اخبار   
 

 ساخت وساز غیرمجاز ناشی از تخلف از قوانین

رییس دیوان عدالت اداری کشور، منشاء اکثر قریب به اتفاق مشکلات مربوط به ساخت وسازهای غیرمجاز را ناشی از نقص و یا اجرا نکردن صحیح قوانین و سهل انگاری ادارات در برخورد با متخلفان دانست...

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در همایش ساماندهی ساخت و ساز و چشم انداز 20 ساله سیمای شهری مازندران همچنین با تاکید بر اجرای دقیق قوانین در همه سطوح، گفت: دستگاه قضایی هم در این زمینه باید با دقت عمل کند و به جای حرف زدن باید خودمان را ملزم به اجرای دقیق قانون بدانیم و به طور کامل به آن عمل کنیم. وی با اظهار تاسف از اینکه التزام به اجرای قانون با ملاحظه کاری مسوولان نادیده گرفته می شود ادامه داد: در ایران اسلامی بی قانونی و یا کمبود قانون وجود ندارد، قوانین ما کامل است و اگر هم کامل نباشد می تواند مشکلات را رفع کند.
رییس دیوان عدالت اداری کشور، کامل نبودن نقشه جامع شهری در بیشتر شهرهای کشور را از مشکلات عمده در ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه شهری دانست و ادامه داد: افرادی که از شهرداریها پروانه ساخت و ساز می گیرند متاسفانه به دنبال نظارت نیستند و پس از این اقدام افراد را برای پرداخت جریمه به کمیسیون ماده صد می فرستند.
حجت الاسلام منتظری، تشکیل کمیسیون های ماده صد را بلای جان شهرداریها، مردم و دستگاه قضایی دانست واضافه کرد: مسوولان و ماموران شهرداری باید پس از صدور پروانه های ساخت و ساز نظارت دوره ای و منظم داشته باشند و نه اینکه منتظر باشند تخلفات را ببینند و منتظر باشند فرد را به کمیسیون ماده صد برای گرفتن جریمه بفرستند.
وی حفظ و حراست از منابع طبیعی، جنگل و اراضی ملی مازندران را مهم ومورد تاکید همه مسوولان نظام دانست و برای جلوگیری از ساخت وسازها وپاسخ قاطع دیوان عدالت اداری از استاندار و شهرداران مازندران خواست با تعیین رابط و مسوول ،پاسخگوی دادخواستهای دیوان عدالت اداری در سریعترین زمان باشند.
رئیس دیوان عدالت اداری کشور تصریح کرد: پارسال بیش از 90 هزار پرونده برای رسیدگی به دیوان عدالت اداری کشور وارد شد که بخشی از آنها مربوط به ساخت وسازهای غیرمجاز بوده است.
حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه زمین در مازندران کم وبسیار باارزش است و نمی توان آن را سالانه اضافه کرد، از شهرداران استان خواست در استفاده بهینه از منابع ملی و خدادادی کوشا باشند. وی تاکید کرد: در مازندران باید سیاست استفاده از مسکن جدی گرفته شود چرا که مازندران برای مازندران نیست امکانات خدادادی مازندران برای کل ایران ارزشمند است. رئیس دیوان عدالت اداری کشور تصریح کرد: مسوولان مازندرانی باید در ساماندهی ساخت وساز وسیمای شهری این استان منتظر ابلاغ مصوبه ای از تهران نباشند و خودشان در برابر ساخت و سازهای غیرمجاز با قوانین محلی ورود پیداکنند.
حجت الاسلام منتظری با اشاره به نابسامانی های مربوط به ساخت وساز در مازندران، گفت: نابسامانی های ناشی از ساخت وسازهای غیرمجازی که دراستان وجود دارد، متاسفانه ناشی از تجاوزهایی است که مجموعه استان به نوعی اجازه آن را به افراد سرمایه دار و متمول غیربومی داده اند. وی با گفتن این جمله که من تاسف می خورم که چرا اجازه این تجاوزات را به افراد غیربومی می دهید و این تعارضات صورت می گیرد، ادامه داد: از آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه بخواهید برای برخورد با متجاوزان امکانات لازم را به شما بدهد که مطمئنا ایشان دراین خصوص بسیار همراه هستند.
  منبع : شاسا
  10:25   شنبه 18 تیر 1390  
 نظرات    
 
مرتضی ذبیحی 10:23 یکشنبه 19 تیر 1390
6
 مرتضی ذبیحی
سلام حکایت فروش تراکم در شهردایها همان یک بام دو هواست
در فرم ضوابط صادر شده از سوی شهرداری در کوچه 6 متری و خیابان 45 متری یکیست که انهم دو طبقه روی پیلوت فقط تقاوت عمده ان به ازایی هر طبقه اضافه تر 5 درصد کم میشود بعد از ساخت بنا شهرداری که از خدا خواسته است شما خلاف کنید تا ماده 100 بروید -حال این چه بی قانونی است که در ازای پرداخت جریمه کار خلافتان قانونی میشود نمیدانم - حال بماند که اگر شما نقشه های معماری رابه قسمت رسید نقشه ببرید ویک نقشه واحد را روی هرکدام از میزهای مسول بگذارید هرکدامشان نظر متفاوت از دیگری می دهند وهمچنیین در یک خیابان دو همسایه اگر باهم شروع کنند یکی مجوز 4 طبقه گرفته یکی 5 طبقه یکی با پسروی یکی بدون پسروی یکی نمای کامپوزیت یکی اجر نما............