اخبار   
 

 آغاز مزایده دولتی «باغ‌‌مسکونی» در تهران

در حالی که همه منتظرند مجوز اجرای طرح جدید رییس‌جمهور، توسط مراجع رسمی دولتی صادر شود تا بتوانند زمین‌‌های 1000 متری‌شان را از وزارت‌ راه‌وشهرسازی تحویل بگیرند، سازمان مسکن استان‌ تهران مجموعه‌ای از زمین‌های در تملک دولت را برای احداث خانه‌باغ، به شیوه‌ای متفاوت از آنچه وعده داده شده، آماده عرضه کرده است...

رییس‌جمهور اعلام کرده بود برای رهایی مردم از آپارتمان‌نشینی قصد دارد به هر خانوار یک قطعه زمین با مساحت 1000 متر مربع «اعطا» کند تا خانوارها روی این زمین‌ها علاوه بر ساخت ویلا، درخت و باغ نیز ایجاد کنند.
بنابراین منظور رییس‌جمهور از محتوای طرح، واگذاری زمین بصورت رایگان یا در قالب اجاره بلند‌مدت است، اما هم‌اکنون دولت در تهران واگذاری زمین‌هایی که خاصیت «باغ‌شهر» دارند را شروع کرده که نه تنها رایگان نیست، بلکه هرکس که بیشترین قیمت را برای تصاحب آن اعلام کند مالک نهایی و قطعی این زمین‌ها خواهد بود.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» اداره کل مسکن‌وشهرسازی استان تهران در تاریخ 24/1/90 موفق شده مجوز واگذاری تعدادی از زمین‌های دولتی در اطراف تهران را از سازمان ملی زمین‌ومسکن اخذ کند و ‌هم‌اکنون در نظر دارد در فاز اول، 180 قطعه از این زمین‌‌ها که در دماوند واقع شده است را از طریق «فروش مزایده‌ای» روانه بازار کند.
کاربری این زمین‌ها «باغ‌مسکونی» اعلام شده و برنده مزایده اجازه دارد در شهرکی که این اراضی را در برگرفته فقط مجموعه‌ای از خانه‌باغ را بنا کند.
این 180 قطعه زمین هر کدام بطور متوسط بین 500 تا 1000 مترمربع مساحت دارند که حداکثر در 50 درصد از هر قطعه امکان ساخت بنای مسکونی وجود دارد و مابقی زمین باید برای احداث باغ استفاده شود.نرخ پایه مزایده هر قطعه زمین متر مربعی 130 هزار تا 200 هزار تومان اعلام شده و شرط واگذاری زمین‌ها، خرید یکجای هر 180 قطعه اعلام شده است! اداره کل مسکن‌وشهرسازی استان تهران تصمیم دارد همه این مجموعه از زمین‌های باغ‌مسکونی را به یک نفر که در مزایده برنده می‌شود بفروشد.
زمین‌های دولت برای باغ‌مسکونی بصورت 50 درصد نقد و مابقی در اقساط 4ماهه واگذار می‌شود. اگر دولت برای اجرای طرح جدید واگذاری زمین به هر خانوار مصمم است، به نظر می‌رسد در مزایده زمین‌های مرغوب باید تجدیدنظر شود تا مبادا تجربه واگذاری زمین‌های 99ساله مسکن‌مهر در مناطق نامناسب و فاقد امکانات، دوباره تکرار شود.
  منبع : فرارو
  12:46   سه شنبه 11 مرداد 1390  
 نظرات