اخبار   
 

 وب بیست ساله شد

بیست سال پیش در چنین روزهایی در سال 1991 بود که اولین صفحه وب راه اندازی شد...

به گزارش فارس به نقل از پی سی مگ، بیست سالگی وب در شرایطی از راه رسیده که اینترنت تاریخچه ای طولانی تر دارد و سالها قبل در اوایل دهه 70 میلادی جدبزرگ اینترنت یعنی شبکه آرپا نت راه اندازی شده بود.
تیم برنرز لی محقق آزمایشگاه سرن در اروپا اولین کسی بود که با همکاری چند دانشمند و محقق دیگر توانست ایده به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق شبکه های رایانه ای و با استفاده از مفهوم نوظهوری به نام مرورگر وب را عملی کند. وی اولین مرورگر وب به نام موزاییک را اختراع کرد که ساختار بسیار ساده ای داشت. بعدها دهها مرورگر رقیب با امکانات بهتر و پیشرفته تر از راه رسید و این مرورگر عملا به حاشیه رانده شد.
استفاده از اینترنت 15 سال زودتر از اختراع وب آغاز شده بود. در دسامبر سال 1974 برای اولین بار پروتکل TCP طراحی شد و از طریق آن رایانه ها توانستند به طور شبکه ای به یکدیگر متصل شوند. در آن زمان پیش بینی شد که در آینده شبکه ای جهانی از رایانه ها شکل می گیرد که می توانند اطلاعات را به یکدیگر منتقل کنند.
امروزه شبکه های رایانه ای دیگر محدود به رایانه ها نیستند و ابزار و سایل دیگری هم در قالب این شبکه گنجانده شده اند.
انتظار می رود در سال های آینده لوازم خانگی هم در این شبکه ها گنجانده شوند و برای به اشتراک گذاری اطلاعات از پروتکل های جدیدتر و پیشرفته تر استفاده شده و به جای HTML از پروتکل HTTP برای تسهیل انتقال اطلاعات در میان مرورگرهای وب و وب سرورها استفاده شود.
  منبع : خبرگزاری فارس
  12:08   یکشنبه 16 مرداد 1390  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 21:51 یکشنبه 16 مرداد 1390
7
 امیر یاشار فیلا
یادش به خیر و نیکی؛ حدود سال‌های 75 و 76 که در شهری کوچک از استان یزد دانشجو بودم و هنوز 8-9 سال مانده بود تا اینترنت در ایران فراگیر شود، با شگفتی و ناباوری دستاوردهای «نیمچه اینترنتی» را که دانشجویان رشته‌ی مهندسی کامپیوتر ـ سخت‌افزارِ دانشگاه با لطایف‌الحیل میان رایانه‌های شخصی خود برقرار کرده بودند، و من هم به لطف همخانه‌ی سخت‌افزاری‌ام از آن بهره‌مند بودم، تحسین می‌کردم؛ اما از شیوه‌ی زندگیِ 15 سال بعدِ خودم ـ که اکنون بدون اینترنت غیرقابل‌تصور است ـ هیچ ذهنیت و تصوری نداشتم.
و اکنون با خود می‌اندیشم: تا 10 یا 15 سال دیگر، چه تحولِ عظیمی می‌تواند هم‌پایه‌ی اینترنت و تا این اندازه زندگی‌مان را دگرگون کند؟ ...