اخبار   
 

 ابتکار معماران کرواسی برای برپایی غرفه این کشور در دوسالانه معماری ونیز ، مورد توجه عمومی قرار گرفت.

به گزارش « آرت نا» در حالی که دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حضور ایران در دوسالانه معماری ونیز ، مجموعه ای از عکس های باغ های ایرانی را که زمان ساخت آنها به 200 سال پیش باز می گردد، ارایه کرده است ، دیگر کشورهای جهان برجسته ترین معماران کشور خود را برای ارایه آخرین توانایی هایشان در زمینه معماری به این دوسالانه اعزام کرده اند...

به گزارش « آرت نا» در حالی که دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حضور ایران در دوسالانه معماری ونیز ، مجموعه ای از عکس های باغ های ایرانی را که زمان ساخت آنها به 200 سال پیش باز می گردد، ارایه کرده است ، دیگر کشورهای جهان برجسته ترین معماران کشور خود را برای ارایه آخرین توانایی هایشان در زمینه معماری به این دوسالانه اعزام کرده اند.
گروهی از معماران برجسته کرواتی ، که مسئولیت حضور قدرتمند کرواسی را در این رویداد بین المللی برعهده دارند، برای غرفه این کشور یک ساختار شناور خاص طراحی و اجرا کرده اند. غرفه کرواسی بر اساس یک بارج موجود ، با ابعاد 10 در 20 در 3 متر که توسط قایل یدک کش می شود، ساخته شده است.
در واقع معماران کرواتی به جای کارکردن روی فرمت های معمول و ارایه پروژه های سوداگرانه جداگانه ، تصمیم به کار روی یک طرح واحد گرفتند و آن را ساخته و به ونیز یدک کش کردند. ساختار غرفه یک بارج محموله است که از از 30 تن از مش سیم Q385 در بیش از 40 لایه مختلف خطوط جوش داده ، ساخته شده است.
این غرفه که در پاسخ به موضوع طرح شده از سوی سجیما ، دبیر دوسالانه معماری ونیز ، طراحی و اجرا شده است ، برای کروات ها یک راه حل قطعی به شمار میرود. از سال 1991 به دنبال انحلال یوگسلاوی و تشکیل کشور کرواسی ، غرفه دایمی داخل جاردینی ، دیگر در اختیار این کشور نیست و از آنجایی که این کشور به دریا دسترسی دارد ، ساخت و حمل غرفه روی آبی برایش بهترین گزینه برای حضور در دوسالانه ونیز است. به این ترتیب این بار خود غرفه کرواسی همان چیزی است که معماران در دوسالانه ونیز ارایه کرده اند و امکان حضور و ملاقات مردم در بستر معماری کرواتی را در روی آب فراهم کرده اند.
موضوع امسال دوسالانه معماری ونیز ، ملاقات مردم در بستر معماری بوده است که ایران با عکس باغ های ایرانی در آن شرکت کرده است، ایران نیز مانند کرواسی غرفه دایمی در جاردینی ( محل غرفه های دایمی کشورها در دوسالانه های ونیز) ندارد، و برای برپایی غرفه ایران در این دوسالانه اقدام به اجاره ساختمانهای استیجاری در خارج از محوطه رسمی دوسالانه کرده است.
پیشتر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از استقبال زیاد از غرفه ایران خبر داده بود ، اما با وجود این ادعا ، اثر از انعکاس خبر حضور ایران در رسانه های غیر ایرانی نیست!
  منبع : آرت نا
  11:19   یکشنبه 21 شهریور 1389  
 نظرات