اخبار   
 

 کارفرمایان دولتی به قراردادهای پیمانکاری متعهد نیستند

نایب رئیس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمرانی در ایران گفت: کارفرمایان دولتی پروژه های عمرانی در برابر قرار دادهای مربوطه هیچگونه تعهدی ندارند و تداوم روند کنونی موجب ورشکستگی پیمانکاران خواهد شد...

' حسن سعادتمند ' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : براساس قراردادهای عمرانی چنانچه میزان مطالبات پیمانكار به سقف 20 درصد مبلغ پیمان برسد ، باید نسبت به فسخ قرار داد اقدام شود ، اما تاكنون این امر صورت نگرفته است .

وی افزود: مطابق قرار داد های مربوط به پروژه های عمرانی چنانچه كارفرما در پرداخت ها تاخیر داشت ، باید نسبت به پرداخت سود سالانه اقدام كند كه این مهم نیز اجرا نمی شود .

سعادتمند خاطرنشان ساخت : مشكل دیگری كه در ارتباط با قرار دادهای عمرانی وجود دارد، عدم واریز پیش پرداخت است و ادعای اینكه پیمانكار باید 30 درصد از ارزش قرار داد را خود سرمایه گذاری كند .

وی انعقاد قراردادهای پیمانكاری با قیمت مقطوع را به عنوان مشكل دیگر این بخش ذكر كرد و گفت: قراردادهای مقطوع با مخاطره زیادی برای پیمانكاران مواجه است و در اینگونه قرار دادها كه مربوط به ساختمان سازی می شود وجود معارضین اراضی موجب پیچیدگی روند فعالیت در این بخش می شود .

سعادتمند اضافه كرد: پیمانكاران صورت وضعیت فعالیت های صورت گرفته را پس از تایید دستگاه نظارتی و مشاور در اختیار كارفرمایان قرار می دهند ، اما كارفرما به تعهدات خود عمل نمی كند و پیمانكار را با بلاتكلیفی و عدم پشتوانه قانونی مواجه است .

وی با بیان اینكه نرخ تورم در طول سال دارای نوسان و غیر قبال پیش بینی است ، گفت : برخی از مصالح شاخص مانند آهن ، میلگرد و سیمان باید از مابه التفاوت برخوردار باشد ، اما كارفرما برای هیچیك از اقلام مصالح ساختمانی مابه التفاوت نمی پردازد و آن را غیرقانونی می داند .

سعادتمند گفت : امروز كانون سراسری با تقاضاهای زیاد پیمانكاران مبنی بر دعاوی مطرح شده بین كارفرما و پیمانكار مواجه است ، درحالی كه تعهد كارفرما به مفاد قرار دادها مشكلات زیاد در ارتباط با پروژه های عمرانی را برطرف می سازد .

وی در ارتباط با مشكلات شاخص با دستگاه های دولتی در خصوص قرار دادهای پیمانكاری ساختمان سازی از سازمان نوسازی مدارس نام برد كه قرار دادهای مقطوع را به پیمانكار تحمیل می كنند و پیمانكار هم برای تداوم فعالیت خود، باید مخاطره را بپذیرد .

  منبع : ایرنا
  12:10   چهارشنبه 24 خرداد 1391  
 نظرات    
 
مجید صابر 20:19 چهارشنبه 24 خرداد 1391
0
 مجید صابر
اظهار نظر آقای سعادتمند احتمالا غیر کارشناسی و با هیچ بندی از شرایط عمومی پیمان قابل استناد نیست.
غلامرضا رزمگیر 00:03 پنجشنبه 25 خرداد 1391
3
 غلامرضا  رزمگیر
در شرایط عمومی پیمان در بیش از هشتاد مورد عنوان کارفرمامی تواند پیمانکار موظف است وجود دارد .هرچند این شرایط ظالمانه ویک طرفه می باشد اما باز هم توسط کارفرما نادیده گرفته می شود.تنها یک مورد در شرایط عمومی عنوان کارفرما مؤظف است درج شده وآن هم پرداخت به موقع مطالبات است ویافتن رعایت تنها یک مورد در این خصوص هم خیلی نادر است.
فسخ قرارداد در صورت رسیدن مطالبات به حدی مشخص در چارچوب پیمان وشرایط عمومی وجود ندارد شاید جناب آقای سعادتمند در شرایط خصوصی اشاره داشته است. عدم رعایت شرایط ارجاع کار به صورت مقطوع (عدم معارض ، تامین به موقع اعتبار)این شیوه ارجاع را نا کارآمد نموده است حق با آقای سعادتمنداست. هیچ کارفرمائی سود مبلغ صورت وضعیت های معوقه را با وجود صراحت قانونی در قرارداد های سرجمع پرداخت ننموده است.واین رشته سر دراز دارد....
م افتخاری 15:04 شنبه 27 خرداد 1391
0
 م افتخاری
عدم وقوف پیمانکاران به حقوق خود و نادیده انگاشته شدن این حقوق توسط کافرمایان، سبب کندی پروژه‌ها و ایجاد روابط ناسالم شده است