اخبار   
 

 تولید مصالح ساختمانی جایگزین آجر افزایش یافت

دبیر انجمن بتن ایران گفت : تولید مصالح ساختمانی جایگزین آجر امروز در صنعت ساختمان افزایش یافته و هیچگونه نگرانی و بحرانی در این ارتباط در حوزه ساخت وساز وجود ندارد .

' جاوید خطیبی ' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : اکنون چهار نوع مصالح ساختمانی جایگزین برای آجر مورد استفاده قرار می گیرد که بلوک های تیغه ای ، دیوارهای 'تری دی پنل ' ترکیب ضایعات ساختمانی پرس شده با سیمان و قطعات بازیافتی از جمله این موارد هستند .
وی خاطرنشان ساخت : روش استفاده از آجر در سقف خانه ها منسوخ شده ، از نظر فنی و آئین نامه زلزله نیز تایید نمی شود و اکنون بهره گیری از بلوک های پلی استایرن از گزینه های مناسب در این ارتباط است .
علی نیکزاد وزیر مسکن وشهرسازی پیش از این گفت : مصالح سبک که با صرف انرژی کمتری تولید شوند ، جایگزین مصالح سنتی و انرژی بر در ساخت وساز ها می شوند . برخی گزارشهای غیر رسمی حاکی از آن است که مصرف انرژی تولید کنندگان آجر در ایران حدود سه برابر استانداردهای جهانی است .
خطیبی افزود : صنعت ساختمان اکنون با بهره گیری از قطعات سیمانی و بتنی به جایگزین مناسب برای آجر دست یافته که از انرژی بالایی برای تولید آن استفاده می شود .
اطلاعات منتشر شده غیر رسمی نشان می دهد که حدود هفت هزار کارخانه تولید آجر در کشور فعالیت دارند و سالانه 50 میلیون تن آجر تولید می شود .
دبیر انجمن بتن ایران اضافه کرد : اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها از سوی دولت نقش بسزایی در مصرف بهینه انرژی دارد و تولیدات مصالح ساختمانی انرژی بر اکنون جایگاه خود را به مصالح نوین می دهند .
وی گفت : استفاده از آجر در نمای ساختمان که به منزله نماسازی معماری ایرانی -اسلامی محسوب می شود ، مقوله جداگانه ای است که ارتباط به بعد فنی ندارد و بیشتر در حوزه معماری باید مورد ارزیابی قرار گیرد .
به گفته خطیبی ،استفاده از آجر در بازسازی آثار تاریخی و میراث فرهنگی نیز از دیگر کاربردهای این مصالح ساختمانی سنتی است که می توان برای آنهم تدابیر لازم را اتخاذ کرد.
براساس برنامه پیش بینی شده واحد های تولید کننده آجر باید ظرف دو سال اینده 25 درصد از مصرف انرژی خود را کاهش دهند و این درحالی است که واحد های فعال در این بخش سالانه حدود چهار میلیارد لیتر نفت کوره مصرف می کنند که این امر از بعد زیست محیطی اثرات مخربی برجای می گذارد .
  منبع : ایرنا
  11:06   یکشنبه 8 اسفند 1389  
 نظرات    
 
شورش قبادی 19:45 یکشنبه 8 اسفند 1389
5
 شورش قبادی
برای رفع کامل مشکل جایکزینی برلی اجر نیاز به حمایت دولت جهت ر
اه اندازی واحدهای صنعتی بیشتراست