخش سنگینی از بودجه‌ی کشور و همچنین منابع ملی جایگزین‌ناپذیر (اراضی) به اضافه‌ی تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، برای ساخت مسکن در پرند و پردیس صرف شد، به این امید که خانه‌های دولتی‌ساز به «کم‌درآمدهای بی‌مسکن»، تخصیص پیدا کند؛ اما بسیار زود بخشی از آن‌ها، «مالکان موقت» شدند و خانه‌ها در نهایت به «چندخانه‌ای‌ها» رسید. یعنی اقدام مشترک دولت‌ها برای «تأمین مسکن ارزان» به هدف پیش‌بینی‌شده نرسیده است، که این انحراف چهار علت دارد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:28   چهارشنبه 15 آذر 1402  
1
2