اخبار   
 

 رضایت نسبی سازنده‌ها از معاملات مسکن

انبوه‌سازان: قیمت مسکن در بهار امسال حداکثر 10 درصد زیاد شده است. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران: 25 درصد از واحدهای رسوبی طی نیمه اول امسال فروش رفته است کاهش «فروش‌چکی» واحد مسکونی و برگشت «خرید نقدی»

گروه مسکن- لیلا درخشان: انبوه‌سازان درباره ماجرای تغییرات اخیر در مسیر قیمت مسکن که باعث انتشار سه گزارش متفاوت اما رسمی از سوی سه نهاد مرجع درباره میزان این تغییر –نرخ رشد قیمت- شد، اعلام موضع کردند با این مضمون که «فروش واحدهای مسکونی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی بهبود یافته اما قیمت فروش در بهترین حالت، حداکثر 10 درصد افزایش یافته است.»
رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: سال گذشته حدود 30 هزار واحد مسکونی نوساز در بازار رسوب شد اما از ابتدای سال تاکنون بین 20 تا 30 درصد این واحدها فروش رفته است.
ایرج رهبر درباره میزان رشد قیمت مسکن نیز تصریح کرد: آنطور که انبوه‌سازان از ارزش معاملات واحدهای ساخته‌شده می‌گویند به هیچ وجه قیمت‌ها در حد 20 درصد که مرکز آمار مدعی آن است، افزایش نیافته و این رشد در همان حد 7 درصدی است که وزارت مسکن آن را تخمین زده است.
رضایت سازنده‌ها از بازار معاملات مسکن به نحوه فروش آنها نیز مربوط می‌شود. در اوایل سال گذشته به دنبال رکود شدید معاملات ملکی، برخی انبوه‌سازان به فروش چکی و مدت‌دار واحدهای ساخته‌شده رو آوردند اما در حال حاضر روند معاملات به حالت فروش نقدی برگشته است.
این در حالی است که تولیدکنندگان مسکن عنوان می‌کنند اگر رشد قیمت مسکن به اندازه بیش از 10 درصد اتفاق افتاده بود، سرعت معاملات نیز باید بیش از این افزایش پیدا می‌کرد. رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: رسوب واحد مسکونی در شهری همچون تهران که تقاضای انباشته در آن وجود دارد، بی‌معنی است و فقط در دوره‌هایی این رسوب رخ می‌دهد که توان خرید وجود نداشته یا اینکه رکود حاکم باشد. رهبر تصریح کرد: بازار مسکن در حال حاضر نسبتا مساعد است و پیش‌بینی می‌شود همه آنچه که طی دو سال اخیر ساخته‌ شده ظرف ماه‌های آتی فروش رود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، مرکز آمار ایران اخیرا اعلام کرد متوسط قیمت مسکن در تهران در بهار امسال 20 درصد افزایش پیدا کرده است. یک روز بعد از آن سامانه رهگیری معاملات مسکن در وزارت بازرگانی از خنثی‌شدن این رشد در دو ماه اول تابستان خبر داد و چند روز بعد از آن وزارت مسکن گزارشی منتشر کرد که در آن از رشد طبیعی قیمت مسکن در حد 7 درصد طی سه ماه اول سال جاری خبر داده شده بود.
هم‌اکنون گزارش چهارم از سوی سازنده‌ها که نوسان قیمت معاملات را براساس فروش واحدهایشان تحلیل می‌کنند، در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار گرفته است.
انبوه‌سازان فعال در تهران که به اقتضای شغلشان مستقیم نوسانات قیمت مسکن را رصد می‌کنند، براین باور هستند که اگر بنابر آمارهایی که مرکز آمار اعلام کرده است قیمت مسکن رشد پیدا می‌کرد بازار مسکن نیز رونق می‌گرفت. این در شرایطی است که با توجه به اینکه رونق چندانی در فصل بهار امسال رخ نداده، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت ملک رشد 20 درصدی نداشته است.
برخی از انبوه‌سازان البته میانگین قیمتی را که از سوی وزارت مسکن عنوان شده است را تا حدودی پایین تر از واقعیت قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند و براین باور هستندکه رقم واقعی رشد در فصل بهار سال جاری در حدود 10 درصد است.
نه حرف این نه حرف آن
حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور به «دنیای‌اقتصاد» گفت: واقعیت بازار مسکن حد متوسط میانگینی است که وزارت مسکن و بانک مرکزی اعلام کرده است؛ به طوری که به عنوان یک سازنده مسکن اعتقاد دارم که این بازار در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل 10 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، با توجه به مطرح شدن بحث تحریم در جامعه و آثار روانی آن رکود در بازار مسکن تعمیق شد؛ به طوری که رشد قیمت‌ها در فصل بهار متوقف شد.
حق با مرکز آمار است؟
اما فرید فرین‌نیا، سازنده لوکس ساز که بیشتر در محدوده سعادت‌آباد اقدام به تولید مسکن می‌کند، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در بهار سال گذشته در محدوده سعادت‌آباد آپارتمان لوکس را مترمربعی 2 میلیون و 500 هزار تومان می‌فروختم. این در حالی است که در سال‌جاری در همین محدوده مترمربعی 3 میلیون تومان آپارتمان لوکس معامله کرده ام که با در نظر گرفتن این افزایش قیمت به نظر می‌رسد که آمارهای مرکز آمار ایران مبنی بر افزایش 20 درصدی تا حد زیادی صحت دارد.
وی اذعان داشت: وضعیت فروش واحدهای مسکونی در حال حاضر تا حدود 40 درصد رشد داشته است. این در حالی است که عمده این فروش‌ها در قالب نقد بوده است؛ در حالی که سال گذشته عمده واحدهای فروش رفته در قالب چک بوده است.
دفاع از آمار وزارت مسکن
همچنین مهدی اکبری، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: نوسان قیمت در بهار سال جاری بیش از هرچیز به آمار وزارت مسکن نزدیک است و به نظر می‌رسد که تحرک قیمت‌ها حدودا 7 درصد بوده است.
این تولیدکننده مسکن با اشاره به رکود معاملات مسکن اذعان داشت: بهار سال جاری وضعیت اسف‌باری از جهت معاملات مسکن بوده است؛ به طوری که در این فصل حتی یک واحد نفروخته‌ام. این در شرایطی است که در تابستان امسال اوضاع فروش بهتر شده است.
به اعتقاد اکبری، غالب معاملاتی که صورت گرفته است به صورت نقد بوده است و گرایش انبوه سازان به معاملات چکی کاهش پیدا کرده است.
بازار مسکن گرم شده است
از دیگر سو مهندس داود آقانژاد، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: عنوان کردن افزایش 20 درصدی قیمت مسکن در بهار امسال عدد اغراق شده‌ای است؛ اما به نظر می‌رسد آماری که وزارت مسکن اعلام کرده است عدد قشنگی است؛ چرا که کاملا واقع گرایانه و براساس اتفاقات جاری بازار مسکن است.
وی عنوان کرد: افزایش میانگین قیمت بازار مسکن در بهار سال جاری به دلیل گرم شدن این بازار است و به هیچ وجه به معنای صعود قیمت‌ها نیست و همین مساله باعث رونق معاملات مسکن شد.
این سازنده مسکن تاکید کرد: سال گذشته قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در سعادت‌آباد 2 میلیون و 300 هزار تومان بود این در حالی است که این رقم در حال حاضر به مترمربعی 2 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.
به گفته وی نحوه فروش ملک در بازار معاملات مسکن بسته به شرایط معاملات در قالب چک یا نقدی صورت می‌گیرد، اما رکود می‌تواند در افزایش معاملات چکی نقش داشته باشد.
افزایش موردی نباید ملاک باشد
علاوه بر این، میرمهدی حسینی، عضو انجمن فناوری‌های نوین ساختمانی نیز با اشاره به اینکه نوسانات قیمت مسکن در بهار سال‌جاری در حدود 10 درصد بوده است به دنیای‌اقتصاد گفت: شاید به طور موردی قیمت ملک در قسمت‌های شمالی شهر به دلیل شرایط خاص ملک با افزایش 20 یا حتی 30 درصدی مواجه بوده است، اما به هیچ وجه این موارد نمی‌تواند به عنوان معیار قضاوت رفتار قیمت در بازار مسکن کل تهران باشد.
وی افزود: هر ساله همزمان با آغاز سال جدید بازار مسکن با یک رونق نسبی همراه است و براین اساس در بهار سال‌جاری نیز قیمت‌ها تا حدودی افزایش پیدا کرده، اما این رقم حدودا 10 درصد بوده است.
حسینی گفت: افزایش 10 درصدی قیمت‌ها انگیزه‌ای شده است که انبوه‌سازان واحدهای خود را برای فروش در معرض عرضه قرار دهند و حتی آنهایی که به احتکار مسکن روی آورده بودند در فصل بهار کمی تغییر رویه دادند، اما بنا به دلایل نامشخصی رونق مسکن در همان فصل بهار متوقف شد و فعلا سایه رکود دوباره به بازار مسکن برگشته است.
حسینی خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل رکود مسکن، انبوه‌سازان ناگزیر از فروش واحدهای خود به هر شیوه بودند که فروش واحد به شیوه چک از جمله معمول‌ترین این روش‌ها بود، این در حالی است که امسال این شیوه از فروش تعدیل شده است و عمده معاملات به شیوه نقدی صورت می‌گیرد.
باران بهاری رونق در بازار مسکن
در این زمینه محمد برقعی رضوی، عضو انجمن انبوه‌سازان تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: اگر قیمت مسکن آن‌طور که مرکزآمار ایران اعلام کرده است در بهار امسال رشد کرده بود بدون شک شاهد رونق مسکن به شکل مطلوبی بودیم. این در حالی است که حداکثر رشد قیمتی که برای بازار مسکن در فصل بهار در قیاس با مدت مشابه در سال قبل می‌توان تخمین زد حدود 10 درصد است.
وی اذعان کرد: بازار مسکن در بهار سال‌جاری رفتار خوشایندی درپیش گرفت، چراکه افزایش قیمت‌ها باعث رونق نسبی در این بازار شد و انبوه‌سازان با تصور اینکه تحرک در بازار مسکن ادامه‌دار است به امر عرضه و فروش واحدهای خود پرداختند، این در شرایطی است که رونق بازار مسکن در فصل بهار همچون باران بهاری سپری شد و دوباره ابرهای رکود در این بازار سایه افکندند.
برقعی رضوی اذعان داشت: تعمیق رکود در تابستان سال جاری باعث شد که افزایش قیمت‌ها دراین بازار مسیر تنزل در پیش گیرد که این سراشیبی قیمت‌ها در شرایط حاضر به مرحله تثبیت رسیده است.
این سازنده مسکن وضعیت فر وش واحدهای خود را درفصل بهار مطلوب ارزیابی کرد.
قیمت‌ها به هیج وجه تغییر نکرده است
در همین حال علیرضا سبزی کاری، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران اعتقاد دارد که اساسا در بهار سال جاری افزایش قیمت به هیچ وجه صورت نگرفته است.
وی افزود: به عنوان مثال واحدهایی که در منطقه مجیدیه شمالی در بهار سال جاری به بازار عرضه کرده‌ام متر مربعی 2 میلیون تومان بوده است که این رقم دقیقا با سال گذشته یکسان است. در همین حال واحدهایی هم که در منطقه کامرانیه مترمربعی 3 میلیون و 500 هزار تومان به بازار عرضه کرده‌ام با قیمت‌های بهار سال قبل یکسان است.
وی وضعیت فروش تولیدات خود را در بهار سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته بسیار نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگرچه در سال جاری رکود معاملات تعمیق شده است، اما این مساله باعث نشده که فروش‌های انبوه‌سازان در قالب چک صورت بگیرد.
هیچ افزایشی احساس نکرده‌ام همچنین فرشید احدی، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز براین باور است که به عنوان یک سازنده مسکن به هیچ وجه شاهد نوسان قیمت مسکن در فصل بهار نبوده است.
وی اذعان داشت: با توجه به رکودی که در بازار مسکن حاکم است اذعان به افزایش قیمت مسکن در فصل بهار جای تامل دارد چرا که تجربه ثابت کرده افزایش 20 درصدی قیمت مسکن در زمان رکود مسکن مولفه اثرگذاری برای رونق مسکن است. احدی تاکید کرد: برخلاف تبلیغاتی که راجع به رونق معاملات مسکن عنوان می‌شود در این زمینه هیچ اتفاقی رخ نداده است و فروش موردی یک یا دو واحد به هیچ وجه نشان از رونق بازار مسکن ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به رکودی که در معاملات مسکن وجود دارد عرضه ملک در قالب معاملات چکی به صرفه نیست، اما در خصوص شیوه پیش‌فروش مسکن این فرآیند حاکم است؛ چرا که با توجه به مدت زمان دوره معامله مسکن به نظر می‌رسد که استفاده از معاملات چکی به صرفه تر است.
توصیه‌های قلی خسروی به مرکز آمار
رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره انتشار اطلاعات اخیر آماری در خصوص اجاره‌بهای مسکن و برخی نماگرهایی که در این باره از سوی مرکز آمار ارائه شده، گفت: مرکز آمار با ارائه این اطلاعات موجب تشنج بازار مسکن می‌شود در حالی که سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور افزایش قیمتی را نشان نمی‌دهد.
مصطفی قلی خسروی به خبرگزاری‌مهر گفت: آمار و اطلاعات باید بر اساس واقعیت‌ها اعلام شود. وی افزود: در خرداد ماه قیمت اجاره بها کمی افزایش داشت و برخی از فروشندگان هم با ارائه برخی اخبار نادرست از آینده بازار پس از هدفمندی یارانه‌ها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند.
رییس اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک با بیان اینکه وقتی مردم توان خرید خانه را ندارند به اجبار باید مستاجر شوند، افزود: افزایش اجاره بهای مسکن ناشی از قیمت‌های بالا در خرید و فروش مسکن است.
رییس اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک همچنین با بیان اینکه مهلت ثبت‌نام مشاوران املاک در سامانه اینترنتی عملیات الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده تا پایان مهرماه است، گفت: افرادی که در این مدت ثبت‌نام نکنند باید جریمه سنگینی را بپردازند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:26   یکشنبه 4 مهر 1389  
 نظرات