اخبار   
 

 نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا سال 97 به اتمام می‌رسد

نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) که بزرگترین طرح نوسازی کشور محسوب می شود با 38 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 97 به اتمام می‌رسد....

خبرگزاری فارس:نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) که بزرگترین طرح نوسازی کشور محسوب می شود با 38 درصد پیشرفت فیزیکی در سال 97 به اتمام می‌رسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید محمد میرشفیعی سخنگوی سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا(ع) در جمع خبرنگاران با تشریح این طرح عظیم ملی گفت:عملیات اجرایی طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا از سال 79 آغاز شد و در سال 87 با تشکیل یک مدیریت واحد در یک برنامه زمان بندی شده قرار شد این طرح در سال 97 به پایان برسد.
وی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای طرح 1500 میلیارد تومان هزینه شده است گفت:برای اتمام این طرح نیز 7 هزار میلیارد تومان نیاز است.
وی خاطر نشان کرد:طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مساحتی به وسعت 360 هکتار در بافت مرکزی شهر مشهد که 60 هکتار آن مربوط به اماکن متبرکه آستان قدس رضوی و 300 هکتار باقی مانده شامل منطقه ثامن است، اجرا می شود.
وی با اشاره به کلیات الگوی طرح یاد شده گفت: جمعیت ساکن در این محدوده در سال افق طرح برابر 53 هزار نفر در نظر گرفته شده و برنامه‌ریزی و طراحی امکانات تدارک شده برای جمعیت متحرک برابر 120 هزار نفر شب مسافر برای استراحت و 600 هزار نفر مراجعه کننده روزانه برای سایر کاربریها است.
میرشفیعی خاطر نشان کرد: در این طرح علاوه بر تعریض چهار خیابان اصلی منتهی به حرم امام رضا (ع) که در مجموع 15 متر به عرض هر خیابان در بخش پیاده اضافه می‌شود چهار خیابان شعاعی دیگر حد فاصل 4 خیابان وضع موجود اضافه خواهد شد و یک خیابان حلقوی به نام شارستان ارتباط این 8محور را برقرار خواهد کرد.
سخنگوی سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) ادامه داد: همچنین حد فاصل شارستان رضوی تا حرم مطهر باغ‌هایی با مبلمان زیبا به همراه فضای سبز احداث خواهد شد.
به گفته وی، برای ایجاد رفاه برای زائران به خصوص زائران کم توان و ناتوان پله‌های برقی در مسیر ره باغ احداث خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: همچنین برای نخستین بار در کشور برای نوسازی این بافت از تونل‌ انرژی به طول 13 کیلومتر استفاده شده که تاکنون 2 کیلومتر آن احداث شده است.
به گفته وی،در تونل انرژی،لوله های آب و گاز و سیمها و کابل های مخابرات از این تونل منتقل خواهند شد.
* احداث 10 هزار تخت ارزان قیمت برای زائران کم درآمد
میرشفیعی گفت: یک بخش از نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) بحث زائران کم درآمد است که فاز مطالعاتی 10 هزار تخت ارزان قیمت برای زائران کم درآمد نیز در این پروژه آغاز خواهد شد.
* طرح مشارکتی مردم در کنار حرم
سخنگوی سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) گفت: طرح دیگری نیز در قالب طرح مزبور اجرا شده است که در کنار حرم امام رضا (ع) طرح مشارکتی مسکن ثامن مردم در احداث واحدهای مسکونی 50 متری مشارکت داشته باشند. به گفته وی، در فاز اول ساخت 1000 واحد مسکونی با مشارکت مردم انجام شده است.
  منبع : خبرگزاری فارس
  06:24   چهارشنبه 13 مرداد 1389  
 نظرات