اخبار   
 

 قلعه تاریخی تبر همچنان بکر است

قلعه تاریخی "تبر" در شهرستان جهرم که یکی از معروفترین قلعه های ایران است در حالی بکر و دست نخورده باقی مانده که می تواند مانند دیگر جاذبه های تاریخی به محلی برای جذب گردشگر تبدیل شود...

به گزارش خبرنگار مهر، در استان فارس قلعه کوهستانی صعب العبوری به نام  تبر در نزدیکی شهرستان جهرم قرار دارد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار از سال 1275 تا 1294هجری قمری به محل استقرار یک راهزن تبدیل شده بود.

در سال 1294 قوام الملک شیرازی به قلعه تبر حمله کرد و راهزن کشته شد.

قلعه تبر 

این قلعه که به قلعه خورشید نیز معروف است از جاده اصلی فاصله دارد به همین دلیل مسیر دسترسی به آن دشوار است و گردشگران معدودی برای بازدید به این قلعه می روند. این قلعه یکی از معروفترین قلعه های ایران است به همین دلیل رسیدگی و حفاظت از آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

اما با وجود اینکه اثر تاریخی مذکور ظرفیتهای مناسب برای جذب گردشگر دارد اما همچنان بکر باقی مانده است.

یک فعال میراث فرهنگی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جاده دسترسی به این قلعه خاکی بوده و به دلیل صعب العبور بودن کمتر کسی برای بازدید به این منطقه رفته است.

مسیر دسترسی به بنا

وی افزود: با توجه به اینکه تردد در این منطقه به خاطر کوهستانی بودن دشوار است این منطقه در خطر تهدید نبوده و همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده در حالیکه می تواند به منطقه ای برای جذب گردشگر تبدیل شود.

این فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: به رغم اینکه این قلعه از معروفترین قلعه های کشور است تاکنون اقدامی برای ثبت آن صورت نگرفته و لازم است که مسئولان مربوطه برای انجام این کار اقدام کنند.

وی در خصوص کاوش در این قلعه بیان کرد: در حالیکه به دلیل وجود آب انبار به نظر می رسد که در گذشته افرادی در این منطقه سکونت داشته اند باید این منطقه نیز مورد کاوش مناسب قرار بگیرد.

این فعال میراث فرهنگی افزود: ضروری است که مسئولان امر برای حفاظت و انجام کاوش در این منطقه اقدام کنند و امکاناتی را که برای جذب گردشگر نیاز است مدنظر قرار داده و با فراهم کردن این امکانات منطقه را به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل کنند.

به گزارش مهر، به هر حال آثار تاریخی در هر شهرستان نه تنها هویت تمدنی و میراثی آن منطقه را تشکیل می دهد بلکه ظرفیتهای مناسبی برای حوزه گردشگری نیز فرآهم می سازد.

ایجاد امکانات و بسترهای گردشگری و تامین زیرساختهای مناسب برای این امر می تواند هم موجب جذب گردشگر شده و هم شرایط اقتصادی منطقه را دگرگون کند.

  منبع : خبرگزاری مهر
  11:53   سه شنبه 11 مرداد 1390  
 نظرات    
 
میثم سید بخشی 08:47 شنبه 5 شهریور 1390
1
 میثم سید بخشی
ممنون .مرسی