اخبار   
 

 تغییر «سقف‌تراکم» در بافت‌فرسوده

جزئیات مشوق جدید نوسازی: املاک بالای 30سال در صورت تخریب مشمول تراکم تشویقی می‌شوند انتظار تحول قیمتی در بازار زمین...

گروه مسكن- هاجر شادماني: با تصويب شوراي عالي شهرسازي‌ومعماري كشور، به انبوه‌سازاني كه در نقاط فرسوده و كلنگي شهر تهران اقدام به ساخت‌وساز كنند، دو امتياز جديد تعلق مي‌گيرد.
 


 
 

براساس آنچه شورا در قالب طرح‌تفصيلي تهران مصوب كرده، محدوده جغرافيايي حمايت از ساخت‌وساز مسكوني در پايتخت 5/4 برابر افزايش پيدا كرده و همزمان در اين محدوده، كابوس «تراكم» كه همواره بار مالي سنگيني به سازنده تحميل مي‌كند، از طريق ارائه تراكم‌تشويقي برطرف شده است.
روز گذشته مديران حوزه بافت‌فرسوده در وزارت راه‌وشهرسازي با تشريح جزئيات تدابيري كه به صورت اختصاصي براي مناطق پير تهران مصوب شده است، اعلام كردند: 14‌هزار و 800 هكتار از مساحت موجود شهر تهران به عنوان «بافت‌ناپايدار» تعريف شده كه با اين تقسيم‌بندي، املاكي كه در اين بافت قرار دارند مي‌توانند از بخشي از تسهيلات نوسازي «بافت‌فرسوده» بهره ببرند. مساحت بافت‌فرسوده تهران در حال حاضر 3هزار و 268 هكتار است كه با احتساب «بافت‌ناپايدار» عملا محدوده پرتقاضا براي ساخت‌وساز بيش از 4 برابر افزايش پيدا كرده است.
بر اين اساس، در سال جاري براي نوسازي املاك واقع‌شده در بافت‌فرسوده و بافت‌ناپايدار شهر تهران، متناسب با مساحت ملك، تعداد مشخصي «تراكم‌تشويقي» به مالكان ارائه مي‌شود كه تحت تاثير اين تسهيلات، پيش‌بيني مي‌شود قيمت زمين –ملك كلنگي- در اين مناطق تاحدودي كاهش يابد.
در حال حاضر قيمت زمين در نقاط فرسوده تهران از متوسط كل شهر حدود 10 تا 15 درصد گران‌تر است كه علت اين گراني به تمايل انبوه‌سازان براي حضور در بافت‌فرسوده و استفاده از تسهيلات بانكي، تخفيف عوارض و تراكم‌تشويقي مربوط مي‌شود.
امسال نحوه اعطاي تراكم تشويقي به نوسازي املاك واقع در دو بافت فرسوده و ناپايدار به اين صورت خواهد بود كه براي املاك با مساحت بيش از 150 مترمربع، يك طبقه تراكم تشويقي داده مي‌شود و چنانچه دو يا چند مالك اقدام به تجميع ملك‌شان كنند، طوري كه مساحت تجميع حداقل به 150 مترمربع برسد، دو طبقه تراكم تشويقي براي ساخت‌وساز توسط شهرداري ارائه خواهد شد.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» تعميم مشوق تراكم از بافت‌فرسوده به بافت‌ناپايدار، شرايط استفاده از اين تسهيلات را آسان‌تر كرده است چون شرط بافت‌فرسوده بودن عبارت است از ريزدانگي، نفوذناپذيري و ريزدانگي، اما شرط بافت‌ناپايدار فقط ناپايداري را شامل مي‌شود.
رييس سازمان نوسازي شهر تهران روز گذشته درباره «بافت‌ناپايدار» به «دنياي‌اقتصاد» گفت: املاك با عمر حدود 30 سال در هر نقطه از تهران جزء «بافت‌ناپايدار» محسوب مي‌شوند و مي‌توانند از تراكم‌تشويقي درنظر گرفته شده در طرح تفصيلي استفاده كنند.
از سوی دیگر براساس آخرین اعلام مسوولان نوسازی در وزارت راه‌و‌شهرسازی قرار است امسال پروانه نوسازی برای 60 هزار واحد مسکونی فرسوده در شهر تهران صادر شود که تدابیر لازم نیز برای اعطای تسهیلات بانكي همچون سال گذشته برای متقاضیان اندیشیده شده است؛ به گونه‌ای که هیچ یک از‌این املاك با مشکل تسهیلات مواجه نشوند.
از سوی دیگر تغییرات ‌ایجاد شده در نظام پولی و بانکی کشور در راستای تغییر نرخ سود بانکی باعث شده امسال، نرخ سود تسهیلات بانكي قابل‌پرداخت به نوسازی بافت‌فرسوده نیز از 12 تا 14 درصد سال گذشته به 18 تا 21 درصد افزایش یابد.‌ این در حالی است که سال 91 برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات نوسازی وجود ندارد و وام نوسازی همچنان در سه سطح 20، 22 و 25 میلیون تومان برای واحدهای سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی ساز به متقاضیان تعلق می‌گیرد.
طرح تفصيلي ابلاغ نشده!
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران جسته و گریخته از سوی شهرداری تهران برای آگاهی عموم از شرایط جدید ساخت و ساز در سایت ‌این سازمان، در دسترس قرار گرفته است؛ اما عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری‌ایران به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: طرح تفصیلی هنوز نهایی و ابلاغ نشده است و حتی احتمال تغییر در ضوابط آن وجود دارد.
محمد‌آیینی روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در کل، نگاه مثبتی در خصوص اعمال طرح تفصیلی در بافت فرسوده وجود دارد که باعث افزایش صدور پروانه ساخت در شهر تهران می‌شود.
وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در مورد تغییرات اعمال شده در ضوابط نوسازی در «پیش‌نویس» طرح تفصیلی شهر تهران گفت: واحدهایی که برای سال 91 از شهرداری مجوز نوسازی دریافت می‌کنند، در صورتی که بیش از 150 مترمربع مساحت داشته باشند مشمول یک طبقه تشویقی می‌شوند؛ همچنین در صورتی که مساحت واحدهای تجمیعی بیش از 150 مترمربع شود در راستای حمایت از تجمیع پلاک‌های ریزدانه، تراکم تشویقی به میزان دو طبقه افزایش می‌یابد.آیینی افزود: علاوه بر تراکم تشویقی یاد شده، براساس ضوابط جدید مندرج در پیش نویس طرح تفصیلی شهر تهران، بناهای مسکونی ناپایدار شهری که از سه شرط اصلی بافت فرسوده تنها واجد شرط ناپایداری باشند نیز مشمول تراكم‌ تشويقي خواهند شد.
وی ادامه داد: براساس برآوردهای به عمل آمده درحال حاضر شهر تهران نزدیک به 14 هزار هکتار «بافت ناپایدار» دارد که با احتساب بیش از 3 هزار هکتار «بافت فرسوده» شناسایی شده، ‌این مساحت به بیش از 17 هزار هکتار افزایش می‌یابد.
آييني در عين حال تصريح كرد: وام نوسازي به املاك واقع در بافت‌ناپايدار تعلق نمي‌گيرد و فقط به بافت‌فرسوده قابل پرداخت است.
سود تسهیلات نوسازی افزایش یافت
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده امیدوار بودند امسال میزان تسهیلات بانكي نوسازی افزایش یابد، مسوولان نوسازی در وزارت راه و شهرسازی از افزایش نرخ سود وام و عدم افزایش میزان تسهیلات در سال 91 خبر دادند.
در همین راستا مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری‌ایران اعلام کرد: سال 91، سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده شهری براساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار بین 18 تا 21 درصد خواهد بود.
مجید کیانپور افزود: این میزان در سال گذشته بین 12 تا 14 درصد بوده است که در سال جدید متناسب با افزایش نرخ سود بانکی، به 18 تا 21 درصد مي‌رسد.وی تاکید کرد: رقم نهایی سود تسهیلات تا امروز به صورت نهایی تعیین نشده است؛ اما تلاش داریم ‌این رقم معادل حداقل نرخ سود؛ یعنی همان 18 درصد مصوب شود.
60 هزار واحد سهمیه نوسازی سال 91
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری‌ایران در ادامه گفت: سال 91 برنامه نوسازی در شهر تهران بر مبنای صدور پروانه ساخت برای 60 هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد که‌این رقم در سال 90، 44 هزار واحد و در سال 89 ، 23 هزار واحد بوده است.
کیانپور افزود: در سال گذشته حدود 113 هزار پروانه نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری كل کشور صادر شد که در مقایسه با سال 89 از رشدی 37 درصدی برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 30 هزار واحد آماده در سراسر کشور در برنامه افتتاح قرار دارد.مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری‌ایران تصریح کرد: در سال 90، مساحت نوسازی شده در بافت فرسوده 1400 هکتار بهبود یافت.وی خاطرنشان کرد: سالانه در حدود 10 درصد واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار مسکن، شامل واحدهایی است که در بافت فرسوده نوسازی مي‌شوند مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

  منبع : دنیای اقتصاد
  10:37   دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  
 نظرات    
 
مصعب یعقوبی 01:10 سه شنبه 12 اردیبهشت 1391
0
 مصعب یعقوبی
متشکر.