اخبار   
 

 ساختمان‌های جدید تهران در برابر زلزله مقاوم می‌شوند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که تهران روی گسل‌های اصلی و فرعی زلزله قرار دارد و با خطرات زیادی روبه‌رو است، از مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید پایتخت در برابر زلزله خبر داد...

گروه مسکن- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به این که تهران روی گسل‌های اصلی و فرعی زلزله قرار دارد و با خطرات زیادی روبه‌رو است، از مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید پایتخت در برابر زلزله خبر داد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد به نقل از سایت شهرداری تهران، هیربد معصومی یکی از راهکارهای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله را نظارت بر مصالح ساختمانی دانست و اعلام کرد: به این منظور نقاطی در چند منطقه شهر در نظر گرفته می‌شود تا مصالح در بدو ورود به آنجا کنترل شود و شهروندان بتوانند مصالح استاندارد مورد نیاز خود را از این مکان‌ها تهیه کنند.
معصومی خاطرنشان کرد: مراکز تولیدی نظارت کافی بر مصالح ساختمانی ندارند، اما به تازگی اداره کل استاندارد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است، ضمن آنکه مصالح وارداتی نیز نیاز به کنترل دارند که باید این نظارت نیز بیشتر شود.معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به اجرای ماده 33 مقررات ملی ساختمان (صدور شناسنامه فنی) و طرح آن در جلسه اخیر شورای شهر گفت: همه اقدامات شهرداری در راستای ارتقای کیفیت ساخت و ساز است، اما در حال حاضر سازمان نظام مهندسی استان که وظیفه دارد بر کار مجریان نظارت کند وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهد.
وی با اشاره به انتقادهای اخیر شهرداری از عملکرد سازمان نظام مهندسی، تاکید کرد: ما به همه مهندسان ناظر توهین نمی‌کنیم و منظور ما مقابله با تعداد اندکی است و نمی خواهیم با آبروی سایر مهندسان بازی شود.وی افزود: کیفیت ساخت و ساز و توجه به امور مهندسی از سرفصل‌های جدی شهرداری است و توجه به کیفیت ساخت و ساز بدون توجه به اجرای ماده 33 ممکن نیست.معصومی خاطرنشان کرد: وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی باید به شهرداری کمک کنند تا این مشکل حل شود.وی اعلام کرد: قرار است تا در جلسه‌ای ضمانت‌های اجرایی کار مشخص شود و سازمان نظام مهندسی نظارت‌های خود را بیشتر کند.
مهار اغتشاش‌های بصری شهر
معاون شهردار تهران همچنین با تاکید بر مهار کردن اغتشاش‌های بصری شهر و توجه به معماری اسلامی و ایرانی، تصریح کرد: رفع این مشکل کار دشواری است و باید ضابطه‌هایی را در نظر گرفت تا این مشکل برطرف شود.به گفته معصومی، در حال حاضر تدابیری در شهرداری تهران برای مهار اغتشاش‌های بصری در حال انجام است.
عوارض ساخت تا پایان سال ثابت می‌ماند
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مورد عوارض ساخت و ساز نیز گفت: در نحوه وصول عوارض در صدور پروانه‌های مختلف تجاری، اداری و خدماتی هیچ نوع تغییری ایجاد نشده است و حداقل در سال‌جاری تغییری نخواهیم داشت.
افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک
وی با اشاره به فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک شهر نیز اظهار کرد: در حال حاضر 68 دفتر در سطح شهر تهران وجود دارد که تلاش داریم تا تعداد آنها تا پایان سال به تعداد نواحی یعنی به 123 ناحیه افزایش یابد و هر ناحیه یک دفتر داشته باشد. همچنین محدودیت جغرافیایی خدمات این دفاتر نیز حذف شده تا هر شهروند در هر جای تهران بتواند از این خدمات بهره‌مند شود.
معصومی افزود: با توجه به آمار و ارقام موجود، دفاتر مناطق 22گانه تا کنون موفق عمل کرده‌اند، اما ما توقع زیادی از آنان داریم، چراکه کار بسیار مهمی در دست دارند که باید رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد و به دلیل اهمیت فعالیت آنها کلاس‌های آموزشی برای کسب تجربه کارکنان دفاتر تشکیل می‌شود و امیدواریم به مرور زمان مشکلات این دفاتر برطرف شود.
  منبع : دنیای اقتصاد
  13:23   پنجشنبه 1 مهر 1389  
 نظرات