اخبار   
 

 دفاع علمی از خانه‌های چوبی

سیستم چوبی بهترین روش برای ساخت خانه‌های مقاوم در برابر زلزله است. یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک در پاسخ به برخی موضع‌گیری‌ها در برابر استفاده از سیستم‌های چوبی برای خانه‌سازی، به ویژگی‌های فنی منحصر به فرد چوب در احداث مسکن مقاوم در برابر زلزله اشاره کرد و گفت...

سیستم چوبی بهترین روش برای ساخت خانه‌های مقاوم در برابر زلزله است گروه مسکن- یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک در پاسخ به برخی موضع‌گیری‌ها در برابر استفاده از سیستم‌های چوبی برای خانه‌سازی، به ویژگی‌های فنی منحصر به فرد چوب در احداث مسکن مقاوم در برابر زلزله اشاره کرد و گفت: خانه‌های چوبی به قدری مزیت و ویژگی دارد که علاوه بر مقاومت بالای سازه در برابر حوادث طبیعی، کاهش مصرف انرژی و حتی افزایش ضریب هوشی کودکان در داخل خانه‌ را باعث می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر ساخت تعدادی بلوک چوبی در شهر جدید پرند در جریان است که از سوی یک نهاد تحقیقاتی وابسته به وزارت مسکن به برخی ویژگی‌های این خانه‌ها ایراد گرفته شده است.
مزدا چاوش اکبری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اراک در این باره یک متن به دنیای‌اقتصاد ارسال کرده که در آن دفاع علمی از خانه‌های چوبی به عمل آورده است. این متن به شرح زیر است:
خبر ساخته شدن ساختمان‌های صنعتی با سازه‌های تمام چوب اتفاق خجسته‌ای بود؛ لیکن خبر درج شده در شماره 2171 روزنامه وزین دنیای‌اقتصاد مبنی بر اظهارات ریاست محترم مرکز ساختمان و مسکن جناب آقای محمود فاطمی عقدا که فرموده‌اند: «احداث ساختمان‌های چوبی دو طبقه یا بیشتر با اصول استاندارد‌های جهانی ساخت خانه‌های چوبی ناسازگار است» و نیز «برای مناطق زلزله‌خیز خانه‌های چوبی فقط باید در حد یک طبقه احداث شود و استاندارد این نوع خانه‌ها را برای یک طبقه تایید کرده است»، نگارنده را به عنوان متخصص در طراحی سازه‌های چوبی بر آن داشت تا در این باره به برخی مزایای سیستم چوبی اشاره کنم:
از مهمترین مزایای سازه‌های چوبی مقاومت بالای آنها در برابر انواع بلایای طبیعی (سیل، زلزله و آتش‌سوزی) است که پرداختن به تمامی آن در این نوشته کوتاه نمی‌گنجد و فرصتی می‌خواهد و مجالی، لیکن محض اشاره و یادآوری فقط به ذکر این نکته بسنده می‌کنم که بهتر بود مسوولان در این خصوص به یکی از hand book‌های مهندسی مراجعه می‌کردند و در آنجا به وضوح می‌دیدند که نسبت مقاومت به جرم حجمی در چوب به طور متوسط ده برابر نسبت مقاومت به جرم حجمی در فولاد است.
از طرفی ضریب میرایی بالای چوب آن را مناسب‌ترین نوع مصالح برای طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله می‌داند و نیز از اصول کلی مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله کاهش بار مرده ساختمان است که این امر در صورتی که سازه چوبی باشد در قیاس با سازه‌های دیگر (فولاد و بتن) به طور متوسط هفت برابر سبک‌تر خواهد شد.
گذشته از این فنون جدید مهندسی در طراحی و ساخت سازه‌های چوبی از چوب ماسیو استفاده نمی‌کند، بلکه از چوب‌های موسوم به engineered wood که در حقیقت ترکیبی است از چوب و دیگر فرآورده‌های چوبی و حتی در پاره‌ای از موارد از مواد غیر‌چوبی و چند سازه بهره می‌گیرد که ظرفیت باربری آن را چندین برابر می‌کند و امکان احداث ساختمان‌های چوبی تا 6 طبقه را فراهم کرده است.
همانگونه که پیش از این نیز آمد مزایای دیگر این نوع سازه‌ها مجال دیگری می‌خواهد که از آن جمله می‌توان به کاهش مصرف انرژی و اتلاف آن و نیز کاهش ورود امواج الکترو مغناطیس به داخل این نوع سازه‌ها و افزایش سطح بهداشت عمومی و افزایش ضریب هوشی کودکان اشاره کرد.
  منبع : دنیای اقتصاد
  10:37   شنبه 3 مهر 1389  
 نظرات    
 
Davoud hosseinalipour 00:37 سه شنبه 6 مهر 1389
4
 Davoud hosseinalipour
امروزه در کشور هایی همچون آمریکا تلاش می شود تا از سیستم LSF یا CFS به جای سازه های چوبی استفاده شود ولی با توجه به کم هزینه بودن سازه های چوبی هنوز از این سیستم استقبال می شود با این وجود بدلیل کمبود جنگلهای انبوه و تجدید شونده در ایران استفاده از این سیستم کار عاقلانه ای بنظر نمی رسد
مهدی رجالی 14:54 چهارشنبه 14 مهر 1389
5
 مهدی رجالی
مطمئنا شما بهتر می دونید که برای اجرای انبوه سازه های چوبی از جنگل های مصنوعی و چوب درختان خاصی مانند کاج و سرو استفاده میشود که شکر خدا قابل کاشت در اکثر نقاط کشور ما می باشد.
حقیر با توجه به تحقیقاتم فکر میکنم بهترین روش برای مقابله با زلزله در کشور های زلزله خیزی مثل ایران عزیز کاربرد سازه ها و بخصوص ساختمان های چوبی میباشد ؛ به اختصار عرض کنم:
-سبک کردن ساختمان تا 20% وزن ساختمان بتن آرمه(تاثیرش بر نیروی زلزله را واقف هستید.)
-انعطاف پذیری زیاد چوب در جهت الیاف که باعث مستحلک شدن انرژی زلزله میشه.
-بدلیل سبک بودن ؛ سهولت آوار برداری
-عدم بسته شدن معابر و امداد رسانی بهتر
-امکان بیشتر برای زنده ماندن انسانها زیر آوار احتمالی
-نکته خیلی مهم تر گذر دهی بسیار کم انرژی ، در حدود یک بیستم بتن، در نتیجه صرفه جویی و به صرفه بودن هزینه ها
-جنگل هایی که به این خاطر کاشته میشه باید خیلی با برنامه و سیستماتیک و مدیریت قوی باشه که هزینه های تولید چوب کاهش پیدا کنه.
-جا داشت که دولت محترم هم در آستانه آزاد کردن حامل های انرژی برای جایگزینی خانه های چوبه به جای خانه های بتنی و فولادی برنامه مدونی آماده میکرد ؛ که هزینه های اضافی انرژی بر دوش مردم و مملکت کمتر فشار بیاورد.
-علاوه بر آثار روانی چوب که در خبر ذکر شده که باعث افزایش ضریب هوشی و شادابی و نشاط و عدم افسردگی میشه باعث گرم بودن خانه در سرما و سرد بودن آن در گرما با مصرف کمتر انرژی میشود.
یعنی خیلی برای شراط آب و هوایی متنوع کشور عزیزمان مفید فایده است.
مهدی رجالی 14:58 چهارشنبه 14 مهر 1389
5
 مهدی رجالی
آقای مهندس میشه اگه امکان داره ما رو بیشتر با سیستم CFS آشنا کنید.

خواهش مندم اگر عزیزان هم مطلبی در مورد سیستم cfs دارند روی سایت بگذارند و یا در صورت امکان برای بنده ارسال کنند.