اخبار   
 

 انتقال کوانتومی اطلاعات با سرعت بسیار بالا

دانشمندان پس از سال‌ها تلاش سرانجام موفق به ساخت و بهره‌برداری از شبکه کوانتومی پیشرفته‌ای شده‌اند که می‌تواند برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد و این عرصه را به طور کامل متوجه کند...

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، اگرچه تاکنون انواع مختلف سیستم‌های دوربرد انتقال اطلاعات ارایه شده بود، اما تمام این سیستم‌ها با سرعت پایین اطلاعات را جابجا می‌کردند و یا در فرآیند صورت گرفته توسط آن‌ها به بخشی از اطلاعات آسیب وارد می‌شد.
اما هم‌اکنون گروهی از دانشمندان که نام خود را Schrodinger's cat گذاشته‌اند، روش جدیدی ارایه کرده‌اند این امکان را فراهم می‌کند تا اطلاعات طی شبکه کوانتومی با سرعت بالا و بدون هرگونه آسیب منتقل شوند.
فناوری جدید آن‌ها با نام "انطباق کوانتومی " شناخته می‌شود و در آن اطلاعات می‌توانند طی شبکه‌ای ویژه با سرعت بسیار بالا و بدون هرگونه آسیب احتمال به مقصد مورد نظر منتقل شود. رایانه‌های کوانتومی که هم‌اکنون به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاعات را به صورت کیوبیت(Quibit) در خود ذخیره می‌کنند که این فرمت ویژه در آن واحد هر بیت را به صورت صفر و یک می‌شناسد. این فرآیند به اطلاعات امکان می‌دهد تا در هر لحظه تمامی مشکلاتی که برای آن‌ها به وجود می‌آید را از بین ببرند.
کارشناسان برای انجام این فرآیند پهنای باند جدیدی به وجود آورنده‌اند که در آن بیت‌های صفر در جریان انتقال اطلاعات دوربورد جدا می‌شوند و در نهایت به بیت‌های یک می‌چسبند. کلیه فرآیند گزینش، ارسال و دریافت اطلاعات در این سیستم جدید تحت محیط کوانتومی صورت می‌گیرد تا اطلاعات با سرعت بالا و امنیت مناسب به مقصد برسند.
مدیریت این گروه تحقیقاتی برای به ثمر رسیدن فرآیند انتقال کوانتومی اطلاعات را محققان دانشگاه توکیو و سازمان فیزیک کاربردی ژاپن در دست داشتند.
در این اقدام محققان "مرکز فناوری اطلاعات و فعالیت‌های رایانه‌ای کوانتومی " در دانشگاه نیو ویلز انگلیس نیز حضور داشتند.
  منبع : خبرگزاری فارس
  12:01   دوشنبه 29 فروردین 1390  
 نظرات