اخبار   
 

 اختصاص ماهواره‌ها هزینه‌های نقشه برداری را کاهش و کیفیت کار را افزایش داده اند

مدیر کارتوگرافی سازمان نقشه برداری کشورگفت: استفاده از ماهواره موجب کاهش هزینه و بالا رفتن کیفیت کار در تهیه نقشه‌های کشور می‌شود. مهندس بابک شمعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استفاده از ‪ GPS‬به منظور مکان یابی و مشخص کردن یک موقعیت از ‪ ۱۵‬سال پیش به طور رسمی در سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.

مدیر کارتوگرافی سازمان نقشه برداری کشورگفت: استفاده از ماهواره موجب کاهش هزینه و بالا رفتن کیفیت کار در تهیه نقشه‌های کشور می‌شود.
مهندس بابک شمعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: استفاده از ‪ GPS‬به منظور مکان یابی و مشخص کردن یک موقعیت از ‪ ۱۵‬سال پیش به طور رسمی در سازمان نقشه برداری کشور آغاز شد.
وی اظهار داشت: قبل از کاربردی شدن جی پی اس ، برای تهیه یک نقشه یا انجام مکان یابی و یا به دست آوردن اطلاعات ، گروهی با صرف زمان و هزینه بسیار این کار را انجام می‌دادند.
به گفته شمعی، یک هواپیما باید مدت زمان زیادی در هوا پرواز می‌کرد که این مسئله هم مستلزم صرف وقت و هم هزینه بالا بود.
وی ادامه داد: اما امروزه با استفاده از ماهواره در مدت زمان کوتاهی اطلاعات بسیاری در مورد طرح مورد نظر به دست می‌آید و هم اینکه اطلاعات و تصاویر به دست آمده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
مدیر کارتوگرافی سازمان نقشه برداری کشور گفت: در گذشته برای به دست آوردن اطلاعات به روش سنتی از دوربین و قرائت استفاده می‌شد در حالی که امروزه با وجود ماهواره ، دیگر نیازی به این کار نیست.
وی افزود: در حال حاضر سازمان نقشه برداری کشور دارای بیش از ‪ ۱۰۰‬ایستگاه ثابت جی پی اس در سراسر کشور است که اطلاعات دریافت شده مورد نیاز را در زمان کوتاهی مخابره و به نهادها و سازمان‌های مختلف منعکس می‌کند.
شمعی ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری ها و یا فعالیت‌های مختلف خود استفاده کنند.
وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی امروزه نقش ماهواره‌ها در زندگی بشر انکار ناپذیر است و خوشبختانه کشور ما دراین زمینه جهش خوبی داشته است.
  منبع : ایرنا
  11:18   آدینه 21 اسفند 1388  
 نظرات