اخبار   
 

 انتقاد قالیباف از ساخت‌وسازهای جدید

شهردار تهران با حضور در همایش بررسی چالش‌های تولید مصالح‌ساختمانی، ضمن پاسخ به اعتراض‌های اخیری که مهندسان ناظر به طرز صحبت‌کردن او وارد کرده‌ بودند، از غیراستاندارد بودن مصالح‌ساختمانی...

شهردار تهران با حضور در همایش بررسی چالش‌های تولید مصالح‌ساختمانی، ضمن پاسخ به اعتراض‌های اخیری که مهندسان ناظر به طرز صحبت‌کردن او وارد کرده‌ بودند، از غیراستاندارد بودن مصالح‌ساختمانی در کشور انتقاد کرد و گفت: بسیاری از ساختمان‌هایی که همین امروز در تهران احداث می‌شود از ابتدا جزو بافت‌فرسوده هستند.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، محمد باقر قالیباف گفت: تهران در تولید مصالح استاندارد برای سایر کشور الگو است؛ اما آیا این تولید واقعا استاندارد است، من به همکارانم نیز گفته‌ام آسفالتی که در جاده خراسان 38 سال پیش ایتالیایی‌ها ساختند با آسفالتی که امسال خودمان ریختیم قابل مقایسه نیست، حتی آسفالت تهران نیز همین طور است و هنوز تضمین پنج ساله برای آسفالت نداریم و همه این‌ها به این دلیل است که فرآیند کارمان خراب است و می‌بینیم که در فرم کار تاثیر گذاشته است.
شهردار تهران افزود: حتی حمل مصالح ما هم استاندارد نیست، از حمل بتن گرفته تا آسفالت و سایر مصالح، بسیاری از ساخت و سازهایی را که امروز تازه انجام شده در همین ابتدای کار جزو بافت فرسوده هستند.
چطور ساختمانی را ندیده، امضا می‌کنید؟
قالیباف ادامه داد: گاهی دوستان سازمان نظام مهندسی از دست ما ناراحت می‌شوند و گاهی به من توصیه‌هایی از جنس مصلحت‌های سیاسی می‌کنند؛
اما من در زندگی هرگز به خود اجازه نمی‌دهم وقتی شیعه علی (ع) هستم و مولا فرموده که وای بر من اگر حقی را فدای مصلحتی کنم، کاری جز این انجام دهم، من به این دوستان می‌گویم، معترض هستم که چطور شما ناظر ساختمانی هستید که آن را نمی‌بینید و همه چیز آن را امضا می‌کنید، هرچند همه این‌طور نیستند؛ اما همین عده محدود هم نباید باشند، پس می‌بینیم که وقتی در قبول و کنترل نقشه‌ها اشکال داریم، در فرآیند کار اشکال ایجاد می‌شود و آن را اصلاح نمی‌کنیم.
وی افزود: به عنوان یک شهردار می‌گویم که در تهران ما در حوزه شهرسازی نابسامانی داریم، چنانچه یک مهمان خارجی به من گفت که در حوزه فضای سبز، نظافت و غیره تهران بسیار خوب است؛ اما در حوزه شهرسازی نابسامان است و حتی المان‌هایی که در بسیاری از کشورها موضوعیت دارند و به دنبال آن هستند، در شهر ما وجود ندارد.
قالیباف با تاکید بر اینکه باید در بخش‌های مختلف صنعتی و فنی تلاش کنیم تا فرآیند را اصلاح کنیم، تصریح کرد: اگر این اصلاح انجام نشود، زخم‌های عمیقی بر پیکر شهرمان وارد می‌شود، چنان چه وقتی عده‌ای می‌فهمند که تهران با 10 میلیون نفر جمعیت سیستم فاضلاب ندارد، برایشان غیرقابل قبول است و ما هیچ‌وقت به این موضوعات عمیق نپرداختیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در شهرهای مهم دنیا تاسیسات زیر زمین از روی زمین بیشتر است تا آسایش مردم به این شکل فراهم شود، افزود: پایداری شهر به میزان تاسیسات زیر زمینی است، شهری با آب، برق، گاز و تلفن هستیم، اما کانال تاسیسات نداریم، به راستی آیا نیروی این کار یا مصالح مورد نیاز آن را نداریم؟ همه را داریم و این برای ما از نان شب هم واجب‌تر است و حتی قانون مربوط به آن را داریم، اما به دنبال پاسخی برای آن نیستیم.
  منبع : دنیای اقتصاد
  12:09   یکشنبه 18 مهر 1389  
 نظرات    
 
محمدرضا جمشیدیان 22:33 یکشنبه 18 مهر 1389
6
 محمدرضا جمشیدیان
با عرض سلام و احترام،

وقتی می گوئیم مهندس ناظر باید یک پروژه را ببیند و بعد امضاء کند، این بدان معنی است که شناخت درستی از وضعیت و نحوه ساخت پروژه های ساختمانی در ایران نداریم.
واقعاً مهندس ساختمان باید چه چیزی را ببیند؟ آیا اصولاً پروسه ای تعریف شده است که به اجزاء مختلف دست اندرکار یک پروژه ساختمانی وزن بدهد و سپس بگوید هر کسی چه مقدار و در کجا مسئولیت دارد و چه بخش را باید ببیند؟

به نظر می رسد آقای شهردار هنگام بتن ریزی یک ساختمان آنجا حضور نداشته اند. شما می توانید صحنه بتن ریزی را چیزی شبیه به میدان جنگ تصور کنید. هنگامی که سوت مسابقه بتن ریزی نواخته می شود، کارگرانی که باید به سرعت کارکنند تا بتوانند با اتمام پروژه نان شب خود و خانواده شان را تامین کنند، رانندگانی که باید سرویس های بیشتری حمل کنند تا بتوانند خط فقر را از سر بگذرانند، پیمانکاری که همه حیثیت، اعتبار و سرمایه خود را به دست این کارگران سپرده است و ده ها پروسه غیرقابل پیش بینی و کنترل دیگر شروع می شود.
در این بین فرهنگ قهرمان پرور ما بیکار نیست. برای فرافکنی همه آن اتفاق غیر قابل کنترلی که در حال وقوع است، دوباره برای خود سوپرمنی این بار در عرصه ساختمان تعریف می کند و نام او را مهندس می گذارد.
شهردار می گوید مهندس ناظر باید ساختمان را ببیند، پیمانکار و همه مجموعه ساختمانی دل خوش می کنند که مهندس ناظر ساختمان را دیده است و بدتر از همه بزرگترین قربانی این مجموعه خود مهندسی است که تصور می کند با قبول همه مسئولیت های ساختمان واقعاً تبدیل به یک سوپر من شده است.

همه این موارد دست بدست هم می دهند تا همه با هم دروغ بزرگی بگوئیم و ادعا کنیم داریم ساختمان های مهندسی می سازیم.

آقای شهردار و سایرین توجه ندارند که ساخت یک ساختمان یک پروسه است که روند آن جزء به جزء باید قبلا تعریف شده باشد. در این پروسه طولانی، مهندس ساختمان تنها بخش کوچکی از این ماجراست.
بهتر است نقشی را که برای او به عنوان سوپرمن ساختمان ها تعریف کرده ایم از اذهان پاک کنیم.

ما نیاز به طراحی پروسه های ساخت داریم.

از سوی دیگر فقدان منابع اطلاعاتی روند ساخت ساختمان ها را تبدیل به یک کار کاملاً تصادفی کرده است. شما باید کارفرمای خوش شانسی باشید که بتوانید با پیمانکار قابلی قرارداد ببندید. پیمانکار شما باید بسیار خوش شانس باشد که اسیر تغییرات قیمت ها، پیمانکاران دست دوم بی کفایت و ده ها اگر و امای دیگر نگردد و مهندس ناظر باید خوش شانس تر از همه باشد که بتواند مجموعه ای را نظارت کند که عملاً در شکل گیری فرایندهای هیچکدام از بخش های آن دخیل نیست اما باید همه مسئولیت های آن را بپذیرد.
اگر خوب نگاه کنیم، فقدان منابع اطلاعاتی سازمان یافته ما را به این سرنوشت دچار کرده است.

چه کسی باید این پروسه ها را تعریف کند؟ چه کسی باید این اطلاعات را سازماندهی کند؟
آقای شهردار. اگر شما که به عنوان مسئول یکی از مهم ترین نهادهای ساخت و ساز خود شاکی مسئله باشید و اگر دردها و درمان ها را نشناسید آن وقت تکلیف ما پائین نشینها دیگر روشن است.

برای حل مسئله نیازمند سرمایه گذاری فکری هستیم.
با امید روزی که متفکرین در کشور ما جایگاه مناسب خود را بدست بیاورند.
م افتخاری 12:28 دوشنبه 19 مهر 1389
5
 م افتخاری
با تائید نظر آقای مهندس جمشیدیان باید عرض کنم که:
به گفته دوستی "پروژه‌های ساختمانی که در زمره مهمترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌ها دسته بندی میشوند دارای گسستگی عمیقی در زمینه گروه کاری است . تفاوت اجرا کننده و دستور دهندگان اعم از طراح ، محاسب و ناظر اگر نه از زمین تا آسمان که خیلی زیاد است. مانند اینکه شما بخواهید با کلنگ و تیشه به تعمیر یک دستگاه بسیار ظریف و حساس الکترونیکی بپردازید.
البته باید گفت اگر همین ابزار و افراد در جای خود قرار گرفته و طبق برنامه‌ای مدون به انجام وظایف خود بپردازند، میتوان از نتایج آن بهره‌مند شد همانگونه که برخی سازه‌های ساخته شده در دوران نه چندان دور از همترازان جدیدشان بسیار کیفیت بالاتری دارند.
به هر حال به نظر میرسد که اگر قبل از فعالیت اعضای دیگر درگیر در یک پروژه ، افکار به حرکت درآیند ، نتیجه بهتری حاصل گردد.(چیزی که در این زمانه علیرغم نیاز مبرم به آن کمتر شاهدش هستیم.)
بازگشت به سخنان ابتدائی بحث ، حال با توجه به این گسست عمیق متاسفانه به دلایل مختلف که دلایل مادی و از آن مهمتر دلایل معنوی (نظیر عدم اعتنا به هویت و مسولیت خطیر آنچه به نام مهندسی آنرا میشناسیم) متاسفانه به جای ارتقائ همه جانبه عوامل اجراکننده به تنزل شخصیت متفکران و فرماندهان آنهم با سرعت بالا و جدیت بسیار پرداخته‌ایم.
درانتها و در راستای آرزوی آقای مهندس جمشیدیان باید آرزو کنم روزی را که در این خاک همه چیز در جایگاه خود قرارگیرد و یا حداقل فاصله‌اش با جایگاه واقعی‌اش کمتر شود....