اخبار   
 

 دو هنرمند ایرانی به بینال سانتافه دعوت شدند

هشتمین بینال بین‌المللی سانتافه(anta Fe’s 2010) در مکزیک درحالی میزبان 30 هنرمند مشهور بین‌المللی شد که دو هنرمند ایرانی نیز در این دوره از بینال حضور دارند.ایلنا: آویش خبره زاده، هنرمند ایرانی برنده مدال طلای بینال ونیز به همراه لاله خرمیان، دو ایرانی هستند که درکنار هنرمندانی چون...

هشتمین بینال بین‌المللی سانتافه(anta Fe’s 2010) در مکزیک درحالی میزبان 30 هنرمند مشهور بین‌المللی شد که دو هنرمند ایرانی نیز در این دوره از بینال حضور دارند.
ایلنا: آویش خبره زاده، هنرمند ایرانی برنده مدال طلای بینال ونیز به همراه لاله خرمیان، دو ایرانی هستند که درکنار هنرمندانی چون سیندی شرمن( عکاس مطرح آمریکایی )، ازرا جانسون (ویدئو آرتیست مطرح)، مری راید کلی ( از هنرمندان سرشناس هنرمفهومی )، هیراکی ساوا، فدریکو سولمی، کارا واکر، ماریا لسینگ و ... در این بینال حضور ویژه ای دارند.
خبره زاده هنرمند 40 ساله ایرانی مقیم واشنگتن در این بینال دو اثر ارائه داده است. اثر اول یک نقاشی رنگ روغن روی چوب تحت عنوان "تئاتر 3 "است که در آن تحت تاثیر قصه‌های پریان و فضاهای رویایی سرزمین مادری‌اش بوده است. این اثر در ابعاد 90 در 135 سانتی متر اجرا شده و جزء نقاشی‌های جدید این هنرمند است. اثر دیگر او یک ویدئو صوتی به نام "ادگار" مربوط به سال 2010 است که هفت دقیقه و هفده ثانیه مدت زمان آن است.
اما لاله خرمیان دیگر هنرمند دعوت شده به بینال سانتافه با یک انیمیشن ده دقیقه‌ای مربوط به سال 2010 تحت عنوان "ترس از آب دریا" حضور دارد. انیمیشن خرمیان چهارمین انیمیشن از این هنرمند با محوریت مضامینی چون زمین، هوا، آتش، آب و اثیر است. این هنرمند 39 ساله ایرانی فارغ التحصیل دکترای هنرهای بصری از دانشگاه کلمبیا است که درکنار پرداختن به نقاشی و انیمیشن، به کار ساخت فیلم های کوتاه هم مشغول است. امسال فیلمی از او در جشنواره ساندنس روی پرده رفت.
گفتنی است سانتافه پایتخت ایالت نیومکزیکو در کشور مکزیک است که 62 هزار نفر جمعیت دارد و هر دو سال یک بار در تابستان به محل تجمع و گردهمایی هنرمندان مطرح کشورهای مختلف تبدیل می‌شود. بینال سانتافه به دنبال تحولات کشف استعدادهای رو به رشد در هنر معاصر است و معمولا هنرمندانی را جذب می‌کند که در شاخه‌های مختلف هنری اعم از نقاشی، مجسمه‌سازی، فیلمسازی، چیدمان و هنرهای ترکیبی فعال هستند. عنوان امسال بینال حل شدن در هنر " The Dissolve" توصیف‌گر کیفیت برتر آثار در شاخه های جدید ضمن توجه به گرایش‌های قدیمی‌تر در هنر است.
یکی از ویژگی‌های این بینال این است که از میان آثار ارائه شده برای نمایش، 26 اثر جزء جدیدترین آثار هنرمندان مطرح کشورهای مختلف است. همچنان که آثار دو ایرانی ارائه شده در این نمایشگاه، جزو جدیدترین آثار آنها محسوب می‌شود. هشتمین بینال بین‌المللی سانتافه تا ژانویه 2011 میزبان هنرمندان سراسر جهان خواهد بود.
  منبع : ایلنا
  10:26   یکشنبه 27 تیر 1389  
 نظرات