اخبار   
 

 وام اجاره مسکن می‌آید

دولت از محل خط اعتباری مسکن‌مهر برای مستاجران هزینه می‌کند سقف وام در تهران روی مرز 10 میلیون تومان وام، نیمه دوم می‌آید با این توجیه که اجاره‌بها‌ تا آن زمان کاهش می‌یابد...

دولت از محل خط اعتباری مسکن‌مهر برای مستاجران هزینه می‌کند سقف وام در تهران روی مرز 10 میلیون تومان وام، نیمه دوم می‌آید با این توجیه که اجاره‌بها‌ تا آن زمان کاهش می‌یابد
نمایندگان ویژه دولت در تصمیم‌گیری‌های بخش مسکن، بعد از چند ماه بررسی روی طرح «پرداخت وام اجاره مسکن»، سرانجام رای موافق دادند و مصوب کردند این تسهیلات از نیمه دوم امسال با کاهش تب‌اجاره‌بها در تهران، در کل کشور پرداخت شود.
وام اجاره مسکن که عنوان آن «تسهیلات ودیعه» است فقط به افرادی که ساکن بافت‌های فرسوده هستند و تمایل دارند خانه قدیمی خود را نوسازی کنند، تعلق می‌گیرد تا در زمان ساخت‌وساز، بتوانند بخشی از هزینه اجاره یک واحد مسکونی را تامین کنند.
طی ماه‌های اخیر مقاومت‌هایی در مسیر پرداخت وام اجاره مسکن وجود داشت با این توجیه که ورود چنین تسهیلاتی به بازار اجاره مسکن می‌تواند منجر به تکرار داستان «وام خرید مسکن و افزایش قیمت در سال 86» شود، اما در مجوزی که هم‌اکنون برای وام ودیعه صادر شده، تاکید شده است این وام باید به صورت محدود داده شود. وام اجاره مسکن مخصوص ساکنان بافت‌های فرسوده، بین 4 تا 12 میلیون تومان است که سقف آن برای کلان‌شهر تهران در مرز 10 میلیون تومان خواهد بود.
مسوولان حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده در وزارت مسکن در نظر دارند نرخ سود تسهیلات ودیعه را در حد نرخ کارمزد تعیین کنند که این موضوع با توجه به اینکه باید مابه‌التفاوت نرخ کارمزد تا سقف 12 درصد از محلی تامین و به بانک مسکن پرداخت شود، باید از محلی مشخص تامین اعتبار شود.
نمایندگان ویژه دولت در شورای عالی مسکن برای جلوگیری از تاثیر تورمی اجرای طرح پرداخت تسهیلات ودیعه در بازار اجاره، تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند. این طرح قرار است از ابتدای نیمه دوم امسال اجرایی شود تا تب تقاضا در بازار اجاره و همچنین روند رشد اجاره‌بها تا آن زمان فروکش کند.
همچنین تعداد تسهیلاتی که قرار است پرداخت شود نیز محدود و در حد 3 هزار فقره است که البته فقط بخشی از آن سهم شهر تهران است. مسوولان بافت‌های فرسوده این شیوه ارائه تسهیلات ودیعه را مناسب و بی‌تاثیر روی نرخ‌های اجاره توصیف می‌کنند. هم‌اکنون در شهر تهران عمده نابسامانی‌ها در بازار اجاره به مناطق شمالی شهر مربوط می‌شود، اما در بافت‌های فرسوده که مالکان برای اجاره‌نشینی قطعا همین مناطق را انتخاب خواهند کرد، وضعیت اجاره‌بها تقریبا قابل قبول است.
هرچند برخی کارشناسان معتقدند پرداخت هر نوع تسهیلات خرید یا اجاره مسکن می‌تواند منجر به تحریک طرف تقاضا برای پرداخت بیشتر هزینه تامین مسکن و در نهایت افزایش نقدینگی و رشد تورم شود، اما به نظر می‌رسد کنترل نحوه پرداخت به‌صورت سهمیه 3 هزار فقره‌ای در سال، تاحدی از این وضعیت جلوگیری خواهد کرد.
برای وام‌اجاره کجا مراجعه کنیم؟
به گزارش دنیای‌اقتصاد، تسهیلات ودیعه مسکن قرار است از محل خط اعتباری مسکن‌مهر تامین و پرداخت شود که برای این منظور فعلا حدود 50 میلیارد تومان از خط 3500 میلیارد تومانی مسکن‌مهر به این بخش اختصاص داده شده است.
بانک عامل پرداخت‌کننده تسهیلات ودیعه، بانک مسکن تعیین شده است. طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به شرکت عمران و بهسازی شهری مربوط می‌شود. این شرکت امیدوار است با ارائه این تسهیلات، تمایل مالکان خانه‌های قدیمی و ریزدانه به تخریب و نوسازی برانگیخته شود و از این طریق مشکلات انبوه‌سازان برای ورود به بافت مرتفع شود.
بر این اساس، افرادی که واحد مسکونی آنها در بافت فرسوده قرار دارد، اگر قصد ساخت‌وساز داشته باشند، می‌توانند با در دست داشتن قرارداد اجاره و پروانه ساختمان از شهرداری، پس از ابلاغ مصوبه تسهیلات ودیعه، برای دریافت وام به بانک مسکن مراجعه کنند.احمد صادقی، معاون وزیر مسکن و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری درباره ضمانتی که باید در ازای دریافت تسهیلات ودیعه نزد بانک گذاشته شود، اعلام کرده است: در نظر داریم با نظام بانکی هماهنگ کنیم تا زمین ملک به عنوان ضمانت نزد بانک به رهن گذاشته شود تا افراد مشکلی از بابت تامین ضامن نداشته باشند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:08   دوشنبه 15 شهریور 1389  
 نظرات