اخبار   
 

 واگذاری 40 هزار مسکن تعاونی طی یک سال گذشته

مدیر کل دفتر تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون با اشاره به اینکه تعاونیهای مسکن متعارف طی سال گذشته حدود 40 هزار واحد مسکونی به اعضاء تحویل داده‌اند، گفت: مطابق آمارهای دریافتی طی 14 ماهه اخیر حدود 200 تشکل تعاونی متعارف در کشور تشکیل و انتظار می‌رود تا پایان سال افزایش یابد.

احمد بیگدلی‌شاملو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تحلیلی از آخرین وضعیت تشکل‌های تعاونی‌ فعال در حوزه مسکن، اظهار داشت: تشکل‌های تعاونی‌ فعال در زمینه مسکن در دو قالب تعاونی‌های مسکن مهر و تعاونی‌های مسکن متعارف ساماندهی شده‌اند.
وی ادامه داد: تعاونی‌های مسکن مهر به تشکل‌هایی گفته‌ می‌شود که با رویکرد حمایت از اقشار کم‌بضاعت "به لحاظ مالی "، در "زمین‌های 99 ساله " مورد واگذاری به اشخاص دارای شرایط احداث و به متقاضیان واگذار می‌شود.
وی افزود: اما تعاونی‌های مسکن متعارف که حدود 20 هزار تشکل تعاونی مسکن کشور را در بر می‌گیرد، به تشکل‌هایی گفته می‌شود که متقاضیان مسکن در آنها به شکل گروهی تشکیل تعاونی داده و اقدام به تأمین نیاز مسکن خود می‌کنند که از جمله این تشکل‌ها می‌توان به تعاونی‌های مسکن کارگری و کارمندی که در دل شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌ها شکل می‌گیرد اشاره کرد.
مدیر کل دفتر تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون گفت: بخشی از این تعاونی‌ها، تعاونی‌های به هدف رسیده هستند به این مفهوم که با تجمیع سرمایه‌های خرد و استفاده از امتیازات تشکل‌های تعاونی توانسته‌اند برای اعضای تحت پوشش مسکن تهیه کنند که بالطبع این دست تعاونی‌ها دیگر دلیلی برای ادامه فعالیت ندارند و لذا بعد از تأمین مسکن اعضاء، به خودی خود منحل و از چرخه آماری تعاون خارج می‌شود. وی خاطرنشان کرد: برخی از تعاونی‌های مسکن متعارف که بخش گسترده‌ای از تعاونی‌ها را نیز در بر می‌گیرند به صورت فازبندی فعالیت ساخت و ساز مسکن را پیگیری می‌کنند به عبارتی اجرای بخشی از فاز ممکن است در دست انجام و بخشی انجام شده و مواردی هم در دست تأسیس باشد که البته در این خصوص سعی داریم این دست تشکل‌ها را در یک فاز مشترک گنجانده و پروژه‌های اجرایی آنها را در قالب یک پروژه واحد با دوره ساخت کوتاهتر، هزینه‌های کمتر و شفافیت اجرایی بیشتر محقق و اجرایی کنیم.
وی تصریح کرد: به لحاظ بازدهی، این تعاونی‌ها توانسته‌اند طی سال گذشته برای حدود 40 هزار متقاضی مسکن ساماندهی شده در قالب تعاونی‌های مسکن، واحد مسکونی مناسب زیست و اسکان آماده و به اعضاء تحویل دهند.
بیگدلی‌شاملو تأکید کرد: معتقدم با رونق گرفتن بازار مسکن تعداد مشارکت‌کنندگان در پروژه مسکن تعاونی افزایش خواهد یافت زیرا رکود بازار مسکن موجب کاهش مشارکت متقاضیان مسکن در تأمین واحد مسکونی مستقل و نیز تعدیل شدید انگیزه خانه‌دار شدن افراد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای خانوارهای کم‌بضاعت صرف سرمایه‌های در اختیار جهت تأمین واحد مسکونی در زمان رکود مسکن توجیه اقتصادی ندارد، افزود: ‌بالطبع کسانی که تمایل به تأمین مسکن از طریق تعاونی دارند با محدودیت سرمایه مواجه ‌هستند بنابراین اگر بازار مسکن از رونق افتاده باشد، انگیزه اعضاء برای صرف نقدینگی و هزینه منابع جهت خانه‌دار شدن با توجه به خواب سرمایه نیز کاهش می‌یابد.
مدیر کل دفتر تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون گفت: معتقدم در شرایط رکود، افراد تمایل دارند با اجاره واحدهای مسکونی، از نرخ‌های متعادل‌تری برای زیست استفاده کنند و لذا خرید یا تأمین واحد مسکونی در هر قالبی جزء اولویت اول آنها قرار ندارد.
وی تأکید کرد:‌ در شرایط فعلی این امکان وجود دارد که مسکن در سبد نیازمندی‌های خانوار‌ها، جزء ملزومات زیستی اولویت‌دار لحاظ نشود اما باید توجه داشت که امکان تهیه واحد مسکونی در مدت کوتاه از طریق مشارکت در تشکل‌های تعاونی مسکن نیز در صورت عدم اقدام مناسب آنها از دست می‌رود.
وی تصریح کرد:‌ در چنین شرایطی با رونق گرفتن مجدد بازار مسکن کسانی که اقدام به تهیه مسکن نکرده باشند بخش اعظمی از درآمد خود را صرف تأمین مسکن خواهند کرد. هر چند در بحث سرمایه‌گذاری بر روی مسکن انگیزه‌های متفاوتی دخالت دارد اما معتقدم از دست دادن فرصت‌ برای خانوارهای کم‌درآمد هم منطقی نیست.
وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها، مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای مطرح و در برخی دیگر از کشورها به عنوان کالای مصرفی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران برای اقشار مختلف هر دو حالت به نسبت‌های متفاوتی متبادر است به عبارتی نمی‌توان مسکن را به عنوان یک کالای مصرفی یا سرمایه‌ای صرف در ایران تلقی کرد.
بیگدلی‌شاملو ضمن تأکید بر اینکه طی 14 ماهه اخیر، حدود 200 تشکل تعاونی مسکن تشکیل و راه‌اندازی شده‌اند، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ها و الزامات اجتماعی و اقتصادی خانوارهای ایرانی معتقدیم تا پایان سال جاری تعداد این تشکل‌ها همچنان افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه تعاونیهای مسکن متعارف ظرفیت‌دار هیچ محدودیتی برای پذیرش اعضای جدید ندارند، ادامه داد: البته تشکل‌های تعاونی مسکن نیز مکلف به رعایت تمام ضوابط خاص ساخت مسکن مطابق با ضوابط شهرسازی هستند.
وی با اشاره به اینکه در رعایت ضوابط ساخت مسکن، تعاونی‌های متعارف هیچ تفاوتی با فعالان مسکن خصوصی و مسکن مهر ندارند، افزود: تعاونی‌های مسکن متعارف نیز مثل دیگر بخش‌ها برای ساخت و ساز مکلف به اخذ پروانه ساخت و رعایت ضوابط شهرداری‌هاست، البته اگر زمین مورد نیاز احداث ساخت مسکن از سازمان مسکن و شهرسازی اخذ شده باشد رعایت قوانین و ضوابط آنها نیز یک الزام اجرایی خواهد بود. مدیر کل تعاونیهای توزیعی وزارت تعاون گفت: طبق اساسنامه تعاونی‌های مسکن متعارف، هیچ منعی برای افراد دارای خانه مسکونی جهت عضویت در این تعاونی‌ها وجود ندارد چرا که مطابق ضوابط این دست تعاونی‌ها، گروهی افراد داوطلب می‌توانند به شکل مشارکتی در قالب یک تعاونی اقدام به ساخت واحد مسکونی مورد انتظار خود کنند.
وی تصریح کرد: از آنجا که بخش عمده‌ای از تسهیلات ساخت وساز مسکن در تمام دنیا توسط بانک‌ها تأمین می‌شود معتقدم حمایت تسهیلاتی هدفمند می‌تواند موجب اصلاح رابطه مستقیم بین ساخت و ساز و نحوه عرضه تسهیلات مسکن را موجب شود.
وی تأکید کرد:‌ رونق و رکود بخش مسکن، ناشی از عوامل متعددی است زیرا تقاضا همواره معلول شرایط مختلف است و لذا اعتقاد دارم اگر شرایط افزایش تقاضا برای مسکن مهیا شود بالطبع مشارکت در پروژه‌های مسکن تعاونی هم افزایش می‌یابد.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:07   چهارشنبه 6 بهمن 1389  
 نظرات