اخبار   
 

 قالیباف: پرونده های شهرسازی در شهرداری نماند

شهردار تهران با بیان اینکه چهار میلیون پرونده شهرسازی باید در اختیار چهار میلیون شهروند تهرانی قرار بگیرد و دیگر نباید هیچ پرونده شهرسازی در شهرداری تهران باقی بماند، تاکید کرد: این یک تصمیم قطعی در شهرداری تهران است...

محمدباقر قالیباف در مراسم اعطای مدرک بین‌المللی شهروند الکترونیک به عده‌ای از شهروندان منطقه 13 که این دوره را با موفقیت سپری کرده‌اند، با انتقاد از صف‌های طولانی برای اخذ پرونده‌های شهرسازی، عنوان کرد: این موضوع به منزله پا گذاشتن بر کرامت همه انسان‌هاست. وی با بیان اینکه نگهداری پرونده‌های شهرسازی در شهرداری تهران با هزینه بیت‌المال انجام می‌شود، یادآور شد: این درحالیست که با تحویل پرونده‌ها به شهروندان، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه به حقوق آنها نیز احترام گذاشته‌ایم.
قالیباف با تاکید بر اینکه پاسخگویی به بسیاری از خواسته‌های شهروندان که مدیران یک نظام اسلامی برای آن تلاش می‌کنند نیازمند بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است، اظهار کرد:
امروز حتی افرادی که انقلابی نیز نیستند از فساد اداری در برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌ها رنج می‌برند، در حالی که با توسعه فناوری و اطلاعات می‌توانیم زمینه ایجاد فساد اداری را برطرف کنیم. وی با تاکید بر اینکه مساله فناوری اطلاعات امری صوری، تجملاتی و زاید نیست، یادآور شد: این موضوع یک امر اثرگذار و مهم در کلیه ابعاد زندگی شهروندان است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه زمانی که موضوع اصلاح گواهینامه و گذرنامه در دوران خدمت بنده در نیروی انتظامی مطرح شد، مقاومت‌های سنگینی صورت گرفت، افزود: در آن مقطع زمانی دولت نیز به شدت با این موضوع مخالفت می‌کرد اما امروز شهروندان از اصلاح فرایند صدور گواهینامه و گذرنامه راضی هستند. وی با اذعان به اینکه بخشی از ارتباطات ناصحیح در حوزه شهرداری تهران نیز وجود دارد، در عین حال گفت: این قبیل روابط مربوط به دوره خدمت بنده در شهرداری نبوده بلکه از دوران گذشته چنین روابطی در مناسبات اداری وجود داشته است.
قالیباف در ادامه با اشاره به تلاش چهل ‌ماهه شهرداری تهران برای تحت وب قرار دادن ضوابط شهرسازی به منظور واگذاری این امر به بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگترین مرکز شهرداری که امکان بروز فساد اداری در آن وجود دارد، حوزه شهرسازی است که با بهره‌گیری از امکانات فناوری اطلاعات می‌توان بخش قابل توجهی از این معضل را برطرف کرد.
قالیباف با اشاره به اینکه یکی از مصادیق برقراری عدالت، ارائه اطلاعات صحیح به عموم افراد جامعه است، اضافه کرد: امروز بخشی از خدمات شهرداری تهران به اطلاع مردم نمی‌رسد و شاید از هر یک‌هزار نفر تنها یک نفر از امکانات شهری که می‌تواند از آن استفاده کند مطلع باشد که نمونه‌ای از این دست آرم طرح ترافیک است. به اعتقاد قالیباف، صدور الکترونیکی آرم طرح ترافیک در سال جاری موجب جلوگیری از بسیاری از باندبازی‌ها و دخیل شدن روابط در این زمینه شد.
وی محترم شمردن کرامت انسانی، صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه‌ها را از دیگر مزایای استفاده از امکانات الکترونیکی در مدیریت شهرداری عنوان و خاطرنشان کرد: وضعیت شهر تهران در برخی از حوزه‌ها زیبنده ما نیست و معلوم نیست که در برخی از رتبه‌بندی‌ها تهران در کدام پله قرار گرفته است. وی ادامه داد: این در حالیست که زبان فارسی جزو سه زبان اول اینترنت است.
شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از امکانات مجازی ممکن است آسیب‌هایی را نیز به همراه داشته باشد، یادآور شد: راه حل مقابله با این آسیب‌ها درست توسعه دادن خدمات الکترونیکی است. به گفته وی، مقولاتی همچون فیلتر و محدودیت در استفاده از اینترنت مختص کشور ما نیست و در اغلب کشورهای جهان چنین محدودیت‌هایی پیش‌بینی شده است. وی در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از فضای مجازی برای حفظ و بسط فرهنگ دینی و مذهبی، اظهار کرد: ممکن است برگزاری یک مراسم مذهبی با صرف وقت و هزینه فراوان حداکثر سه هزار مخاطب داشته باشد در حالی که اگر از فضای مجازی برای این هدف استفاده شود با میلیون‌ها مخاطب همراه می‌شود.
شهردار تهران با بیان اینکه در برخی از دیدارهای دو یا چندجانبه با شهرداران دیگر کلانشهرهای دنیا نمی‌توانم برخی از مواردی را که در شهر تهران وجود دارد ذکر کنم، اظهار کرد: به عنوان نمونه تولید روزانه هشت هزار تن زباله در 10ماه و 11 هزار تن زباله در دو ماه، از سال موضوعی است که هرگاه دیگر شهرداران کلانشهرها با آن مواجه می‌شوند به شدت متعجب می‌شوند.
به گفته قالیباف، این حجم از زباله در تهران سه بار پیاده و سوار می‌شود، به گونه‌ای که جمع‌آوری هشت هزار تن زباله به منزله جابجایی 24 هزار تن زباله محسوب می‌شود. قالیباف یادآور شد: این در حالیست که در برخی از شهرهای توسعه یافته جمع‌آوری زباله در دوره‌های سه روزه، هفتگی و یا حتی دو هفتگی انجام می‌گیرد. به گفته وی، کاهش 10 درصد از زباله تولیدی در شهر تهران می‌تواند هزینه ساخت دو بزرگراه را تامین کند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز تهران برای شهرداری یک نقطه قوت است، خاطرنشان کرد: این توسعه فضای سبز در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این 60 درصد فضای سبز تهران با آب شرب آبیاری می‌شد در حالیکه اکنون بیش از 98 درصد این فضای سبز از طریق آب‌های قنات آبیاری می‌شود. در این مراسم، باشگاه شهروندان الکترونیک با عضویت شهردار تهران افتتاح شد.
  منبع : شاسا
  12:16   پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390  
 نظرات