اخبار   
 

 تازه ترین نرخ‌های فروش واحدهای مسکونی در تهران

مشاوران املاک باسابقه درباره نحوه تشخیص قیمت واقعی از نرخ‌های غیرواقعی و کاذب تاکید می‌کنند: بهترین راه، کسب اطلاع درباره قیمت یک واحد مشخص از چندین بنگاه مسکن است...

مشاوران املاک باسابقه درباره نحوه تشخیص قیمت واقعی از نرخ‌های غیرواقعی و کاذب تاکید می‌کنند:
بهترین راه، کسب اطلاع درباره قیمت یک واحد مشخص از چندین بنگاه مسکن است. از آنجا که در محله ها، معمولا تعداد زیادی بنگاه وجود دارد با پرسش از آنها می‌توان حدود نرخ طبیعی واحدهای مسکونی را شناسایی کرد.
با توجه به کاهش قیمت و رکود در بازار مسکن طی 2 سال اخیر، همچنان در هر منطقه‌ای از تهران می‌توان شاهد یکسری از فروشنده‌ها بود که قیمت‌های گزافی را برای فروش ملک خود تعیین می‌کنند.
بسیاری از بنگاه‌داران این دسته از مالکان در بازار مسکن را به عنوان فروشندگان غیرواقعی اعلام می‌کنند چراکه فعالان مسکن عقیده دارند فروشنده‌های واقعی، ملک خود را با نرخ حقیقی یا طبق ارزش بازار منطقه مورد نظر پیشنهاد می‌کنند. یکی از مشاوران املاک واقع در خیابان سهروردی شمالی در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: بی‌قانونی بخشی از بازار مسکن که مربوط به تعیین نرخ فروش است، باعث شده تا برخی از مالکان قیمت‌های دلخواه برای فروش ملک خود اعلام کنند و همین مساله باعث شده است تا بازار مسکن در این محدوده با قیمت‌های کذایی روبه‌رو شود.
مجتبی رحیمی در ادامه گفت: در حال حاضر در خیابان سهروردی شمالی 60 درصد از فروشندگان ملک‌های خود را با قیمت‌های ناعادلانه‌ای برای فروش به بازار عرضه می‌کنند و اکنون قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز در این خیابان بین 2 میلیون و 600 هزار تا 3 میلیون تومان از سوی مالکان تعیین می‌شود.
از سوی دیگر، محمد صالحی بنگاهدار دیگری در خیابان زمزم در رابطه با این مساله اظهار کرد: 2 احتمال وجود دارد که باعث می‌شود مالکان در بازار قیمت‌های واقعی برای فروش پیشنهاد نکنند. در برخی مواقع، مالکان ملک خود را به دلیل اینکه در دوره گرانی مسکن خریداری کرده‌اند و حالا قصد فروش با توجه به افت قیمت را دارند، حاضر به ضرر نیستند و به همین خاطر آن را با نرخ‌های بالا همچون نرخ سال‌های 86 برای فروش به خریدار واگذار می‌کنند.
یا اینکه برخی از سازنده‌ها سرمایه هنگفتی را خرج ساخت سازه خود کرده‌اند و حال که زمان فروش واحدها رسیده است تصمیم دارند مبلغی را بیش از سرمایه خود به عنوان سود از خریداران دریافت کنند.
در حال حاضر مالکان قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در خیابان زمزم را از 800 هزار تا یک میلیون تومان اعلام می‌کنند و به‌طور کلی، 20 درصد از مالکان در این محدوده نرخ‌هایی بیش از ارزش واقعی برای فروش پیشنهاد می‌کنند.
در همین حال در محدوده میدان ولیعصر بنا به گفته تعدادی از بنگاه‌داران مسکن تنها 50 درصد از مالکان این روزها نرخ فروش ملک خود را طبق ارزش منطقه تعیین می‌کنند. بنابراین 50 درصد مابقی مالکان قیمت‌هایی را اعلام می‌کنند که بتوانند با توجه به دریافت مبلغ مورد نظر، نیاز مالی خود را برطرف کنند.
احمد نوشی تاکید کرد: این روزها بیشتر شاهد اعلام نرخ‌های غیرواقعی در بازار اجاره هستیم تا بازار فروش. به‌طور یقین هر زمان که قسمتی از بازار با فصل رونق مواجه می‌شود قیمت‌ها دچار تناقض با یکدیگر می‌شوند و در زمان فعلی که فصل جابه‌جایی مستاجران است، بسیاری از متقاضیان عقیده دارند که قیمت‌ها طبق یک قانون مشخصی تعیین نمی‌شود و اکثر موجران با پیشنهاد نرخ‌های اجاره سنگین ماهیانه برای خود منبع درآمد ایجاد کرده‌اند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  10:21   پنجشنبه 31 تیر 1389  
 نظرات