اخبار   
 

 باید به فکر تامین مسکن برای تمامی دهک‌های جامعه بود

یک کارشناس مسکن با بیان این که مسکن مهر توان رفع مشکل مسکن را در بخش دهک‌های پایین‌تر از قشر متوسط جامعه دارد، خاطرنشان کرد: اگر در بخش مسکن به دنبال تولید مسکن برای کلیه دهک‌های جامعه نباشیم، ممکن است شاهد بحران یا انفجار قیمت‌ها در پایان سال و یا اوایل سال آینده باشیم؛ بنابراین...

یک کارشناس مسکن با بیان این که مسکن مهر توان رفع مشکل مسکن را در بخش دهک‌های پایین‌تر از قشر متوسط جامعه دارد، خاطرنشان کرد: اگر در بخش مسکن به دنبال تولید مسکن برای کلیه دهک‌های جامعه نباشیم، ممکن است شاهد بحران یا انفجار قیمت‌ها در پایان سال و یا اوایل سال آینده باشیم؛ بنابراین باید مسکن را در همه زمینه‌ها تکمیل کنیم.
علی شاه نوش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهم‌ترین مشکل بخش مسکن در شرایط کنونی را رکود حاکم بر حوزه خرید و فروش مسکن اعلام و اظهار کرد: خرید و فروش در این بخش منجر به رونق در این بخش شده و اکنون با افزایش قیمت همراه نخواهد بود.
وی ادامه داد: اگر تسهیلات بانکی برای ساخت و خرید مسکن از حوزه مسکن مهر فراتر رود و با نظارت دولت در سایر بخش‌ها نیز پرداخت شود، مشکل رکود بازار مسکن تا حدودی حل می‌شود.
او با اشاره به این‌که دولت باید با استفاده از تسهیلات مسکن مهر، بخش مسکن در حوزه خارج از مسکن مهر را نیز فعال کند، اظهار کرد: نیاز به مسکن در مراکز شهرها رو به افزایش و در پی آن میزان اجاره بها نیز در حال رشد است، بنابراین اگر ساخت و ساز را درمراکز شهرها فعال کنیم، اجاره بها نیز تعدیل می‌شود.
این کارشناس ادامه داد: در بخش تولید به دلیل بروز نوسانات در بازار مسکن و رکود حاکم در آن، با مشکلاتی رو به رو شده‌ایم که این امر با مقایسه میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در مراکز شهرها طی دو سال گذشته با سال‌های ماقبل مشخص است.
وی اضافه کرد: طرح مسکن مهر مربوط به دهک‌های دوم تا پنجم است که توانایی پرداخت مبلغ اولیه این طرح را داشته باشند.
شاه نوش با اشاره به این‌که افراد برای حضور در طرح مسکن مهر باید حدود 10 میلیون تومان نقدینگی داشته باشند، اظهار کرد: قانونگذار، بنیاد مسکن و همچنین خیرین مسکن ساز را برای افرادی که فاقد چنین توانی هستند، در نظر گرفته است.
به گفته او اگرچه دهک‌های متوسط رو به بالا که جمعیت آن‌ها کمتر است، باید کمتر مورد توجه قرار گیرند، اما این به معنای آن نیست که می‌توانیم آنان را نادیده بگیریم.
وی گفت: در گذشته میزان نیاز به مسکن به شدت حالا نبود، اما اکنون این نیاز به شدت رو به افزایش است و دولت نیز با افزایش تسهیلات مسکن مهر و همچنین انتقال این تسهیلات به واحدهای مسکونی موجود در شهرها در صورت داشتن شرایط مسکن مهر درصدد حمایت از این طرح است.
او با بیان این‌که در طرح مسکن مهر دولت حدود 70 درصد قیمت ملک را به صورت تسهیلات پرداخت می‌کد، تصریح کرد: در مسکن‌های عادی به دلیل قیمت زمین که در قیمت ملک حساب می‌شود، تسهیلاتی مانند تسهیلات مسکن مهر سهم عمده‌ای از قیمت را پوشش نمی‌دهد.
شاه نوش گفت: باید با مشارکت اقتصاددانان و کارشناسان بخش مسکن برنامه‌ای طراحی شود که تسهیلات به خرید مسکن نیز تعلق گیرد.
این کارشناس با بیان اینکه درگذشته بخش خصوصی برای تولید مسکن دهک‌های متوسط رو به بالا اقدام می‌کرد، اظهار کرد: البته شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و نهادهای دولتی نیز از تولید مسکن برای اقشار متوسط رو به بالا حمایت می‌کردند، اما نکته مهم در آن زمان این بود که کلیه بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات مسکن را داشتند و اکنون این حق از آنها سلب شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا خارج شدن بخش مسکن از رکود به دخالت دولت نیاز دارد؟ خاطرنشان کرد: صنعت مسکن و ساختمان با حدود 180 حرفه به طور مستقیم و غیر مستقیم سروکار دارد، بنابراین ضرورت دارد دولت نسبت به از بین رفتن رکود بخش مسکن اقدام کند تا صنایع دیگر نیز از رکود خارج شوند.
این کارشناس در پایان گفت: کشور ترکیه طرحی را تحت عنوان توکی در دست اجرا دارد که جزئیات آن شبیه به مسکن مهر است و قصد دارد طی یک سال 500 هزار واحد مسکونی را در داخل شهرها و درکنار واحدهای لوکس برای افراد کم درآمد تولید کند؛ بنابراین شاید بهتر باشد ما نیز مسکن مهر را در مراکز شهرها با استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده تولید کنیم.
  منبع : ایسنا
  11:00   یکشنبه 10 مرداد 1389  
 نظرات