اخبار   
 

 توضیح چمران درباره‌ی توقف ساخت هتل ۳۰طبقه‌ی ولنجک

هفته‌ی گذشته دیوان عدالت اداری مصوبه‌ی کمیسیون ماده‌ی ۵ شهر تهران درباره‌ی صدور پروانه‌ی ساختمانی برای ساخت هتل ۳۰طبقه در ولنجک را به علت رعایت نشدن ضوابط و مقررات نقض کرد، که در این راستا، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، با تأکید بر این که ساخت‌وسازها باید حساب‌شده باشد، گفت: مطالعات ساخت این پروژه کامل انجام و دفترچه‌ی مطالعات آن نیز ارائه شده است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:44   دوشنبه 21 خرداد 1403  

 «شهر بیمارستان هوش مصنوعی» چگونه شهری است؟

«شهر بیمارستان هوش مصنوعی»، بیمارستانی مجازی در چین است که پزشکان، پرستاران و بیمارانِ مجازی در آن بر پایه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) کار می‌کنند. پژوهشگران می‌گویند مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، آسان و مقرون به صرفه بودن از ویژگی‌های این بیمارستان خواهد بود. به گزارش «دیج واچ»، پژوهشگران دانشگاه Tsinghua چین محیطی مجازی به نام Agent Hospital (بیمارستان عامل) پدید آورده‌اند که در آن سراسر فرآیندهای تشخیص و درمان بیماران همانندسازی می‌شود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:54   یکشنبه 20 خرداد 1403  

 شرکت «یادمان‌سازه»ی شهرداری تهران منحل شد

اعضای شورای شهر تهران در نشست امروز، یک فوریت لایحه‌ی انحلال شرکت یادمان‌سازه را روی میز بررسی قرار دادند و محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورا در تشریح جزییات این لایحه، گفت: شورای شهر پنجم در سال ۱۴۰۰ شهرداری را ملزم کرد که این لایحه را به شورای شهر بیاورند و اکنون این لایحه با قید یک فوریت به شورای شهر آمده است. مهدی چمران نیز گفت: انحلال سازمان یادمان‌سازه با قید یک فوریت به شورا آمده و پس از آن گزارش کمیسیون‌ها را خواهیم داشت ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:44   سه شنبه 1 خرداد 1403  

 فروپاشی شهر در برابر باران؛ تاوان فروش آبراهه‌‌‌ها به بسازوبفروش‌ها

حدود ساعت ۲:۳۰ نیمروز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت تا ساعت ۳‌‌‌، هوای مشهد تاریک شد‌‌‌ و باران شدیدی بارید. انباشته شدن آب باران در بلندی‌ها به‌واسطه‌ی ساخت‌وسازهای انجام‌گرفته به سوی شهر سرازیر شد، خودش را به دیوار محله‌ی سیدی رساند، آن‌جا گیر افتاد، اما اندکی بعد دیوار را در هم شکست و به سمت محله آمد. همزمان، در بلوار نمازی هم خودروها روی آب شناور شدند. در فرودگاه شهر هم اوضاع مناسب نبود؛ نتیجه این که در چند ساعت، شمار کشته‌‌‌های سیل به ۱۲ تن رسید و سه تن همچنان مفقود هستند ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:10   سه شنبه 1 خرداد 1403  

 نقدی بر حصارکشی بوستان‌ها و جابه‌جایی درختان از پارک‌ها

تهران به دلیل تراکم جمعیت در جغرافیایی اندک از مساحت سرزمینی کشور، به شهری حساس در برابر آب و فضای سبز تبدیل شده و از سوی دیگر آلودگی هوا و کمبود فضای سبز باعث شده شهروندان تهرانی با حساسیتی بسیار مسائل مربوط به محیط زیست و بوستان‌های این کلان‌شهر را دنبال کنند و این موضوع به نوعی زیرذره بین شهروندان قرار دارد؛ از همین رو، ساخت هر سازه‌ای با هر کاربری که با جابه‌جایی درختان ارزشمند همراه باشد، به نوعی ایجاد تنش بی‌مورد برای این درختان قلمداد می‌شود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:37   سه شنبه 18 اردیبهشت 1403  

 بررسی سریال کاشت ساختمان در بوستان‌های تهران

در سریال «کاشت ساختمان در پارک‌‌های تهران»، پایان هفته‌ی گذشته بخش و اپیزود دیگری گشوده شد و پس از داستان «برنامه‌ی ساخت مسجد در پارک قیطریه»، این بار «دیوارهای آهنی آبی ـ سفید وِیژه‌ی کارگاه ساختمانی در پارک لاله» اکران شده است. گزارش روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» از وضعیت پارک‌‌های شهری تهران حاکی است، طی ماه‌‌های اخیر «یکی از انواع مواجهه‌‌های شهرداری با این محیط حساس پایتخت»، زیر ذره‌‌بین گروهی از کارشناسان شهری قرار گرفته است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:55   یکشنبه 16 اردیبهشت 1403  

 شفاف‌سازی کنید ـ ابهامات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین

دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران، شاهد یکی از عجیب‌ترین و منحصربه‌فردترین نشست‌های پارلمان شهری بودیم. موضوع به قرارداد سنگین دو میلیارد یورویی با چین برای ورود اتوبوس و واگن مترو برمی‌گردد؛ قراردادی که اعضای شورای شهر درباره‌ی آن پرسش‌ها و ابهامات بسیار داشتند و در عین حال گروهی از اعضای شورا در روز شوراها سعی در آبستراکسیون داشتند. یکی از موارد اعتراضی، به ترک تشریفات برای انعقاد قراردادی به این حجم بازمی‌گردد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  09:00   دوشنبه 10 اردیبهشت 1403  

 گلایه‌ی نرجس سلیمانی از وعده‌‌های شهرداری

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در نشست دیروز شورا، از وعده‌‌های عمل‌نشده‌ی شهرداری گلایه کرد. نرجس سلیمانی گفت: در مورد واردات وسایل حمل‌ونقل همگانی وعده‌های بسیاری شنیدیم و عملاً اتفاق خاصی نیفتاد. مدیریت شهری در حوزه‌ی اجرایی با تک‌ماده هم به نمره‌ی حداقلی نمی‌رسد؛ و البته زمان محدودی مانده است. با مصاحبه‌های متعدد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و باید کار جهادی برای ماندگار کردن مدیریت شهری دوره‌ی ششم انجام بگیرد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:29   دوشنبه 10 اردیبهشت 1403  

 مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟

در چند سال گذشته، طرح‌ها و مصوبه‌های گوناگونی به‌عنوان نجات‌دهنده‌ی خانه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور مطرح شده‌اند؛ طرح‌هایی که هر از گاهی بر سر زبان‌ها می‌افتادند و نصفه‌ونیمه اجرایی می‌شدند، اما به‌واسطه‌ی قدرت مافیا در بافت‌های تاریخی، زمین می‌خوردند؛ درست مانند طرح مرمت مشارکتی سازمان میراث فرهنگی و مالکان بناهای تاریخی که نزدیک به ۱۰ سال پیش به‌عنوان یکی از نخستین طرح‌های کمکی سازمان میراث فرهنگی برای مالکان آثار تاریخی مطرح شد، اما ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  14:07   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 آیا افزایش تراکم ساختمانی به مهار تورم می‏‏‌انجامد؟

محمدصالح شکوهی بیدهندی، دکتر در شهرسازی و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، امروز در یادداشتی برای روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» نوشته است: برای کاهش قیمت مسکن، یکی از سیاست‌‌‌هایی که تجویز شده، افزایش عرضه‌‌‌‌ی مسکن است و گاهی شهرداری‌‌‌ها با این استدلال که برای کاهش قیمت مسکن باید عرضه را بیش‌تر کرد، مترصد افزایش تراکم شده‌‌‌اند. با این همه، باید پرسید که آیا به‌راستی افزایش تراکم ساختمانی، باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود؟ ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:10   یکشنبه 2 اردیبهشت 1403  
1
2
3