اخبار   
 

 احداث عمیق‌ترین دیواره آب‌بند جهان به پایان رسید

معاون اجرایی سد گتوند از اجرایی عمیق‌ترین دیواره آب‌بند جهان در سد گتوند خبر داد و گفت: کار اجرای این دیواره آب‌بند به پایان رسیده است...

محمدحسین معنوی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گتوند اظهار داشت: عمیق‌ترین دواره آب بند جهان در سدگتوند با طولی بیش از400 متر اجرایی شده است.
وی با اشاره به دیگر مشخصات این دوراه آب بند خاطر نشان کرد: این دیواره آب بند با عرض1.2 متر عمق120 متر در زیر دیواره سد گتوند اجرا شده است.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای احداث این دیواره وجود داشت، گفت: نوع سنگ موجود در سد گتوند اجازه استفاده از سیمان موجود در کشور را نمی‌داد و به این دلیل سیمان استفاده شده در این دیواره به دلیل افزایش نفوذ پذیری بیش از2.5 برابر دارای دانه‌های ریزتر شده است.
عالی‌ترین مقام اجرایی سد گتوند تاکید کرد: این دیواره آب بند در دنیا بی‌نظیر است و عمقش منحصر به فرد دارد و برخی از امور به کار گرفته در این پروژه مختص این سد است.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی سد گتوند آب بند شده است، خاطر نشان کرد: سد گتوند علیا در شرایط کنونی آب بند شده است ولی اصلی‌ترین زمانی که می‌توان ادعا کرد سد آب بند شده است زمانی است که مدتی از آب گیری کامل گذشته باشد و مشکلی از این نظر به وجود نیامده باشد که با اجرای این دیواره احتمال مشکل‌های آتی تقریبا صفر است.
دیواره آب بند پرده‌ای سیمانی است که دقیقا زیر دیواره و بدنه سد ایجاد می‌شود تا از عبور آب نفوذی از زیر دیواره سد به پشت سد جلوگیری کند که عرض این دیواره در سد گتوند1.2 متر است.
این دیواره در همه جهان با دستگاه‌های ویژه برای تزریق بتون اجرا می‌شود.
  منبع : خبرگزاری فارس
  09:47   شنبه 28 خرداد 1390  
 نظرات    
 
جعفر نظری 16:01 شنبه 28 خرداد 1390
9
 جعفر نظری
با سلام و احترام خدمت همه دوستان
این سد در نزدیکی شهر مسجد سلیمان اجرا شده ،که بنا به اظهارات یکی از دوستان که ساکن شهر مسجد سلیمانه ، و چند سال پیش نیز به عنوان کارشناس در این پروژه مشغول به کار ،بوده: در سرچشمه این سد یه کوه عظیم نمکی وجود داره که باعث میشه آب جمع آوری شده در سد بسیار شور و مضر برای محیط زیست منطقه باشه به گونه ای که در زمانی که عملیات اجرایی سد به 50 در صد رسید ، قرار به توقف این پروژه شد ولی متاسفانه ساخت سد ادامه پیدا کرده و افتتاح این سد را همگی یه فاجعه زیست محیطی میدانند.
خسرو کندی 21:11 شنبه 28 خرداد 1390
8
 خسرو کندی
سلام
در مورد سد گتوند نمی دانم اما در مورد سد دلیجان از ابتدا هم گفتند ولی سد اجرا شد ، الان هم یک دریاچه نمک به دریاچه های کشور مان اضافه شده، با یکی از کشاورزان که زمین هایش حدود 100کیلومتر پایین تر از این سد در جاده اراک قم است صحبت میکردم (آقای وفایی) می گفت بزرگترین قنات منطقه پس از بهره برداری سد آبش تلخ و شور شده است و امکان استفاده برای دام و کشاورزی را از دست داده است.
حمیدرضا کاظمی 01:15 یکشنبه 29 خرداد 1390
1
 حمیدرضا کاظمی
روی نمک که نمیشه سد ساخت دوست من
مجید صابر 08:06 یکشنبه 29 خرداد 1390
6
 مجید صابر
با سلام با توجه به مطالب متن خبر لازم دیدم فرق بین دیوار و پرده آب بند را اعلام نمایم:
دیوار آب بند برای آب بندی تراز حدودا سطح سنگ بستر تا سطح زمین استفاده می شود که عموما این نواحی از تشکیلات آبرفتی می باشند و جنس دیوار نیز از بتن پلاستیک می باشد در حالی که پرده آب بند از تزریق دوغاب سیمان و در پاره ای از مواردبااستفاده از رزینها برای آب بندی سنگ بستر ایجاد می شود به عبارت دیگر کار آب بندی در سد در سه مقطع انجام می شود بخش اول در هسته نفوذ ناپذیر سد که از تاج سد تا سطح زمین ادامه دارد ، بخش دوم دیوار آب بند که از انتهای هسته نفوذ ناپذیر تا سطح سنگ بستر ادامه دارد و بخش نهائی از انتهای دیوار آب بند تا عمق مشخصی از سنگ بستر .
رضا امام 07:25 دوشنبه 30 خرداد 1390
7
 رضا امام
با عرض سلام

باطلاع دوستان میرساند که مراحل اجرایی پوشاندن تمامی سطح گنبدهای نمکی واقع در محدوده دریاچه سد گتوند با بلانکت رسی و حفاظت سطح بلانکت با پوشش ریپ رپ در حال حاضر در مراحل پایانی کار است و در این رابطه نگرانی وجود ندارد .