اخبار   
 

 معاون وزیر مسکن: این کار هنر انبوه‌ساز را می‌خواهد

معاون وزیر مسکن در امور بافت‌های فرسوده درباره مشکلات انبوه‌سازان در این بافت‌ها بابت جلب رضایت ساکنان به نوسازی گفت: «این موضوع به دولت مربوط نمی‌شود و به هنر انبوه‌ساز برمی‌گردد که باید بتواند خودش با مردم تعامل کند...

گروه مسکن- لیلا درخشان: معاون وزیر مسکن در امور بافت‌های فرسوده درباره مشکلات انبوه‌سازان در این بافت‌ها بابت جلب رضایت ساکنان به نوسازی گفت: «این موضوع به دولت مربوط نمی‌شود و به هنر انبوه‌ساز برمی‌گردد که باید بتواند خودش با مردم تعامل کند؛ اما انبوه‌سازان در بحث بافت‌های فرسوده به دنبال شرایطی ایده‌آل و سهل برای همکاری هستند این در حالی است که کلا این حوزه با مشکلات خاص خود همراه است.»
ایرج رهبر، رییس کانون انبوه‌سازان با اظهار گلایه از اینکه برخی ساکنان بافت‌های فرسوده در مقابل خواسته سازنده‌ها مقاومت می‌کنند و تصورشان این است که ملک‌شان دارد از دستشان می‌رود به «دنیای‌اقتصاد» گفت: باید یک نهاد مجزا برای تعامل بین انبوه‌سازان و مردم در بافت‌های فرسوده تشکیل شود.
اما احمد صادقی معاون وزیر مسکن در پاسخ به این گلایه به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: عمده مشکلات مربوط به همکاری مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده ریشه در گذشته دارد که با توجه به قدمت این مشکلات نباید انتظار رفع آنها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشت.
وی همچنین افزود: سیاست دولت این است که در امر بافت‌های فرسوده نقش یک ناظر را به عهده داشته باشد و این روند باید توسط خود مردم دنبال شود بنابراین باتوجه به اینکه انبوه سازان از درون مردم هستند باید با هنر خود بتوانند مردم را به مشارکت در بافت‌های فرسوده ترغیب کنند.
صادقی تصریح کرد: با توجه به تسهیلات تشویقی که شهرداری برای صدور عوارض بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است، بدیهی است که شرایط بیش از پیش برای ورود انبوه‌سازان به بافت‌های فرسوده آماده است و ما همه میوه‌ها را در سبد انبوه‌سازان قرار داده‌ایم و نباید آنها فقط به دنبال میوه خاص باشند.
معاون وزیر مسکن با اشاره به اینکه برای ایجاد تسهیل در استفاده از وام ودیعه مسکن یک شیوه‌نامه در حال نهایی شدن است، گفت: شیوه‌نامه نحوه پرداخت وام ودیعه اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده درحال تهیه است که با نهایی شدن آن جزئیات روش پرداخت این وام به مالک کاملا مشخص خواهد شد و همین امر سبب ایجاد تسریع در فرآیند این مسیر می‌شود.
انبوه‌ساز سازنده است نه هنرمند
در این باره رهبر، رییس کانون انبوه‌سازان نیز گفت: این دستگاه می‌تواند مستقیما با مردم وارد مذاکره شود و با استفاده از ابزارهای مختلف مردم را تشویق به همکاری با دولت و بخش خصوصی کند؛ چرا که انبوه‌ساز یک سازنده است و به فراخور شغلش وظیفه‌اش این نیست که با مردم وارد مذاکره شود و نه وقت این کار و نه هنر این کار را دارد. این در حالی است که اگر یک ارگان مجزا این کار را انجام دهد مشکلات مربوطه در این زمینه هرچه سریع‌تر برطرف خواهد شد.
رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اذعان داشت: البته دفاتر مسکن‌سازان وزارت مسکن یکسری اقدامات در این زمینه انجام داده‌اند و توانسته‌اند تا حدی مردم را به مشارکت در این راستا هدایت کنند؛ ولی با توجه به گستردگی ابعاد مشکلات ایجاد ارگانی مجزا در این زمینه به نظر ضرورت پیدا می‌کند.
رهبر خاطرنشان کرد: با جلسات متعددی که در این زمینه با بخش خصوصی برگزار شده است و با توجه به تنظیم شیوه نامه وام ودیعه مسکن می‌توان به حل مشکلات در این مسیر خوش‌بین بود.
  منبع : دنیای اقتصاد
  11:16   چهارشنبه 31 شهریور 1389  
 نظرات