اخبار   
 

 اخذ مالیات از خانه‌ها و اراضی بدون استفاده

رئیس شورای‌شهر تهران گفت:به زودی طرح "اخذ مالیات از خانه‌ها و اراضی بدون استفاده" به صورت جدی در صحن شورا بررسی می‌شودمهدی چمران با بیان این مطلب افزود: باید اخذ عوارض از این قبیل املاک عادی شود تا از بی‌مصرفی واحدهای مسکونی در پایتخت جلوگیری شود...

اکونیوز: رئیس شورای‌شهر تهران گفت:به زودی طرح "اخذ مالیات از خانه‌ها و اراضی بدون استفاده" به صورت جدی در صحن شورا بررسی می‌شود.
مهدی چمران با بیان این مطلب افزود: باید اخذ عوارض از این قبیل املاک عادی شود تا از بی‌مصرفی واحدهای مسکونی در پایتخت جلوگیری شود.
نرخ مالیات پیشنهادی شورای‌شهر برای خانه‌های خالی 20 درصد قیمت منطقه‌ای اعلام شده است. مهدی چمران با توضیح بیشتر در این باره گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای لایحه، دگرگونی مثبت در بازار مسکن ایجاد شود و بازار خرید و اجاره تنظیم شود.
وی در عین حال تصریح کرد: صرف مقابله با خانه‌های خالی نمی‌توان معضل مسکن در تهران را حل کرد، بلکه برای رفع این دغدغه لازم است سطح معیشتی مردم نیز افزایش یابد.
رییس شورای‌شهر تهران با بیان اینکه لایحه اخذ مجوز از املاک و اراضی بلااستفاده تهران را آنقدر در شورا مطرح و تصویب می‌کنیم که عوارض گرفتن از این قبیل اماکن در جامعه عادی شود، تصریح کرد: برای دفاع از اجرای این طرح اگر لازم باشد آن را به مجلس ارائه خواهیم کرد.
به گفته چمران، تصویب این لایحه از سوی مجلس ضمانت اجرایی قوی‌تری برای آن خواهد بود. در متن لایحه مجوز اخذ عوارض از املاک و اراضی بلااستفاده تهران هدف از این اقدام جلوگیری از بی‌مصرفی یا استفاده نابجا از املاک و اراضی تهران و همچنین امکان بهره‌وری بیشتر از سطوح قابل استفاده در شهر عنوان شده است.
به گفته رییس شورای شهر تهران، در صورت اخذ عوارض از مالکان خانه‌های خالی امکان احتکار خانه‌ها به قصد سوءاستفاده از بازار مسکن کاهش می‌یابد، بنابراین می‌توان امیدوار بود که این مصوبه بازار مسکن در تهران را با دگرگونی مثبت مواجه کند.
وی در این مورد توضیح داد: در صورت اخذ عوارض، مالکی که خانه یا زمین خود را با هدف گران شدن، خالی و بدون استفاده گذاشته و انتظار دارد تا در روزهای گرانی سود بیشتری کند، نه‌تنها سود نبرده بلکه بابت پرداخت عوارض ضرر هم کرده است. بنابراین تعداد خانه‌های خالی در شهر کمتر و بازار خرید و فروش و اجاره بهتر می‌شود. البته لایحه اخذ عوارض از خانه‌ها و اراضی خالی هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند.
به گفته چمران، در حال حاضر بسیاری از خانه‌های نیمه‌ساز رها شده و زمین‌های متروکه، نه تنها سیمای شهر را نامطلوب بلکه زمینه بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی را نیز فراهم می‌کنند، در این شرایط دریافت عوارض از چنین اماکنی بروز آسیب‌های اجتماعی مرتبط با آنها را نیز کاهش می‌دهد.
بحث اخذ عوارض از خانه‌های خالی تهران در حالی این روزها در شورای شهر قوت بیشتری گرفته است که بر اساس ارقام و آمار موجود وجود خانه‌های خالی از یک سو و کمبود مسکن از سوی دیگربازار مسکن پایتخت را با بحران مواجه کرده است؛ به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تا سال 1404 تهران نیازمند تولید بیش از 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی است.
  منبع : خبر آنلاین
  13:58   شنبه 23 مرداد 1389  
 نظرات