اخبار   
 

 توقف 50 درصدی تولید واحدهای تولید‌کننده مواد شیمایی صنعت ساختمان

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان گفت: در حال حاضر و به خاطر رکود و توقف پروژه‌های عمرانی 50 درصد ظرفیت تولید واحدهای تولیدی مواد شیمایی صنعت ساختمان متوقف شده است...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فیروز هادوی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: تولید مواد شیمایی صنعت ساختمان بیش از 150 سال در جهان و بیش از 50 سال در ایران سابقه دارد، بنابراین تلاش انجمن مزبور برای رسیدن به اهداف عالیه خود شناخت اجتماعی مصرف مناسب و بهینه این مواد شیمایی در صنعت ساختمان است.
وی برای تأیید اظهارات خود مثالی زد و گفت: به عنوان مثال برج میلاد که یک سازه بتنی است و چنانچه افزودنی‌های شیمیایی به این برج نبود برج میلاد نمی‌توانست این گونه محکم سرپا بایستد و این گونه بتن‌های وی هم جوش نمی‌خورد و با یک باد آرام به راحتی از کمر می‌شکست.
هادوی ادامه داد: جایگاه ایران در زمینه تولید مواد شیمایی صنعت ساختمان در خاورمیانه در حد متوسط است اما باید اذعان کرد که نبود یک آمار دقیق از سوی نهادهای ذیربط ما را در دادن میزان دقیق تولید و مصرف مواد شیمایی صنعت ساختمان محروم کرده است.
وی با بیان اینکه هیچ هماهنگی میان گمرگ و استاندارد در این صنعت وجود ندارد خاطر نشان کرد: تعداد واحدهای تولیدی در این صنعت 100 کارخانه بزرگ و کوچک است که 80 درصد این 100 شرکت زیر پله‌ای بوده و غیراستاندارد تولید می‌کنند.
*عمر ساختمان کلنگی در ایران 20 سال و در آلمان بیش از 150 سال
ابوالحسن رامین‌فر رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان مواد شیمایی صنعت ساختمان گفت: در سفری که به آلمان داشتم متوجه شدم که ساختمان‌های نوساز در این کشور 80 سال و کلنگی عمری بالای 150 سال دارند در حالیکه این رقم و این عدد در ایران غیرقابل باور و برای ساختمان‌های کلنگی عدد 20 سال است و ساختمانی که 20 سال از عمر آن گذشت واژه کلنگی به آن اطلاق می‌شود. وی افزود: روزانه بیش از 90 هزار تن آوار از شهر تهران بیرون می‌رود که نمونه‌های عینی آن را شما می‌توانید در جاده «تلو» به سمت لشگرک مشاهده کنید.
وی خاطر نشان کرد: بنایی به نام مسجد جامع اصفهان قدمتی در حدود 1400 سال دارد در حالیکه عمر مفید ساختمان‌های کنونی تنها 20 سال است پس نشان می‌دهد که هیچ نظارتی در استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساختمان‌سازی کشور وجود ندارد.
رامین‌فر با اشاره به اینکه از 100 شرکتی که در بخش تولید مواد شیمایی صنعت ساختمان که گفته شد 80 درصد آن غیراستاندارد است گفت: تمام شرکت‌های تولید‌کننده مزبور 40 درصد مواد اولیه خود را الزاما وارد می‌کننند که ارزش این 40 درصد بالغ بر 1.7 میلیارد دلار است.
به گفته وی، ایران این مواد تولیدی را به کشورهای همجوار مثل عراق، افغانستان، آذربایجان و حتی امارات صادر می‌کند.
* مسکن مهر واحدهای مسکونی خارج از رده
رامین‌فر گفت: با کمال تأسف باید گفت که مسکن مهر یک مسکن خارج از رده است و حتی این واحدهای مسکونی به غیر از 2 یا 3 شرکت که حقیقتا با انصاف کار می‌کنند از روی ناشی‌گری از مصالح ضعیف و غیراستاندارد استفاده می‌کنند. وی افزود: در حال حاضر محصولات تولیدی این واحدها نیاز جامعه ساخت و ساز در کشور را برآورد می‌کند و در پاره‌ای از زمینه‌ها از جمله واتر استاپ P.V.C چسب‌های کاشی، عایق حرارتی و رطوبتی، رنگ‌های ساختمانی و پوشش‌های سخت صنعتی را هم به کشورهای همسایه و همجوار صادر می‌کند. به گفته وی، این صنعت پتانسیل صدور محصولات تولیدی خود از قبیل واتر استاپ‌های P.V.C بتن‌های خشک آماده، ملات‌های تعمیراتی، انواع چسب‌های کاشی، رنگ، عایق‌های رطوبتی را دارد.
وی تصریح کرد: با کمال تأسف تولید‌کننده‌های دارای نشان کیفیت سالیانه میلیونها تومان برای آزمایش‌های کیفیت می‌پردازند تا نشان کیفیت مطلوب و استاندارد را دریافت کنند، در حالیکه نهادهایی چون سازمان استاندارد و وزارت مسکن و شهرسازی سابق کالای غیراستاندارد و غیرمطلوب خرید می‌کنند.
  منبع : خبرگزاری فارس
  12:06   دوشنبه 3 مرداد 1390  
 نظرات