اخبار   
 

 سی‌وسه پل استحکام‌بخشی می‌شود

یک کارشناس ارشد رشته‌ی مرمت و حفاظت از آثار تاریخی گفت: با توجه به عبور مترو، استحکام‌بخشی سازه‌یی سی‌وسه پل در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان است...

محسن نکویی با بیان این‌که مرمت سی‌وسه پل فقط در حد تمیزکاری لایه‌های چرکی و شعارهاست، اظهار کرد: این تمیزکاری به دو شکل سنتی و مکانیکی با استفاده از مصالح شیمیایی امکان‌پذیر است. این کار نیز تخصص لازم خود را می‌طلبد که خوشبختانه با متخصصان این امر قرارداد بسته شده است. او درباره‌ی کارگران این طرح، گفت: افراد تحت پوشش پیمانکاران، تخصص لازم و کافی را دارند و طبق روش‌های ابلاغ‌شده توسط کمیته‌های مربوط به بدنه‌های تاریخی کار می‌کنند.
این کارشناس ارشد رشته‌ی مرمت و حفاظت آثار تاریخی معتقد است: تمام حساسیت‌ها برای مرمت سی‌وسه پل در سازمان میراث فرهنگی و همچنین کمیته‌های مربوط وجود دارد و جای نگرانی نیست. نکویی با بیان این‌که در برهه‌ای از زمان، پل استحکام‌بخشی شده است، افزود: اکنون با توجه به عبور مترو از نزدیکی این پل تاریخی، سی‌وسه پل به استحکام‌بخشی سازه‌یی نیاز دارد و این مقاوم‌سازی در برنامه‌های آینده‌ی سازمان میراث فرهنگی است.
البته در این‌باره، یک کارشناس دیگر حوزه‌ی میراث فرهنگی با تأکید بر این‌که ساختار بناهای تاریخی ایرانی با ارتعاش هم‌خوانی ندارد، به خبرنگار ایسنا در اصفهان گفت: با عبور قطار شهری از زیر پایه‌های سی‌وسه پل شاهد تخریب این بنای تاریخی در بلندمدت خواهیم بود. مرتضی فرشته‌نژاد بیان کرد: اکنون مسیر مترو به‌گونه‌ای است که قطار شهری دقیقا از زیر پل و پایه‌های آن عبور می‌کند. با راه‌اندازی خط شمال به جنوب قطار شهری، روزانه دست کم 40 بار مترو از کنار این پل تاریخی عبور خواهد کرد و ارتعاش‌های حاصل از عبور مترو برای ساختار چهارباغ، مدرسه‌ی امام صادق (ع) و سی‌و‌سه پل بسیار زیان‌بار است و به‌تدریج سبب تخریب این آثار خواهد شد.
  منبع : شاسا
  12:21   پنجشنبه 13 مرداد 1390  
 نظرات