اخبار   
 

 آسمان مردادماه شهاب باران می شود

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به بارش باران شهابی برساووشی در مردادماه گفت: این بارش در روزهای 21 و 22 مرداد ماه رخ می دهد ولی به دلیل آنکه ماه نزدیک به قرص کامل و پر نور است رصد شهابها مشکل خواهد بود...

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بارشهای شهابی هر سال اتفاق می افتد، افزود: زمانی که زمین در مدار خود در حال حرکت است گاهی یکی از مدارهای دنباله دار و یا سیارکها را قطع می کند که در این صورت ذرات جدا شده از سیارکها و دنباله دارها وارد جو زمین می شود. وی اضافه کرد: این ذرات به دلیل بالا بودن دما، سرعت و اصطکاک در جو زمین شروع به سوختن می کنند از این رو هنگامی که در مدار زمین حرکت می کنند ردی را از خود بر جای می گذارند که ما از آن به عنوان "شهاب" یاد می کنیم.
قمری نژاد منشا این بارش را دنباله داری به نام "سویفت-تاتل" (Swift-Tuttle) دانست که حدود 130 سال یک بار حرکت، مدار خورشید را کامل می کند و اظهار داشت: بهترین شرایط رصدی تعداد شهابها بین 120 تا 200 شهاب است که تاکنون به ندرت تعداد این بارشها به 200 شهاب رسیده است.
وی بهترین رصد ZHR (تعداد شهابهای قابل مشاهده در یک ساعت) این دنباله دار که بیشترین بارش را داشته است را متعلق به سال 2004 دانست و گفت: در سال 2009 نیز شاهد بیشترین بارش دنباله دار سویفت-تاتل بودیم و برای مشاهده مجدد بهترین شرایط بارش این دنباله باید تا سال 2028 منتظر باشیم.
دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به بیان وضعیت رصد این پدیده نجومی پرداخت و یادآور شد: ماه در روزهای بارش شهابی نزدیک به قرص کامل است ازاین رو ماه پرنوری را خواهیم داشت که این امر موجب می شود رصد شهابها به راحتی انجام نشود.
قمری نژاد ادامه داد: حتی اگر رصدگران برای رصد این پدیده مناطق دور از شهر را انتخاب کنند به دلیل پر نور بودن ماه تنها می توان شهابهای پرنورتر و از قدرهای یک و منفی را رصد کرد.
دبیر انجمن نجوم ایران اهمیت این بارش را تعداد بارش، بزرگی و درخشندگی آن ذکر کرد و تاکید کرد: علاوه بر بارش سویفت-تاتل، بارشهای اسدی و جوزایی به دلیل تعداد بارش و درخشندگی از دیگر بارشهای مهم به شمار می روند.
  منبع : خبرگزاری مهر
  11:40   شنبه 15 مرداد 1390  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 19:59 شنبه 15 مرداد 1390
7
 امیر یاشار فیلا

و این هم تازه‌ترین مطلب در زمینه‌ی اخترشناسی تا بعدازظهرِ شنبه، پانزدهم مرداد 1390 :


خودنمایی دنباله‌دار نوظهور «گاراد» در آسمان تابستان

اگر تا کنون دنباله‌‌داری ندیده‌اید، اکنون وقت آن است که دست‌به‌کار بشوید و دنباله‌دار درخشان «گاراد» را مشاهده کنید.
دنباله‌دار «گاراد» با نام علمی C/۲۰۰۹ P۱ این شب‌ها با یک دوربین دوچشمی یا حتا تلسکوپ‌های کوچک به‌عنوان درخشان‌ترین دنباله‌دار آسمان مشاهده‌پذیر است. کافی‌ست اواخر شب به صورت‌فلکی اسب بزرگ نگاهی بیندازید. خواهید دید که به‌تدریج و شب‌به‌شب از حالت گوی تار و مبهم بیرون آمده و دنباله‌ی درخشان خود را نمایان می‌کند.
دنباله‌دار «گاراد» را حدود ۲ سال پیش «گوردون گاراد»، اخترشناس استرالیایی کشف کرد و این روز‌ها در بهترین وضعیت دید قرار دارد؛ به‌طوری‌که از قدر ۹ با دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ‌های کوچک مشاهده می‌شود.
در نشانی زیر (تارنمای ماهنامه‌ی تخصصی «نجوم») می‌توانید تصویری از این دنباله‌دار را ببینید که آن را «پیتر لک» از استرالیا تهیه کرده است:

http://www.nojum.ir/fa/news/events/1390/05/15/garrad-comet.aspx

همچنین در دو ماه آینده، دنباله‌دار «گاراد» را می‌توان درخشان‌تر و با ارتفاع بیش‌تر در مثلث تابستانی، بالا‌تر از «نسر طایر» دید. «گاراد» در اواخر اسفند امسال و اوایل فروردین‌ماه سال آینده به نزدیک‌ترین فاصله‌اش از زمین می‌رسد و از فاصله ۱۸۸. ۳۲ میلیون کیلومتری در صورت فلکی خرس کوچک (دب‌اصغر) مشاهده‌پذیر خواهد بود.
امیر یاشار فیلا 23:21 پنجشنبه 20 مرداد 1390
7
 امیر یاشار فیلا
آگاهی‌های پایه:

بارش شهابی برساوشی معمولاً با نرخ ساعتی سرسویی حدود ۱۰۰، دومین بارش شهابی بزرگ سال است. این بارش شهابی از توده‌ی ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دار سوییفت‌تاتل (یا ۱۰۹پ) پدید می‌آید و معمولاً از روز ۲۷ ماه تیر تا روز ۳ ماه شهریور (بیش از یک ماه) فعال است که بازه‌ی زمانی بسیار بلندی برای یک بارش شهابی به‌شمار می‌آید.
اوج این بارش شهابی معمولاً هرساله در حدود روز ۲۲ ماه مرداد روی‌ می‌دهد. کانون این بارش در صورت فلکی ذات‌الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌ است؛ ولی در گذشته که اندازه‌گیری و سنجش دقیق مکان نورباران بارش‌های شهابی میسر نبود، اخترشناسان مکان کانون این بارش را در برساوش می‌دانستند و به همین دلیل آن را برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجاییِ نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر، تا به امروز حفظ‌ شده و باقی مانده ‌است.

(دانشنامه‌ی آزاد ویکی‌پدیا)