اخبار   
 

 سد گتوند مشکل خاصی ندارد!

مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا با بیان اینکه نشست تمام سدهای خاکی طبیعی است گفت: بحث نشست و ریزش دیواره سد گتوند درست نیست اما باید بگویم که در طول 10 سال گذشته سد گتوند 1،2 متر نشست کرده است...

کریم شیبانی افزود: نشست مجاز سدهای خاکی تا 2 درصد است اما برای سد گتوند که طول آن 182 متر است این حد مجاز 3،6 متر است که از 10 سال پیش تاکنون این سد 1،2 متر بوده است. وی ادامه داد: بحث نشست و ریزش دیواره سد گتوند درست نیست بلکه پوشش خاکی که روی سازند گچساران با مسافت 5 کیلومتر دورتر از سد ایجاد کرده ایم طبق پیش بینی ها دچار ریزش شده است.
وی اضافه کرد: سد گتوند علیا با ارتفاع 182 متر یک سد خاکی است، اتفاقا سدهای خاکی تماما نشست دارند که محدوده نشست آنها محدوده استانداردی دارد.
وی با بیان اینکه به نوعی در طبیعت سدهای خاکی نشست وجود دارد اظهار داشت: به عنوان مثال در سد مسجد سلیمان که سدی خاکیست یک مقدار این نشست زیاد بود اما باز هم بالاتر از استاندارد سدهای خاکی نبود و در حال حاضر هم سد مسجد سلیمان بعد از 8 سال به لحاظ پایداری خیلی خوب در حال کار کردن است.
وی خاطر نشان کرد: موضوعی که در مورد «گتوند» عنوان می‌شود بحث بدنه سد نیست بلکه سازند گچساران در مخزن است که این را به خاطر اینکه یک سری منبرهای انحلالی مثل نمک و گچ در آن است این پوشش خاکی را روی آن ایجاد کردیم.
*پوشش خاکی سد گتوند دچار ریزش می شود
شیبانی ادامه داد: بعد از آبگیری سد گتوند این پوشش خاکی طبق پیش‌بینی ها دستخوش تغییراتی شده و یک جاهایی از آن آسیب‌ دیده و تخریب و ریزش می شود اما به هر حال کار به خوبی در حال ادامه یافتن است. مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: این تخریب و آسیب‌هایی که به وجود آمده است و نشست‌هایی که رخ داده برخی تصور کردند که این‌ها شاید غیر مترقبه و غیر منتظره بوده است.
وی افزود: آن سازه گچساران یک سازه موقتی بوده است که ما در شروع آبگیری سد سعی کردیم نرخ انحلال را به حداقل برسانیم و باز هم می گویم که این سازه بخشی است که به طور کلی زیر آب می رود. شیبانی در پاسخ به این سؤال که نرخ انحلال چیست گفت: در سازند گچساران نمک وجود دارد و برای اینکه نرخ انحلال نمکی که در آن سازند هست به حداقل برسد این پوشش را ایجاد کردیم این پوشش هم پوشش خاکی است و اصلاً 5 کیلومتر بالاتر از سد است.
* استاندارد نشست سدهای خاکی 2 درصد است
وی در پاسخ به این سوال که استاندارد نشست سدهای خاکی چقدر است، گفت: استاندارد نشست سدهای خاکی 2 درصد است که البته باید اذعان شود این نشست در دراز مدت رخ می‌دهد، اما چون در گتوند هنوز آبگیری در مرحله مقدماتی است آن نشستی که باید رخ دهد اتفاق نیافتاده است.
شیبانی افزود: در حال حاضر از مخزن سد که 4.5 میلیارد متر مکعب حجم آن است حدود 280 میلیون متر مکعب آب پر شده است، یعنی در واقع ما حجم مرده مخزن را پر کرده‌ایم و این میزان را هم که پر کردیم خواستیم که آب را از اولین مجرا تخلیه کنیم که آب کارون قطع نشود. به گفته وی، این مرحله از آبگیری سد گتوند مرحله‌ای نیست که نشست‌های نهایی سد اتفاق بیافتد.
وی خاطر نشان کرد: خبری که در برخی از سایت‌ها منعکس شده است مربوط به بدنه سد نیست بلکه مربوط به یک پوشش خاکی است که ما در سازند گچسارانی که در مخزن سد اجرا کرده بودیم این پوشش با بالا آمدن آب اتفاقاتی برای آن رخ داده است و نشست و ترک داشته است. شیبانی گفت: سازند گچساران به لحاظ طبیعت و به لحاظ جنس زمین و ساختار زمین‌شناسی در مقابل آب مقاومتی ندارد. وی ادامه داد: این هم در پیش‌بینی ما بوده است که این اتفاق رخ می‌دهد و ما برای اینکه نرخ انحلال نمک این سازند گچساران را در مراحل آبگیری به حداقل برسانیم یک پوشش روی آن ایجاد کرده بودیم که البته پیش‌بینی ما این بوده است این پوشش به مرور زمان در طول یک ماه از بین می‌رود و اتفاقا یک بخشی از کار نیز زیر آب می‌رود.
وی تاکید کرد: این اتفاق که رخ داده است یک عده جوسازی کرده‌اند که عملیات اجرایی آن از 11 مرداد تعطیل شده است و اینکه می‌گویند دیوار سد ریزش کرده اصلا درست نیست. وی تأکید کرد: اصلا این سازند گچساران را نیاز نداریم، چرا که در آینده این سازند به زیر آب خواهد رفت و جزئی از دریاچه‌ می‌شود و به زیر آب خواهد رفت و جزئی از دریاچه شده و به بدنه سد نیز هیچ کاری ندارد. وی گفت: سد گتونه علیا در حال حاضر در تمام بخش‌ها به بخش‌های ساختمانی و تجهیزاتی کاملا تحت کنترل است و مشکل خاصی در هیچ کجای سد وجود ندارد.
وی ادامه داد: ضمنا سد اگر بخواهد مشکلی داشته باشد در این مرحله از آبگیری مشکلی ندارد چون ما هنوز آبی در سدگتوند ذخیره نکردیم چرا که از 4.5میلیارد متر مکعب حدود 280 میلیون‌متر مکعب ذخیره آب داریم. وی تصریح کرد: این ذخیره آب نمی‌تواند منشا هیچ اتفاقی باشد، اگر سد بخواهد نشستی هم داشته باشد زمانی باید باشد که آب بالا آمده باشد و یک مدتی نیز گذشته باشد.
  منبع : شاسا
  13:26   چهارشنبه 19 مرداد 1390  
 نظرات    
 
روح ا... آذین 13:53 چهارشنبه 19 مرداد 1390
4
 روح ا... آذین
!!!!!
مجید صابر 15:11 پنجشنبه 20 مرداد 1390
3
 مجید صابر
از قدیم گفتند رو باعث پیشرفت است
نازنین بهشتی 16:03 پنجشنبه 20 مرداد 1390
7
 نازنین بهشتی
"وی ادامه داد: ضمنا سد اگر بخواهد مشکلی داشته باشد در این مرحله از آبگیری مشکلی ندارد چون ما هنوز آبی در سد گتوند ذخیره نکردیم"
به زبون ساده منظورشون اینه که تا وقتی سد در اثر فشار حجم آب پشتش نشکنه و فاجعه به بار نیاره، ایشون نمیپذیرن که سر سوزنی مشکل وجود داره یا لازمه توی مراحل محاسبه و ساخت بررسی و بازنگری انجام بشه