اخبار   
 

 سال آینده کل پروژه مسکن مهر به بافتهای فرسوده منتقل می‌شود

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: مصمم هستیم در سال آینده برای 150 هزار واحد تسهیلات اخذ و کل مسکن مهر را برای ورود در بافت فرسوده طراحی کنیم...

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، احمد صادقی چهارشنبه‌ شب در جلسه هم‌اندیشی مسئولان شهرداری و شورای شهر که در محل مسکن و شهرسازی در زمینه احیای بافت فرسوده در زاهدان برگزار شد، اظهار داشت:
رویکرد دولت دهم براساس ایجاد انگیزه در مردم و فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت مردم در احیا، مقاوم سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیرمجاز رسمی است.
وی با تأکید بر تأمین حفظ 100 درصدی منافع مردمی که در این مناطق ساکن هستند، افزود: تلاش دولت و مسئولان مربوطه همواره بر ارتقای کیفیت زندگی شهری مردم است.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: مدیریت شهری فرآیند چند وجهی دارد و موضوع فرابخشی است. این فرآیند همکاری بین‌بخشی تمامی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردم را می‌طلبد در این صورت است که می‌توان شاهد تحولات خوبی در زمینه توسعه شهری باشیم.
صادقی یادآور شد: شاید بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی از عواملی باشند که زندگی شهری را تهدید می‌کنند ولی باید با مدیریت صحیح این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و در صورتی که رها شود می‌توان به تهدید تبدیل شود.
وی از جمله معضلات این مناطق را بحث نمای بد منظر شهری، موارد خطرساز در زلزله‌، سیل، معضلات اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی عنوان کرد و گفت: مردم ظرفیت خوبی هستند و وقایع نشان داده هر کجا مردم مشارکت و همکاری داشته‌اند نتیجه بسیار مثبت و موثر بوده است، بنابراین باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ادامه داد: تاریخچه بهسازی و نوسازی از ابتدای انقلاب در برنامه اول و دوم و سوم تا قبل از برنامه چهارم در طول 26 سال، هزار و 68 هکتار اصلاح در بافت فرسوده بوده است که این رقم در برنامه چهارم به سه هزار و 500 هکتار اصلاح در بافت فرسوده رسیده که 3.5 برابر را نشان می‌دهد.
صادقی وضعیت کنونی طرح‌ها، تمهیدات و برنامه‌های در دست اجرا در این زمینه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: دولت تلاش می‌کند از تمامی منابع استفاده کند و بسته حمایتی خوبی برای این منظور پیشنهاد و مورد اجرا قرار داده تا انگیزه و نشاط برای ساخت و ساز و احیای بافت‌های فرسوده در مردم ایجاد شود و آنان به مشارکت پایدار تشویق شوند.
وی در ادامه 10 میلیون تومان ودیعه اسکان موقت را که امسال به تصویب رسید، انقلاب دیگر در حرکت نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ذکر کرد و اظهار داشت:
مردم متوجه باشند فقط پلاک نو کردن مدنظر نیست و نباید به آن اتکا کرد،بلکه ما بدنبال نوسازی بلوکی، نوسازی محله‌ای، نوسازی منطقه‌ای و در نهایت نوسازی ناحیه‌ای هستیم و این مهم زمانی محقق می‌شود که انبوه‌سازان، سرمایه‌گذاران، سازندگان، مالکان و مردم به بافت‌های فرسوده ورود پیدا کرده و متوجه باشند که این احیای بافت فرسوده است که ارزش افزوده را بدنبال دارد.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه باید علت‌ها آسیب‌شناسی شوند، بیان کرد: تاکنون دو عامل از طرف انبوه‌ساز و یک عامل از طرف مردم که دغدغه و نگرانی دو طرف بود مورد بررسی قرار گرفته و منجر به تصمیم‌گیری در پرداخت ودیعه اسکان موقت و مشارکت پایدار مردم شد.
صادقی تلاش مسئولان در وزارتخانه را برای اتصال به خط اعتباری 7 هزار و 500 میلیارد تومانی مسکن مهر که از منابع و پشتوانه‌های مطمئن اعتباری است را یک فرصت و مزیت مهم دانست و گفت: در سال گذشته برای نخستین بار 450 میلیارد تومان برای نوسازی 30 هزار واحد مسکونی اختصاص یافت و تلاش و اطلاع‌رسانی گسترده مردمی موجب شد مردم استقبال خوبی را نشان دهند، امسال برای دومین بار این تسهیلات برای 50 هزار واحد مسکونی به تصویب رسید و مبلغ تسهیلات از 14 و 15 میلیون برای هر واحد به 20 تا 25 میلیون تومان افزایش یافت که مصمم هستیم در سال آینده برای 150 هزار واحد تسهیلات اخذ و کل مسکن مهر را برای ورود در بافت فرسوده طراحی کنیم.
صادقی از انتشار شرایط و شیوه‌نامه مشارکت پایدار مردم ساکن در احیای بافت با انبوه‌ساز یا سرمایه‌گذار خبر داد و گفت: با نهادینه کردن فرهنگ مشارکت و ابعاد آن در منافع پایاپای دو طرفه، مالک و سازنده و سهم آورده دو طرف که زمین از مالک و سهم آورده سازنده ساخت و ساز است مردم را در این زمینه آگاه‌تر و علاقه‌مندتر کنیم.
وی عملکرد استانداری، شهرداری، مسکن و شهرسازی و شورای شهر استان و زاهدان را بسیار مطلوب و مثبت عنوان کرد و افزود: تخفیف 50 درصد در عوارض‌ در کنار بسته‌های حمایتی تعریف شده که چون روغن بر چرخ‌های موتور حرکت را سریع‌تر و روان‌تر می‌کند از طرف وزارت مسکن انقلاب دیگری در ساخت و ساز و بهسازی و نیز مقاوم‌سازی در کشور به وجود آورده که کشور را در این زمینه تحت‌الشعاع قرار داده و با اصلاح قانون حمایتی احیا و نوسازی بافت فرسوده که دارای 14 ماده است، بسیاری از مشکلات را مرتفع کرده و منشأ اثرات خوبی در این زمینه بوده است.
معاون وزیر مسکن از دیگر اقدامات موثر در احیای بافت‌های فرسوده را تفاهمنامه جامعی در وزارت مسکن، استانداری سیستان و بلوچستان و شهرداری زاهدان در زمینه مدیریت شهری اعلام کرد و افزود: این تفاهمنامه اعتبارات را سه برابر کرد و هر سه عامل آورده‌ها و امکانات خود را برای بازگشایی معابر، تملک‌ها، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، احیا و نوسازی بافت فرسوده به‌کار گرفته‌اند.
صادقی همچنین مجوز فروش 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کلان شهرها و شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت در احیای بافت فرسوده را نوید دیگر در عمران و آبادی شهری دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان مربوطه از این مزیت و فرصت مطلوب استفاده کنند و دولت درصدد است برای سیستان و بلوچستان که از شرایط ویژه‌ای برخوردار است، بسته‌های حمایتی متنوع و مشوق‌های دیگری در نظر گیرد و زمینه بیشتر مشارکت پایدار مردم را فراهم کند.
وی با اشاره به وجود یک‌هزار و 223 هکتار بافت فرسوده در شهر زاهدان گفت: این رقم بیش از 50 درصد مساحت شهر زاهدان است که بخش عمده دیگر را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهد و این مسئله بیانگر آن است که باید در این شهر سرمایه‌گذاری مضاعفی انجام شود.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه مجموع اعتبارات سال 88 از محل ردیف اعتبار تسهیلات در اختیار استان سیستان و بلوچستان را 123 میلیارد ریال اعلام کرد که 11.3 میلیارد ریال از این رقم از ردیف اعتبار بوده و 112 میلیارد ریال تسهیلات و در سال 89، 274 میلیارد ریال که 122 درصد رشد داشته که از این مبلغ 58.56 میلیارد مربوط به ردیف اعتبارات و 214.48 میلیارد ریال مربوط به تسهیلات در اختیار قرار گرفته بود.
صادقی با بیان اینکه دولت با نگرش خاصی به مناطق محروم مصمم است متناسب با عقب‌ماندگی‌ها و وسعت بافت‌های فرسوده برای احیای آن سرمایه‌گذاری کند افزود: بدین منظور برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان سقف تسهیلات و ودیعه اسکان موقت برداشته شده است و به هر میزان که متقاضی داشته باشد، پذیرش می‌شود.
وی در زمینه ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز گفت: در پنج شهر کشور این طرح آغاز شد که این موضوع بیانگر توجه ویژه و نگاه عدالت‌محور دولت کریمه به این استان‌هاست.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی از هزینه کرد 130 میلیارد ریالی در سکونتگاه‌های غیررسمی زاهدان توسط شرکت عمران و مسکن‌سازان خبر داد و افزود: بهسازی مسیرها و معابر، ساخت فنی‌ و حرفه‌ای، ساخت و بهسازی معابر، ساخت دبیرستان و دبستان، تأسیسات زیربنایی شهری، آب و فاضلاب نیز از دیگر اقدامات این شرکت بوده است.
صادقی از پروژه ایجاد معابر و مسیرهای شهری در شیرآباد با هزینه 8.5 میلیارد ریال و 35 درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: ساماندهی این مناطق حائز اهمیت فراوان است و در اولویت کاری و همکاری بین‌بخشی سه دستگاه استانداری، شهرداری و مسکن به نسبت یک‌سوم آورده سهم هر دستگاه قرار دارد، جلوگیری از خسارات و بلایای طبیعی و مسائل بهداشتی و... در این منطقه یک ضرورت مهم محسوب می‌شود.
وی احیای بافت فرسوده خیابان فلسطین زاهدان را از دیگر ضرورت‌ها در زاهدان ذکر کرد و اظهار داشت: در صورت پرداخت ودیعه 10 میلیون تومانی اسکان موقت مشروط بر اینکه ظرف دو سال ساخته شود و در زمینی به مساحت حداقل 150 مترمربع به صورت تجمیع مالکان و سرمایه‌گذاران مشارکت کنند. وی اضافه کرد: دولت نیز حاضر به هر نوع مساعدت و همکاری در این بخش است و این طرح به طور نمونه در شهر زاهدان به اجرا درمی‌آید.
صادقی از مردم و مسئولان و رسانه‌ها خواست تا تلاش بیشتری برای اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسی انجام دهند. معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: خدا را شکر که توفیق خدمت و تأمین رفع نیاز مردم در این منطقه به ما داده شده و با بالارفتن سطح توقعات و انتظارات مردم که نشانگر ایجاد امید و انگیزه در مردم نسبت به مسئولان است این انتظارات رفع شود.
  منبع : خبرگزاری فارس
  10:16   شنبه 10 مهر 1389  
 نظرات