اخبار   
 

 ارائه‌ی ارتفاع نقاط در سامانه‌ی ارتفاعی کشور، به خدمات سازمان نقشه‌برداری افزوده شد

سازمان نقشه‌برداری خدمت ارائه‌ی ارتفاع نقاط در سامانه‌ی ارتفاعی کشور و مدل ژئوئید بومی ایران IRG2016 را به سامانه‌ی ارائه‌ی خدمات خود افزود. این سازمان به عنوان نهاد سیاست‌گذار در کار تهیه‌ی نقشه و اطلاعات مکانی، بر پایه‌ی ماده‌ی ۱۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ی کشور، وظیفه‌ی هماهنگی همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی و حفظ یکپارچگی آن‌ها را در سطح کشور بر عهده دارد ...

ارائه‌ی ارتفاع نقاط در سامانه‌ی ارتفاعی کشور، به خدمات سازمان نقشه‌برداری افزوده شد

سازمان نقشه‌برداری خدمت ارائه‌ی ارتفاع نقاط در سامانه‌ی ارتفاعی کشور و مدل ژئوئید بومی ایران IRG2016 را به سامانه‌ی ارائه‌ی خدمات خود افزود. این سازمان به عنوان نهاد سیاست‌گذار در کار تهیه‌ی نقشه و اطلاعات مکانی، بر پایه‌ی ماده‌ی ۱۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ی کشور، وظیفه‌ی هماهنگی همه‌ی فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی و حفظ یکپارچگی آن‌ها را در سطح کشور بر عهده دارد. بر این اساس این سازمان طی هفتاد سال گذشته با ایجاد و گسترش شبکه ایستگاه‌های مبنایی تعیین‌موقعیت مسطحاتی و ارتفاعی، اقدام به ارائه چارچوب‌های مرجع مختصاتی کرده که طی آن تعیین‌موقعیت نقاط در سطح کشور با دقت مورد نیاز بر اساس استانداردهای ملی در یک سیستم واحد، فراهم می‌آید.

این شبکه‌ها در واقع زیرساخت تمام پروژه‌های عمرانی کشور نظیر راه‌سازی، خطوط ریلی شهری و بین شهری، سدسازی، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ساخت تونل‌ها و ابنیه‌های سنگین و دیگر موارد است. در این خصوص یکی از موارد مهم در اجرای پروژه‌های عمرانی و نقشه‌برداری، مشخص‌کردن سیستم و مبنای ارتفاعی مناسب و تعیین ‌ارتفاع نقاط واقع بر سطح‌زمین از سطح‌ مبنا است. معمولاً ارتفاع نقاط با انجام عملیات ترازیابی مستقیم و اعمال تصحیحات مربوط به میدان‌ثقل زمین، اندازه‌گیری و تعیین می‌شود. البته در این زمینه می‌توان با تعیین مدل ژئوئید محلی دقیق و سطح مبنای ارتفاعی کشور، ارتفاع‌ ژئودتیک اندازه‌گیری شده با استفاده از گیرنده‌های GNSS را به ارتفاع مدنظر از سطح مبنای ارتفاعی کشور واقع در بندر شهید رجایی تبدیل کرد که در این صورت، حجم عملیات ترازیابی دقیق به عنوان کاری پرهزینه و زمان‌بر، بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و از اتلاف سرمایه‌های ملی نیز جلوگیری خواهد شد.

این سازمان از سالیان گذشته نسبت به ارائه سرویس برخط ارائه ارتفاع نقاط در سیستم ارتفاعی کشور و مدل ژئوئید محلی ایران تحت عنوان IRG2016 و راه‌اندازی وب‌سایت جهت انجام محاسبات مربوط اقدام کرده است. در راستای یکپارچه‌سازی سامانه‌های سازمان نقشه‌برداری کشور، خدمت ارائه ارتفاع نقاط در سیستم ارتفاعی کشور و مدل ژئوئید محلی ایران IRG2016 به سامانه ارائه خدمات و محصولات سازمان نقشه‌برداری کشور افزوده شد. این خدمت در حال حاضر به صورت رایگان ارائه می‌شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری، متقاضیان برای دسترسی به این خدمت می‌توانند به آدرس https://IRG2016.ncc.gov.ir/ یا https://eshop.ncc.gov.ir مراجعه کنند و پس از ثبت نام و ورود به سامانه مذکور، از منوی سمت راست خدمات گزینه "مدل ژئوئید محلی IRG2016 " را جهت انجام محاسبات انتخاب کنند. نسخه مدل ژئوئید محلی ارائه شده ۴.۴ است که بر اساس آخرین داده‌های جمع‌آوری شده در شبکه‌های مبنایی کشور به‌روزرسانی شده، علاوه بر ارائه ارتفاع ارتومتریک در سیستم ارتفاعی جدید IRHS2014، امکان تبدیل ارتفاع نقاط به سیستم ارتفاعی قدیم IRHS1998 (مربوط به محاسبات سال ۱۳۷۷) فراهم است.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:45   چهارشنبه 27 مهر 1401  
 نظرات