اخبار   
 

 یک پیشنهاد به وزیر مسکن

هفته گذشته یکی از دوستان، برای پیگیری آخر و عاقبت پروژه‌ای که برای او و اعضای تعاونی‌اش تحت عنوان مسکن‌مهر در یکی از شهرهای جدید اطراف تهران، گفته می‌شود در حال ساخت است، به این شهر سفر کرد و عصر همان روز در تماسی با خبرنگار دنیای‌اقتصاد روند ساخت‌وسازهای 99ساله در اطراف پایتخت را این‌طور توصیف کرد: «ساعت 10 صبح وارد شهر شدم و بلافاصله با تابلوهایی که در آن اسامی انواع شرکت‌های ساختمانی و معرفی پروژه‌های مسکن‌مهر بود، برخورد کردم...

کمی جلوتر از تابلوها، چشمانم به انبوه بلوک‌های چندین طبقه که بعضی از آنها اسکلت فلزی بود و بعضی دیگر در مرحله آجرچینی قرار داشت، افتاد و تازه متوجه شدم این مسکن‌مهر که مسوولان می‌گویند در حال ساخت است، واقعا شروع شده و به مرحله احداث و سقف‌زنی طبقات رسیده است. کنجکاو شدم و در مسیر خاکی که به این ساختمان‌ها می‌رسید، رفتم تا از نزدیک مسکن‌مهر را ببینم. اما وقتی به یکی از همین ساخت‌وسازها رسیدم، ساختمان شبیه کارگاه‌های متروکه بود!
جلوتر رفتم و وارد کارگاه که شدم متوجه شدم کار تعطیل است و کارگری کار نمی‌کند. سراغ ساختمان مجاور رفتم و همین وضعیت را آنجا هم ملاحظه کردم.
از دیدن مسکن‌مهر منصرف شدم و سوار بر خودرو از جلوی تعدادی دیگر از این پروژه‌ها عبور کردم و متاسفانه جنب‌وجوشی در ساخت‌وسازها به جز تعداد محدودی که در آنها کارگران بیشتر برای گذراندن ساعت فعال بودند، ندیدم.»
آنچه را که این شهروند به عنوان متقاضی و شخص پیگیر در مسکن‌مهر روایت کرده، نمای واقعی و غیرقابل انکار از عملکرد سازنده‌ها یا انبوه‌سازان مسکن‌مهر است که حتما و به‌طور قطع با آنچه در قالب بازدیدهای وزارتی از این پروژه‌ها انجام می‌شود، تفاوت دارد.
علی نیکزاد، وزیر مسکن هفته‌ای حداقل سه مسافرت کاری به یکی از مناطق شهری کشور انجام می‌دهد و هر بار از همه پروژه‌های 99ساله بازدید می‌کند و در محل، مشکلات ریز و درشت در مسیر را حل و فصل می‌کند. یعنی به معنای واقعی تلاش می‌کند تا اختلاف‌های احتمالی موجود بین انبوه‌سازان با سازمان مسکن استان‌ها را رفع و رجوع کند.
به همین دلیل هم است که اطرافیان وزیر می‌گویند اگر این بازدید‌ها نبود، کار پیش نمی‌رفت! اما آیا مسوولان مسکن‌مهر برای بعد و قبل از بازدید نیز برنامه‌ای دارند؟ آیا صحت گزارش‌های مکتوبی که تحت عنوان پیشرفت‌‌های هفتگی ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر، در داخل سامانه اینترنتی مسکن‌مهر در وزارت مسکن وارد می‌شود، کنترل می‌شود؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها، یک پیشنهاد به وزیر مسکن قابل طرح است که با توجه به نتایج مثبتی که طی ماه‌های اخیر از بابت دریافت نظرات در وزارت مسکن، حاصل شده، به نظر می‌رسد قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.
پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای که تحت عنوان مسکن‌مهر در وزارت مسکن به ریاست علی نیکزاد تشکیل شده، سفرها را بدون اطلاع قبلی، طراحی و برنامه‌ریزی کند. در حال حاضر به دلیل شرایط خاص مسکن‌مهر، هیچ دلیلی ندارد، شهرها یا استان‌های کشور از بازدید وزیر مسکن، اطلاع قبلی داشته باشند. برنامه‌ها قبلا اعلام شده و هدف‌گذاری‌ها و جدول زمان‌بندی ساخت پروژه‌ها نیز از قبل و در زمان انعقاد قرارداد با انبوه‌سازان، تعیین و ابلاغ شده است. حالا وقت کار و پیشبرد عملیات است.
اینکه از یک روز یا حتی چند ساعت قبل اطلاع داده می‌شود، وزیر مسکن عازم منطقه است، باعث می‌شود شرایط کارگاه‌های ساختمانی احتمالا متفاوت از آنچه روز قبل بوده، چیده شود و نتیجه چنین اقدامی، ارائه تصویر اشتباه است. سفرهای سرزده وزیر مسکن بهترین شکل برای کسب نتیجه مراقبت‌های وزارتی است.
در حال حاضر برخی قراردادهای ساخت مسکن‌مهر که زمستان پارسال برای اطراف تهران امضا شد، رو به پایان است و باید برخی شرکت‌ها چند صد واحد مسکونی که تعهد داده بودند بعد از یک‌سال تحویل متقاضیان دهند را آماده بهره‌برداری کرده باشند. آیا این واحدها آماده است؟ آیا اکنون همین شرکت‌ها، پای کار هستند یا اینکه پیمانکاران جزء، ساخت این واحدها را برعهده گرفته‌اند؟ اینها سوالاتی است که به راحتی می‌توان یک روز با یک بازدید سرزده، به راحتی پاسخ آن را گرفت.
  منبع : دنیای اقتصاد
  17:18   یکشنبه 23 آبان 1389  
 نظرات