اخبار   
 

 آغاز طرح کاداستر جامع کشوری

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر مستندسازی بر اساس طرح کاداستر در سراسر کشور و در همه عرصه‌ها صورت گیرد بسیاری از دعاوی و جرایمی که به عنوان زمین خواری می شناسیم از بین خواهد رفت...

احمد تویسرکانی گفت: طرح کاداستر یک طرح ملی است که اجرای آن نقش بسیار مهمی در شفاف سازی حدود مالکیت ها در کشور خواهد داشت که این مالکیت ها اعم از مالکیت دولت و اشخاص است. وی با بیان این‌که امروز هزینه‌های فراوان ناشی از تعارضات تداخل در مالکیت ها و دعاوی ناشی از این موضوعات را داریم، گفت: یکی از اولویت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرای سریع طرح جامع کاداستر است که خوشبختانه اقدامات بسیار وسیعی ظرف یک سال اخیر انجام داده‌ایم و بحمدالله در نیمه ابتدایی سال 90 کاداستر شهری در عرصه شهرها در سراسر کشور به انجام رسید. این اقدام دو سال زودتر از موعد مقرر بود و خوشبختانه خروجی اجرای این طرح تبدیل اسناد مالکیت جدید بود که این اسناد در سیستم کاداستر برای مردم صادر می‌شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: ظرف چند ماه اخیر تا به الان قریب یک میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر برای مردم صادر شده و الان زمان شروع طرح کاداستر جامع کشور است که ما در حوزه اراضی ملی و کل عرصه‌های کشور کار را شروع کرده‌ایم و معتقد هستیم که اگر مستند سازی این طرح در سراسر کشور و در همه عرصه‌ها صورت گیرد بسیاری از دعاوی و جرایمی که به عنوان زمین خواری می شناسیم از بین خواهد رفت.
تویسرکانی گفت: به همه دستگاه‌هایی که متولی حفاظت از اراضی دارند اعلام شده است که مراجعه کنند تا با همکاری آن‌ها این طرح جامع ملی را در کشور سامان بدهیم. وی با بیان این‌که طرح کاداستر در حوزه شهرهای کل استان های کشور انجام شده است، گفت: یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع مساحت کشور ما است و معتقدیم کل این عرصه باید تحت سیستم کاداستر در بیاید و مستند سازی شود یعنی سند مالکیت برای تمام کشور صادر شود و در بخش‌هایی که مربوط به دولت است اسناد آن به نام دولت و بخش‌هایی هم که متعلق به مردم است اسناد آن به نام مردم صادر شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: عرصه شهرها در کشور ما حدود یک میلیون هکتار است و به لحاظ توسعه مستمری که شهرها دارند شاید اندکی بیشتر باشد. البته در شهرها ممکن است مساحت نسبت به عرصه کل کشور زیاد نباشد لکن به لحاظ تعدد مالکیت ها که حدود بیش از 40 میلیون مالکیت را شامل می‌شود انجام کاداستر شهری کار حجیم و پیچیده‌ای بود که این کار صورت گرفته است. وی با بیان اینکه در خارج از شهرها و بقیه عرصه‌های کشور کار را شروع کرده‌ایم، گفت: ظرف چند ماه اخیر حدود 15 میلیون هکتار از عرصه‌های خارج از شهرها وارد سیستم کاداستر شده‌اند تا ان‌شاء‌الله نظم حقوق مناسبی در حوزه مالکیتی ایجاد کنیم.
تویسرکانی تصریح کرد:‌ بر اساس آنچه که در حال حاضر در دفاتر املاک وجود دارد قریب 22 میلیون سند مالکیت در اختیار مردم است که باید اسناد مالکیت قدیم را به اسناد جدید تبدیل کنیم و هم‌چنین در جاهایی که مستند سازی نشده است ان‌شاء‌الله با رفع موانع قانونی هم این کار صورت می‌گیرد و ما معتقدیم حدود 40 میلیون سند مالکیت را باید در کشور صادر کنیم تا کل عرصه‌های کشور سند دار شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون سند جدید صادر شده و قریب بیش از 20 میلیون سند دفترچه‌ای هم در اختیار مردم است که آن‌ها را هم مرحله به مرحله به اسناد مالکیت جدید تبدیل می‌کنیم و پیش بینی ما این است که عمده کار را ظرف دو سال آینده انجام دهیم.
  منبع : شاسا
  11:08   چهارشنبه 11 آبان 1390  
 نظرات    
 
خسرو پاکدامن 00:55 پنجشنبه 12 آبان 1390
0
 خسرو پاکدامن
اطلاع از پیشرفت طرح تهیه کاداستر جامع کشور وبرنامه های دست اجرا و کار برد ان دراتیه نسبتا نزدیک در مستند سازی املاک شهری وروستائی کشور که مستلزم تلاش مدیریت وکارشناسان
بسازمان ثبت اسناد املاک بوده است وپیشرفت بدست امده تا کنون را تبریک میگویم