اخبار   
 

 پیش‌شرط‌های تغییر در قیمت سیمان

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر غیرقانونی بودن هرگونه افزایش قیمت سیمان، گفت: خریداران سهام سیمانی مراقب باشند تا از فضای روانی افزایش خودسرانه قیمت سیمان متضرر نشوند...

شهرام میرآخورلو در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه هیچگونه افزایشی برای قیمت سیمان مصوب نشده است، گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هیچگونه موافقتی با افزایش قیمت سیمان نداشته است و تنها اسناد و مدارکی از تولیدکنندگان به سازمان ارایه شده که در حال بررسی آنها هستیم، اما تا زمان اتمام بررسی، هیچگونه افزایش قیمتی برای سیمان متصور نیست.
مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به نگرانی سهامداران جزء در بورس، افزود: ممکن است سهامداران به واسطه برخی شایعات و اطلاع‌رسانی‌های نادرست، متضرر شوند، این درحالی است که به آنها توصیه می‌شود بر اساس محاسبات تکنیکالی که انجام می‌دهند و نیز شرایط عرضه، تقاضا و ارزش دارایی‌های یک کارخانه، اقدام به خرید و فروش سهم کرده و از شایعاتی که بر اساس احتمال افزایش قیمت سیمان و یا موافقت اولیه با افزایش قیمت این کالا مطرح می‌شود، متاثر نشوند؛ چراکه برخی سودجویان درصدد سودجویی از این شرایط هستند.
وی ادامه داد: خریداران سهام شرکتها بر اساس کشش بازار و شرایط واقعی آن سهم مبنی بر ارزش دارایی‌ها و تعداد سهم باید خرید خود را انجام دهند؛ در حالیکه هم اکنون به دلیل اینکه مجامع واحدهای سیمان در شرف انجام است و برخی نمادها در بورس بسته شده است، شرایط نامطلوبی در بازار شکل گرفته است، این درحالی است که نباید این شرایط را با موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت سیمان گره زد، چراکه قیمت افزایشی نداشته است.
مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان اظهار داشت: نزدیک بودن مجامع شرکتها را نباید با موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت سیمان گره زد، بنابراین خریداران بازار بورس اوراق بهادار نباید متضرر شوند.
وی تصریح کرد: تا زمانیکه بررسی اسناد و مدارک ارایه شده از سوی سازمان حمایت به اتمام نرسد، هیچگونه احتمالی مبنی بر افزایش قیمت سیمان در سازمان حمایت وجود ندارد و این موضوع منوط به انجام کار کارشناسی است؛ این درحالی است که اسناد و مدارک از روز گذشته به صورت موردی از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان دریافت شده است و بررسی آن، مشمول مرور زمان است.
میرآخورلو تاکید کرد: با توجه به اینکه صنایع زیادی متاثر از نرخ هدفمندی یارانه‌ها هستند، هرگونه سیاستگذاری در این قبال باید از طریق کارگروه کنترل بازار مورد تصمیم‌گیری واقع شود که این امر نیز، فرآیندی تقریبا طولانی است و نمی‌توان متصور شد اگر مجموعه‌ای از تولیدکنندگان درخواست خود را به سازمان حمایت ارایه دادند، حتما با افزایش قیمت آنها موافقت خواهد شد.
به گفته وی، اگر بخواهیم تغییراتی در قیمت سیمان ایجاد کنیم، باید تمامی شرایط بازار را در نظر بگیریم، چراکه هم اکنون عرضه بیش از نیاز است و کشور صادرات سیمان انجام می‌دهد. از سوی دیگر، ذخیره سیمان و کلینکر در بازار زیاد است و سازمان حمایت بر اساس این شرایط، تصمیم‌گیری می‌کند، ضمن اینکه بر اساس وضعیت موجود، تنها 13 درصد از نیاز کل بازار را واحدهای مازوت‌سوز تامین می‌کنند و سهم عمده‌ای از نیاز ما از سوی واحدهای با سوخت گاز و ترکیبی که حاشیه سود مطمئنی هم دارند، تامین می‌شود؛ چنین مواردی در تعیین قیمت سیمان تاثیرگذار است.
این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: هم اکنون موجودی انبارهای سیمان در حدود 600 تا 700 هزار تن و موجودی کلینکر 5 تا 6 میلیون تن است، ضمن اینکه صادرات 10 میلیون تنی سیمان نیز رقم خورده است و واحدهای تولیدی نیز، با راندمان بالا به تولید مشغول نیستند، بنابراین به هر میزانی که پروژه عمرانی وارد کشور شود، بازار می‌تواند جوابگو باشد. وی اظهار داشت: نگرانی از بابت تامین سیمان مورد نیاز در بازار وجود ندارد.
میرآخورلو همچنین در مورد برخورد با شرکتهای متخلف که به صورت خودسرانه قیمت را بالا برده‌اند گفت: بر اساس ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی، هر عاملی که باعث افزایش قیمت سیمان برای مصرف‌کننده شود، با آن در قالب تخلف گرانفروشی برخورد می‌شود؛ ضمن اینکه هر عاملی که می‌تواند اختلال در نرخ‌های توزیع را سبب شده و باعث می‌شود که قیمت بازار آزاد بالا رود اخلالگر در بازار است.
وی اظهار داشت: سازمان حمایت هر شرکت و عاملی که با مکانیزم خود، طوری اخلال ایجاد کند و باعث شود میزان تعهداتش بالا رفته و کمبود عرضه نسبت به تقاضا داشته باشد، را رصد و با آن برخورد می‌کند.
  منبع : خبرگزاری مهر
  13:34   یکشنبه 22 خرداد 1390  
 نظرات