اخبار   
 

 ماسوله و قلعه رودخان برای ثبت جهانی آماده می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ماسوله و قلعه رودخان دو اثر تاریخی استان برای ثبت جهانی آماده می شوند...

' امید عزیزی' دوشنبه شب در نشست مطبوعاتی به مناسبت بزرگداشت روز موزه و میراث فرهنگی افزود: پرونده دو اثر یاد شده به دلیل ویژگی های خاص تاریخی و طبیعی برای ویرایش و طی مراحل لازم به مرکز ارسال شده تا در صورت تایید برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال شود.
وی اظهار کرد: سال گذشته در بخش آثار طبیعی غار آویشو و جنگلهای هیرکانی (خزری) بخشی از جنگلهای قلعه رودخان و در بخش میراث معنوی آیین علم واچینی و شیوه بافت چادرشب بافی به ثبت ملی رسید.
وی اضافه کرد: تاکنون 925 اثر تاریخی در گیلان به ثبت ملی رسیده است.
* مرمت آثار تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اعتبارات اختصاص یافته برای ساماندهی و مرمت آثار تاریخی این استان را کافی ندانست. عزیزی افزود: یکی از خط و مش های میراث فرهنگی در این عرصه؛ ورود بخش خصوصی زیر نظر این اداره کل است. وی اظهار کرد: برخی از آثار دارای مشکل وراث است به گونه ای که سرمایه گذار بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری است اما خود وراث با یکدیگر درگیر هستند و کار را برای پیگیری میراث فرهنگی نیز دشوار می سازند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان ساخت: در زمان حاضر 17 پروژه مرمتی با 14میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.
وی همچنین بافت رشت را بافتی تاریخی دانست و در زمینه حفظ بازار بزرگ رشت افزود: متاسفانه برخی از مغازه داران این بازار بحث اقتصادی را به حفظ آثار تاریخی ترجیح می دهند و چون بحث حقوقی مطرح می شود میراث فرهنگی تنها می تواند برای حفظ اثر اقدام و گاه اقامه دعوی نماید.
* هتل ایران رشت منتظر ورود بخش خصوصی
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ، پروژه هتل ایران رشت را یکی از حوزه های حائز اهمیت دانست و افزود: این پروژه بعلاوه شهرداری و اداره پست رشت، بر اساس مصوبه هیئت دولت بایستی به مجموعه موزه بزرگ رشت تبدیل شود.
عزیزی اظهار کرد: در زمان حاضر هفت میلیارد ریال برای مرمت بخشی از هتل ایران در نظر گرفته شده و پیمانکار در حال مناقصه است. وی ابراز امیدواری کرد که با مشخص شدن سرمایه گذار واحد پروژه مرمت به سرعت انجام شود. وی اعتبار مورد نیاز برای بقیه مرمت را حداقل 10 میلیارد ریال عنوان نمود.
* کشف 500 قطعه تاریخی اصل
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ادامه گفت: در سال گذشته سه هزار قلم اشیای تاریخی از حفاران غیر مجاز کشف شد که از این تعداد 500 قطعه اصل و بقیه جعلی بوده است. عزیزی اظهار کرد: در این راستا 63 نفر دستگیر و برای تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده اند. وی افزود: کشفیات بیشتر در مناطق عمارلو، جیرنده ، رستم آباد و تالش بوده است.
وی ادامه داد: مردم بیشترین نقش را در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حفظ میراث فرهنگی داشته اند.
* ارسال بسته های فرهنگی به سفارتخانه ها
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان عنوان کرد: به منظور معرفی جاذبه ها و توانمندی های استان در زمینه های متعدد گردشگری، بسته های فرهنگی به سفارتخانه ها و خانه های فرهنگ در خارج از کشور ارسال می شود. عزیزی افزود: همچنین پیگیری برگزاری نمایشگاه بین المللی در استان و حضور در نمایشگاه های بین المللی از دیگر برنامه های این اداره کل است.
وی تاکید کرد: در سال جاری تخصصی کردن تورهای گردشگری با محوریت برنامه های تاریخی و فرهنگی در دستور کار قرار دارد. گفتنی است، بیست و هشتم اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است.
  منبع : ایرنا
  12:32   سه شنبه 27 اردیبهشت 1390  
 نظرات