اخبار   
 

 خطر زلزله جدی است/ کیفیت ساختما‌ن‌ها کمرنگ شده است

در شرایط فعلی که تسهیلات کلانی برای مسکن مهر در نظرگرفته شده نباید این طرح را نیمه کاره رها کرد اما موانع این طرح باید برطرف شود. ضمن آنکه امروز مشکلات مالی گریبانگیر این پروژه است که اگر در تامین آن تعللل شود کیفیت را در ساختمان‌های مسکن مهر کاهش می‌دهد...

 رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران معتقد است: برای پیشگیری از زلزله باید کیفیت ساختمان‌ها جدی گرفته شود در حال حاضر به دلیل عدم تشویش اذهان عمومی زیاد بحثی از زلزله به خصوص در تهران نمی‌شود ولی باید خطر زلزله را جدی گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی موذن رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در نشستی خبری با اشاره به اینکه سازمان نظام کاردانی ساختمان از 12 سال پیش و براساس مصوبه هیات وزیران کار خود را آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر ما در 30 استان كشور فعال هستیم و بیش از 8 هزار کاردان فنی و معماران تجربی در استان تهران پروانه اشتغال گرفته‌اند و بیش از 20 هزار نفر عضو مرتبط در سازمان حضور دارند ولی ما در این 12 سال به دلیل برخی مشكلات بیشتر به دنبال خود اثباتی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعداد کم اعضای سازمان به این دلیل بوده که هیچگونه اشتغالزایی برای آنها انجام نگرفته است، گفت: اگر زمینه فعالیت برای آنها بوجود بیاید بیش از 50 هزار نفر کاردان فنی در استان تهران عضو سازمان می شوند.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران افزود: ما در تنگنای اقتصادی به دلیل عدم حمایت دولت هستیم ضمن این‌كه تاکنون در استان تهران یک نفر از کاردان ها هم وارد ساختمان سازی نشده است كه همین واکاوی این موضوع می‌تواند نشانگر کیفیت پایین ساختمان‌سازی در کشور باشد.

وی با اشاره به بخشنامه جدید دولت در مورد كمك به كاردان‌ها گفت: خوشبختانه با دستور وزیر، بخشنامه‌ای پس از ماه‌ها جلسه به مدیران کل استان‌ها ابلاغ شده است که براساس آن کاردان ها بطور جدی وارد ساختمان سازی می شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سازمان نظام مهندسی ساختمان به جای همیاری و همفکری مخالف حضور کاردان‌ها در نظارت ساختمان سازی است، گفت: باخبر شدیم که شورای مرکزی نظام مهندسی در نامه‌ای به وزیر خواستار لغو این مصوبه شده  که جای تاسف دارد.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران افزود:  باید نگاه به سازمان با انعطاف همراه باشد و از نگاه یک جانبه و مشکلاتی سر راه کاردان‌های فنی جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی رویکرد متفاوتی دراین باره داشته و این‌که سازمان نظام کاردانی و نظام مهندسی هر دو از دل وزارت راه و شهرسازی هستند، گفت: مخالفت‌هایی با ادامه‌ فعالیت کاردان‌های فنی در ساخت‌وساز شده است كه این امر واقعا جای تاسف دارد.

رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران خاطرنشان كرد: کاردان‌های فنی و معماران تجربی می‌توانند در کیفیت ساخت‌وساز ساختمان موثر باشند و اما هنوز این افزاد در ساخت‌وساز به کار گرفته نشده‌اند.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران تصریح کرد: تنها راه برون رفت از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر ساختمان‌سازی در کشور است حضور دایم کاردان‌ها در ساختمان‌سازی است و به دلیل عدم حضور آنها است که اتفاقات زیادی در حوزه ساخت و ساز می‌افتد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه مقاوم سازی در ساختمان ها کمرنگ شده است، اظهار داشت: برای پیشگیری از زلزله باید کیفیت ساختمان‌ها جدی گرفته شود در حال حاضر به دلیل عدم تشویش اذهان عمومی زیاد بحثی از زلزله به خصوص در تهران نمی‌شود ولی باید خطر زلزله را جدی گرفت، دولت باید توجه ویژه ای به 71 هزار هکتار بافت فرسوده در تهران داشته باشد چرا كه همین موضوع ممكن است در شرایط بحرانی مشكل ساز شود.

وی با اشاره به افزایش ساخت‌و‌ساز و تاثیر احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: باید بافت‌های فرسوده که تعداد آنها کم نیست، مقاوم‌سازی شوند و در کنار آنها مدارس و بیمارستان‌ها نیز نوسازی و مقاوم‌سازی شوند.

موذن با اشاره به ساخت مسکن مهر، گفت: در شرایط فعلی که تسهیلات کلانی برای مسکن مهر در نظرگرفته شده نباید این طرح را نیمه کاره رها کرد اما موانع این طرح باید برطرف شود. ضمن آنکه امروز مشکلات مالی گریبانگیر این پروژه است که اگر در تامین آن تعللل شود کیفیت را در ساختمان‌های مسکن مهر کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه سرمایه‌های شناور آسیب های جدی به ساختمان سازی و بازار مسکن می زنند، گفت: حدود 70 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی به همراه سرمایه‌های شناور در کشور وجود دارند که خطری برای بازار مسکن به شمار می‌رود بنابراین در شرایط کنونی که بازار سکه و ارز دستخوش تغییراتی شده باید به حوزه مسکن توجه کرد تا این سرمایه‌ها وارد بازار نشوند.

وی اظهار کرد: احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق و عدم تفکیک یا ادامه تفکیک دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی می‌تواند در دستور کار دولت جدید قرار گیرد.

موذن نسبت به موضوع شناسنامه فنی و این‌که در نهایت این شناسنامه تدوین شد و در آن نام کاردان فنی و معمار تجربی ذکر شد اما هنگام ساخت‌وساز از این دو گروه استفاده نمی‌شود، ابراز تاسف کرد.

وی اظهار کرد: در ترویج مقررات ملی ساختمان کلید واژه سلامت ساختمان‌سازی در نظر گرفته شده که برای بالا‌بردن اطلاعات فنی در صنعت ساختمان تاثیر‌گذار است.

  منبع : ایلنا
  12:08   سه شنبه 11 تیر 1392  
 نظرات    
 
غلامرضا رزمگیر 10:03 چهارشنبه 12 تیر 1392
0
 غلامرضا  رزمگیر
تنها راه ارتقاء کیفیت ساخت وساز در بخش خصوصی حضور مستمر ناظر مقیم است .نظارت دوره ای مهندسان در چارچوب شرح خدمات نظام مهندسی ساختمان ناکارآمد است .استفاده از کاردان های مجرب ودارای پروانه اشتغالبه عنوان ناظر مقیم مثمر ثمر خواهد بود.
رضا سبحانیان 11:37 پنجشنبه 13 تیر 1392
0
 رضا سبحانیان
با سلام و خسته نباشید به خدمت تمامی زحمتکشان و دلسوزان عرصه ساخت وساز.
پارامترهای زیادی در این خصوص دخیل است که یکی از آنها
دادن مجوز ساخت وساز و نظارت به کسانی که از این علم آگاهی داشته به خطرات و عواقب ناشی از کم کاری را «قلبا" باور داشته» باشد