اخبار   
 

 رشد اجاره مسکن در دو ماه اول سال تنها 5 درصد بوده است

وزارت مسکن در واکنش به خبر «رکود بازار مسکن دلیل رشد 35 درصدی اجاره بها» از قول لاهوتی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: رشد اجاره بهای مسکن در دوماه ابتدایی سال...

وزارت مسکن در واکنش به خبر «رکود بازار مسکن دلیل رشد 35 درصدی اجاره بها» از قول لاهوتی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: رشد اجاره بهای مسکن در دوماه ابتدایی سال تنها 5 درصد بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت مسکن و شهرسازی در پاسخ به خبری با عنوان «رکود بازار مسکن دلیل رشد 35 درصدی اجاره بها» که در تاریخ 22 تیرماه از قول مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود و عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس منتشر شده بود، جوابیه ای به شرح زی ارسال کرد.
در پاسخ وزارت مسکن آمده است: بر اساس آخرین اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی، رشد شاخص کل در دو ماه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد حدوداً 10 درصدی مواجه بوده است که این رشد برای شاخص اجاره مسکن حدود 5 درصد می باشد که به طور محسوسی کمتر از رشد شاخل کل می باشد. همچنین آخرین اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت املاک کل کشور نیز حاکی از آن است که رشد اجاره‌بها بسیار بطئی و ناشی از شروع فصل نقل و انتقالات و افزایش تقاضای موقتی می باشد و بر اساس شواهد و تجارب سالیان گذشته از نیمه دوم تابستان این تقاضا فروکش می نماید و بازار در نقطه تعادلی خود قرار می‌گیرد. بر اساس پاسخ وزارت مسکن، دولت و وزارت مسکن و شهرسازی با ارائه طرح مسکن مهر ضمن حذف زمین از قیمت تمام شده مسکن ساماندهی مالی و فنی طرح را مدنظر داشته است در این راستا نقش دولت و وزارت مسکن و شهرسازی سیاستگذاری و راهبری بوده و اجرا توسط خود مردم صورت می‌پذیرد.
بر اساس پاسخ وزارت مسکن، میزان تسهیلات مسکن در هر کشوری باتوجه به شرایط خاص آن کشور و با لحاظ عواملی همچون وضعیت عرضه و تقاضا، ظرفیت و توان وام دهندگان (سیستم بانکی) و وام گیرندگان (متقاضیان مسکن) و... تعیین می‌گردد. در شرایط کنونی با در نظر گرفتن ابعاد موضوع، وزارت مسکن و شهرسازی تحریک عرضه و نه تقاضای مسکن را سیاست بهینه می داند.
نگاهی به شواهد و تجارب گذشته نیز حاکی از آن است که به موازات افزایش تسهیلات خرید تنها قدرت خرید اسمی متقاضیان افزایش یافته و تحریک قیمتها، تأثیرات منفی بر قدرت خرید واقعی متقاضیان داشته است. لذا سیاست افزایش تسهیلات خرید مد نظر نمی‌باشد هرچند در زمان مقتضی مورد برررسی قرارخواهد گرفت. با این حال حمایت از تولید و عرضه مسکن در نهایت به نفع متقاضیان می باشد که به همراه سیاست‌هایی چون تبدیل تسهیلات ساخت به فروش اقساطی و همچنین ارائه تسهیلات یارانه‌ای در همین راستا صورت می پذیرد.
به گزارش فارس، مهرداد لاهوتی عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رایزنیها برای افزایش سقف وام خرید مسکن توسط برخی اعضای کمیسون عمران ادامه دارد، گفته بود: عدم رونق در خرید و فروش مسکن باعث رشد 35 درصدی اجاره‌بهای مسکن شده است.
  منبع : خبرگزاری فارس
  09:37   پنجشنبه 31 تیر 1389  
 نظرات