اخبار   
 

 نقشه راه جدید برای پایتخت

بخشی از طرح تفصیلی تهران دیروز رونمایی شد؛ این طرح که طبق گفته مدیران شهری تهران، از هم‌اکنون به عنوان «نقشه‌راه اداره پایتخت» مبنا قرار گرفته است، هرگونه رانت اطلاعاتی درباره تغییر کاربری‌ها یا اجرای پروژه‌های عمرانی شهری را در مناطق که می‌تواند باعث افت یا افزایش ناگهانی ارزش املاک در شهر شود، از بین می‌برد...

دنياي اقتصاد- بخشي از طرح تفصيلي تهران ديروز رونمايي شد؛ اين طرح كه طبق گفته مديران شهري تهران، از هم‌اكنون به عنوان «نقشه‌راه اداره پايتخت» مبنا قرار گرفته است، هرگونه رانت اطلاعاتي درباره تغيير كاربري‌ها يا اجراي پروژه‌هاي عمراني شهري را در مناطق كه مي‌تواند باعث افت يا افزايش ناگهاني ارزش املاك در شهر شود، از بين مي‌برد؛ به طوري كه شهروندان از چند روز آينده مي‌توانند با مراجعه به سايت اطلاع‌رساني شهرداري از جزئيات اين طرح و وضعيت املاك‌شان مطلع شوند. طرح تفصيلي تهران، پايتخت را به 4 پهنه «سكونت»، «فعاليت»، «مختلط» و «حفاظت سبز» تقسيم كرده است؛ به‌طوري‌كه مجوز‌هاي جديد ساخت‌وساز براي سرمايه‌گذاران ساختماني در مناطق 22گانه متناسب با پهنه‌هاي در نظر گرفته شده صادر مي‌شود. در پهنه سكونت ارتفاع ساختمان‌هاي جديد بين 2 تا 6 طبقه و در صورت طرح توجيهي انبوه‌ساز، تا 12 طبقه قابل تعريف است. پهنه فعاليت، مناطقي از شهر را كه بسيار متراكم با دسترسي ضعيف است، دربرمي‌گيرد. در پهنه مختلط نيز ساختمان‌هاي با كاربري مسكوني و تجاري حداكثر در 9طبقه قابل احداث است؛ اما در پهنه حفاظت سبز، مجوز ساخت‌وساز صرفا براي كاربري‌هاي گردشگري و فرهنگي صادر مي‌شود. به گفته مشاور عالي طرح تفصيلي تهران، اين طرح قابليت انعطاف‌پذيري با تغيير شرايط اجتماعي اقتصادي را دارد.
 

 

متن طرح تفصيلي تهران در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفت؛ جزئيات كامل مقررات جديد ساخت‌وساز
تهران 4 قسمت مي‌شود

ساخت‌ خانه‌هاي «زير50متر» ممنوع شد
تقسيم پايتخت به پهنه‌هاي‌ «سكونت»، «فعاليت»، «مختلط» و «حفاظت‌سبز» ساخت‌وساز مسكوني فقط در دو پهنه مجاز است
گروه مسكن- مينا يوسفي: مجوز به هر نوع ساخت‌وساز در شهر تهران از امسال فقط براساس ضوابط جديدي كه در قالب طرح تفصيلي تهران تنظيم شده، داده مي‌شود و همه شهرداري‌هاي مناطق 22گانه موظفند پروانه ساخت را با رعايت كامل مقررات جديد، صادر كنند.
در طرح تفصيلي تهران كه متن كامل آن ديروز در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفت، پايتخت به 4 پهنه‌ «سكونت»،‌ «فعاليت»،‌ «مختلط» و ‌«حفاظت‌سبز» تقسيم شده است كه به موجب آن، زمين‌هاي قابل استفاده در شهر، برحسب قرارگيري در يكي از اين قسمت‌ها، مشمول يكي از انواع ساخت‌وسازهاي مجاز خواهد شد به اين معني كه در هر پهنه مقررات با ديگري متفاوت خواهد بود.
براين اساس، در پهنه ‌«سكونت» كه در نقشه‌هاي مخصوص شهرداري تهران مشخص شده و مناطق به‌خصوصي از شهر را شامل مي‌شود، مجوز ساخت‌وساز فقط براي كاربري مسكوني با تراكم 2 طبقه تا نهايت 6 طبقه صادر مي‌شود و براي يكسري از مناطق ويژه شهر نيز اجازه بلندمرتبه‌سازي با شرايط خاص، در حد 12 طبقه و بيشتر نيز داده خواهد شد. در طرح تفصيلي تاكيد شده براي بلندمرتبه‌سازي در مناطق ويژه، سازنده بايد طرح توجيهي بياورد.
پهنه‌ «فعاليت» قسمت‌هايي از شهر است كه وجه غالب آن، كار و فعاليت بوده و سهم سكونت در آن بسيار محدود است. اين پهنه مناطق بسيار متراكم تهران كه دسترسي‌هاي ضعيف به آن وجود دارد را شامل مي‌شود.
در پهنه فعاليت، ساخت‌وساز در قالب كاربري تجاري، اداري، خدماتي و صنعتي صادر مي‌شود. صدور پروانه مسكوني در اين پهنه فقط براي معدود پلاك‌هايي كه از قبل داراي عملكرد مسكوني و بهره‌برداري سكونتي يا پروانه پايان‌كار مربوطه بوده‌اند، مجاز است.
ارتفاع ساختمان‌هايي كه در پهنه فعاليت احداث مي‌شوند بين 2 تا 12 طبقه و حتي بيشتر خواهد بود، به اين معني كه در مناطقي از تهران كه در پهنه فعاليت قرار مي‌گيرند اجازه ساخت بلندمرتبه داده مي‌شود، اما كاربري اين سازه‌هاي بلند، غيرمسكوني خواهد بود.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، پهنه سوم كه ‌«مختلط» نام دارد، مناطقي از تهران را شامل مي‌شود كه در آنها، شهرداري اجازه ساخت‌وساز‌هاي توام يعني كاربري مسكوني و تجاري را با هم مي‌دهد. اين پهنه قسمت‌هايي از شهر تهران است كه از رشد خزنده فعاليت در بافت‌هاي مسكوني پديد آمده است.
در پهنه ‌«مختلط» حداكثر ارتفاع ساختمان‌هاي جديد 9 طبقه تعيين مي‌شود كه ساختمان‌هايي كه كاربري تجاري، اداري و مسكوني را با هم داشته باشند، حداقل بايد 4 طبقه ارتفاع را رعايت كنند. پهنه چهارم در تهران ‌«حفاظت‌سبز» نام گرفته كه مناطق بخصوصي در پايتخت كه به هيچ‌وجه نبايد در آنها ساخت‌وساز شود را شامل مي‌شود.
قسمت ‌«حفاظت‌سبز» نيز زمين‌هاي باز عمومي و خصوصي و همچنين پارك‌هاي جنگلي و زمين‌هاي مزروعي را در بر مي‌گيرد كه با توجه به اهميت اين پهنه براي پايتخت، مجوز ساخت‌وساز فقط براي كاربري‌هاي گردشگري و تفرج و همچنين خدمات آموزشي و درماني و فرهنگي و همچنين براي مديريت بحران و استقرارهاي موقت صادر مي‌شود. در پهنه حفاظت سبز حداكثر اجازه احداث 2طبقه بنا داده مي‌شود.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، پهنه‌ مسكوني بر روي نقشه‌‌اي كه شهرداري تهران از تهران ترسيم كرده، با حرف R، پهنه فعاليت با حرف S، پهنه مختلط با حرف M و پهنه حفاظت‌سبز نيز با حرف G مشخص شده است.
هزينه ساخت در مناطق ويژه افزايش مي‌يابد
معاون امور شهرسازي و معماري شهرداري تهران در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» درباره 4 پهنه‌اي كه تهران براساس آن تفكيك شده و در هر كدام از اين پهنه‌ها مقررات خاصي براي ساخت‌وساز اعمال مي‌شود، تصريح كرد: شهر تهران به عنوان كلانشهري با شرايط منحصر به فرد بايد براي ساخت‌وساز مشمول مقررات ويژه‌اي شود؛ يك نمونه از اين مقررات اعمال محدوديت براي مناطق سبز شهر است كه نبايد آسيب ببينند.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» اگر چه طبق متن طرح تفصيلي، تهران به 4 قسمت جداگانه تقسيم شده است، اما نقشه اين پهنه‌بندي‌ها هنوز منتشر نشده و قرار است از طريق سايت شهرداري در دسترس عموم قرار بگيرد.
در اين نقشه مخصوص، هر كدام از مناطق 22 گانه و محله‌هاي تهران مشخص شده‌اند كه در كدام يك از پهنه‌ها قرار دارند و با رويت آن مي‌توان مطلع شد كه در كدام منطقه تهران از اين به بعد مجوز بلندمرتبه‌سازي داده نمي‌شود يا اينكه كدام منطقه از شهر جزو حفاظت سبز قرار دارند.
به نظر مي‌رسد اين نقشه به اين زودي‌ها اعلام عمومي نشود و فقط در زمان درخواست مجوز و پروانه ساخت، از طريق شهرداري‌ها به متقاضيان پروانه، اطلاع داده مي‌شود.
خانه‌هاي خالي در شمال تهران
به گزارش «دنياي اقتصاد» مشاور طرح جامع شهر تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام كرد: از آنجا كه شهروندان قدرت خريد خانه‌هاي موجود در شمال شهر تهران را ندارند عمده اين آپارتمان‌ها خالي از سكنه هستند و در اين مناطق انباشت سرمايه به وجود آمده است.
مسعود شفيق افزود: مردم تهران اغلب در مناطق حاشيه‌اي اطراف سكونت دارند.

چرا تهران به سمت غرب کشید؟
تهران اگرچه طی سال‌های گذشته از هر سو رشد روز افزون داشته، اما بیشتر از تمام جهات‌، به سمت غرب گسترش پیدا کرده است.
توسعه پایتخت به سمت مناطق خوش آب و هوای غرب تصادفی نیست. در واقع گسترش شهر تهران به سمت غرب بر اساس نخستین طرح جامع تهران صورت گرفته است. طرح اولیه تهران که مطالعات آن از سال 1345 آغاز و در سال 1349 تصویب شد، تاکید کرده بود توسعه تهران بیشتر از سمت غرب انجام شود. در زمان تصویب این طرح تهران 80 کیلومتر مربع وسعت داشت و بنابر پیشنهاد طرح وسعتی 650 کیلومتر مربعی برای پایتخت در افق سال 1370 در نظر گرفته شد. همچنین در آن زمان بنا شد تهران به 10 منطقه تقسیم شود.
بعد از طرح جامع اول، یک طرح جامع نیز در سال 1370 تدوین شد که تاکنون مورد استناد مسوولان بوده است، اما به هر حال دلیل اصلی گسترش تهران به سمت غرب، همان طرح جامع مصوب سال 1349 است. منطقه 22 شاخص‌ترین منطقه غرب تهران محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر به وجود آمده است. این منطقه اكنون با گسترش در امتداد اتوبان تهران – کرج‌، پایتخت را به همسایه غربی خود يعني استان البرز متصل کرده است.
عكس: آكوسالمي


 

  منبع : دنیای اقتصاد
  13:13   دوشنبه 29 فروردین 1390  
 نظرات